Skogsnyheter

Vill ha mer betalt...

34 inlägg 14209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243447
anersimyra skrev:Nu är du ute och " hugger" i ogjort ärende NIKING, jag både rättar mun efter matsäcken och intresserar mig för " båda sidor" vad beträffar reservatbildning. Jag är minst sagt ointresserad av magsura kommentarer likt de du levererar, de tillför noll och intet i debatten, kan vi vara överens om att saklighet leder i rätt riktning och är betydligt intressantare än det du nu lyckats leverera ?
Mvh Anders.


Tja, ändå vill du ha mer reservat, men inte betala för dem. Den attityden leder aldrig till någon konstruktiv debatt med oss markägare.

Nä, ska naturvårdsdebatten bli konstruktiv, måste samhället och de berörda myndigheterna helt ändra attityd. Det är markägaren som skall bestämma på markägarens mark och därmed basta. Markägaren måste således ha full vetorätt mot alla oönskade reservats, biotopskydd etc på sin mark.

Sedan får det givetvis inte gå 10-20 år mellan avverkningsförbud och att eventuell ersättning betalas ut. Något som dessvärre inträffar rätt ofta.

Så magsurheten kan du gott behålla för dig själv.
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Bergsmannen  
#243451 Då jag själv för inte så länge sedan var inblandad i ett biotopsskyddsärende vill jag påpeka följande. Det mest olyckliga är att olika myndigheter använder olika beräkningssystem för intrångsersättningar.

Skogsstyrelsen använder ett system som enbart tar hänsyn till virkespriser istället för som Länsstyrelsen och Naturvårdsverket som även väger in faktiska marknadspriser för mark.

Jag blev i slutändan nöjd med min ersättning, men det var pga av att virkespriserna var nästan rekordhöga vid tillfället. Det ska fan inte vara lotteri med sådana här frågor.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243452
Niking skrev:
anersimyra skrev:Nu är du ute och " hugger" i ogjort ärende NIKING, jag både rättar mun efter matsäcken och intresserar mig för " båda sidor" vad beträffar reservatbildning. Jag är minst sagt ointresserad av magsura kommentarer likt de du levererar, de tillför noll och intet i debatten, kan vi vara överens om att saklighet leder i rätt riktning och är betydligt intressantare än det du nu lyckats leverera ?
Mvh Anders.


Tja, ändå vill du ha mer reservat, men inte betala för dem. Den attityden leder aldrig till någon konstruktiv debatt med oss markägare.

Nä, ska naturvårdsdebatten bli konstruktiv, måste samhället och de berörda myndigheterna helt ändra attityd. Det är markägaren som skall bestämma på markägarens mark och därmed basta. Markägaren måste således ha full vetorätt mot alla oönskade reservats, biotopskydd etc på sin mark.

Sedan får det givetvis inte gå 10-20 år mellan avverkningsförbud och att eventuell ersättning betalas ut. Något som dessvärre inträffar rätt ofta.

Så magsurheten kan du gott behålla för dig själv.
/Niklas
Klart jag vill ha mer reservat, jag jobbar ju i dom :mrgreen: Du påstår att "jag inte vill betala för dem" ???? Var får du det ifrån ??? Jag är inte inblandad i några reservatsbildningar, jag arbetar som SKOGSHUGGARE/ARBETARE i några olika reservat. Du borde läsa mer noggrant vad jag skrivit, du är osaklig och slarvig, menar du dessutom att markägare inte får betalt vid reservatbildning ?? I så fall: Slarvigt igen, jag är rätt övertygad om att detta är reglerat i lag ? Men åter till saken, jag är genom mitt arbete som HUGGARE i reservat intresserad av arbetsgången vid bildande av reservat. Något konkret har du i vart fall levererat, din inställning om full vetorätt, det är precis sådant jag är intresserad av att höra, det tackar jag för.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243453
Bergsmannen skrev:Då jag själv för inte så länge sedan var inblandad i ett biotopsskyddsärende vill jag påpeka följande. Det mest olyckliga är att olika myndigheter använder olika beräkningssystem för intrångsersättningar.

Skogsstyrelsen använder ett system som enbart tar hänsyn till virkespriser istället för som Länsstyrelsen och Naturvårdsverket som även väger in faktiska marknadspriser för mark.

Jag blev i slutändan nöjd med min ersättning, men det var pga av att virkespriserna var nästan rekordhöga vid tillfället. Det ska fan inte vara lotteri med sådana här frågor.
just sådant du beskriver är sådant som intresserar mig, inget av detta berördes nämligen på N och K utbildningen, just detta att ersättningen vid intrång kan vara rena lotteriet är ju helt uppåt väggarna. Ersättningen ska självklart vara rejält generös och lika för alla.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Bergsmannen  
#243455
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Nu är du ute och " hugger" i ogjort ärende NIKING, jag både rättar mun efter matsäcken och intresserar mig för " båda sidor" vad beträffar reservatbildning. Jag är minst sagt ointresserad av magsura kommentarer likt de du levererar, de tillför noll och intet i debatten, kan vi vara överens om att saklighet leder i rätt riktning och är betydligt intressantare än det du nu lyckats leverera ?
Mvh Anders.


Tja, ändå vill du ha mer reservat, men inte betala för dem. Den attityden leder aldrig till någon konstruktiv debatt med oss markägare.

Nä, ska naturvårdsdebatten bli konstruktiv, måste samhället och de berörda myndigheterna helt ändra attityd. Det är markägaren som skall bestämma på markägarens mark och därmed basta. Markägaren måste således ha full vetorätt mot alla oönskade reservats, biotopskydd etc på sin mark.

Sedan får det givetvis inte gå 10-20 år mellan avverkningsförbud och att eventuell ersättning betalas ut. Något som dessvärre inträffar rätt ofta.

Så magsurheten kan du gott behålla för dig själv.
/Niklas
Klart jag vill ha mer reservat, jag jobbar ju i dom :mrgreen: Du påstår att "jag inte vill betala för dem" ???? Var får du det ifrån ??? Jag är inte inblandad i några reservatsbildningar, jag arbetar som SKOGSHUGGARE/ARBETARE i några olika reservat. Du borde läsa mer noggrant vad jag skrivit, du är osaklig och slarvig, menar du dessutom att markägare inte får betalt vid reservatbildning ?? I så fall: Slarvigt igen, jag är rätt övertygad om att detta är reglerat i lag ? Men åter till saken, jag är genom mitt arbete som HUGGARE i reservat intresserad av arbetsgången vid bildande av reservat. Något konkret har du i vart fall levererat, din inställning om full vetorätt, det är precis sådant jag är intresserad av att höra, det tackar jag för.
Mvh Anders.


Jag känner grannar som väntat på ersättning i 10 år. Jag fick direkt, får väll gratta mig själv.
Niking menar nog att alla skydd tex. nyckelbiotoper, också bör ersättas omedelbart. Jag kan bara hålla med.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243458
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Nu är du ute och " hugger" i ogjort ärende NIKING, jag både rättar mun efter matsäcken och intresserar mig för " båda sidor" vad beträffar reservatbildning. Jag är minst sagt ointresserad av magsura kommentarer likt de du levererar, de tillför noll och intet i debatten, kan vi vara överens om att saklighet leder i rätt riktning och är betydligt intressantare än det du nu lyckats leverera ?
Mvh Anders.


Tja, ändå vill du ha mer reservat, men inte betala för dem. Den attityden leder aldrig till någon konstruktiv debatt med oss markägare.

Nä, ska naturvårdsdebatten bli konstruktiv, måste samhället och de berörda myndigheterna helt ändra attityd. Det är markägaren som skall bestämma på markägarens mark och därmed basta. Markägaren måste således ha full vetorätt mot alla oönskade reservats, biotopskydd etc på sin mark.

Sedan får det givetvis inte gå 10-20 år mellan avverkningsförbud och att eventuell ersättning betalas ut. Något som dessvärre inträffar rätt ofta.

Så magsurheten kan du gott behålla för dig själv.
/Niklas
Klart jag vill ha mer reservat, jag jobbar ju i dom :mrgreen: Du påstår att "jag inte vill betala för dem" ???? Var får du det ifrån ??? Jag är inte inblandad i några reservatsbildningar, jag arbetar som SKOGSHUGGARE/ARBETARE i några olika reservat. Du borde läsa mer noggrant vad jag skrivit, du är osaklig och slarvig, menar du dessutom att markägare inte får betalt vid reservatbildning ?? I så fall: Slarvigt igen, jag är rätt övertygad om att detta är reglerat i lag ? Men åter till saken, jag är genom mitt arbete som HUGGARE i reservat intresserad av arbetsgången vid bildande av reservat. Något konkret har du i vart fall levererat, din inställning om full vetorätt, det är precis sådant jag är intresserad av att höra, det tackar jag för.
Mvh Anders.


Du skriver ju att din lön som huggare är liten , d.v.s. underförstått att du därmed inte kan betala själv för några reservat. Samtidigt vill du har mer reservat. Alltså rättar du då inte mun efter matsäck.

Du får även betänka att många av skogsforums medlemmar antingen är markägare själva, eller så är de entreprenörer och timmerbilschaufförer, varför de har ett ringa yrkesmässigt intresse av fler reservat och biotopskydd. Sådant försämrar ju bara deras intäkter från skogen.

PS! Du borde kanske sadla om till att hugga åt privata skogsägare istället som för nu åt statliga marktjuvar. :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Blivande snickare  
#243464 Nja, det är nog bra att Anders gör sitt jobb. För vad skulle vara värre än att staten först tar skogen av dig å sen lämnar den HELT oskött?!

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243468 Det gör ju ingen skillnad för mig, jag blir ju ändå f.d. markägare i båda fallen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

bodaedet  
#243478 Den enes död.....

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243482 Jo, så är det nog... men med alltför mycket reservat kan det bli både min och din död så att säga.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

bodaedet  
#243516 Instämmer.
Vi äger nått som staten kan göra som de vill med tydligen.
Det behövs skärpning i detta ärende.
Men jag har förståelse för Anders, han jobbar med detta, klart han vill ha mera jobb, men han skriver ju uttryckligen att han vill att det ska gå rätt till. Vilket det sällan gör, intrång på marken ska inte vara tvingande oavsett pengasumma, enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Anton k  
#243520 För min del hade det räckt bra med NS o NO områdena. Om staten behöver x antal ha till ren naturvårdsområden så kan dom ju ta av egen skog. Oftast så driver sveaskog skogsbruket hårdare än privata skogsägare o det skulle väl inte vara fel att dom föregick med gott exempel o var återhållsamma med averkning o var miljö o naturvårdsförespråkare.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243554 [

Tja, ändå vill du ha mer reservat, men inte betala för dem. Den attityden leder aldrig till någon konstruktiv debatt med oss markägare.

Nä, ska naturvårdsdebatten bli konstruktiv, måste samhället och de berörda myndigheterna helt ändra attityd. Det är markägaren som skall bestämma på markägarens mark och därmed basta. Markägaren måste således ha full vetorätt mot alla oönskade reservats, biotopskydd etc på sin mark.

Sedan får det givetvis inte gå 10-20 år mellan avverkningsförbud och att eventuell ersättning betalas ut. Något som dessvärre inträffar rätt ofta.

Så magsurheten kan du gott behålla för dig själv.
/Niklas[/quote] Klart jag vill ha mer reservat, jag jobbar ju i dom :mrgreen: Du påstår att "jag inte vill betala för dem" ???? Var får du det ifrån ??? Jag är inte inblandad i några r
]

Du skriver ju att din lön som huggare är liten , d.v.s. underförstått att du därmed inte kan betala själv för några reservat. Samtidigt vill du har mer reservat. Alltså rättar du då inte mun efter matsäck.

Du får även betänka att många av skogsforums medlemmar antingen är markägare själva, eller så är de entreprenörer och timmerbilschaufförer, varför de har ett ringa yrkesmässigt intresse av fler reservat och biotopskydd. Sådant försämrar ju bara deras intäkter från skogen.

PS! Du borde kanske sadla om till att hugga åt privata skogsägare istället som för nu åt statliga marktjuvar. :wink:
/Niklas[/quote] Jådå, jag hugger som entreprenör åt både privata och kommunala markägare, visst vill jag se mer reservatbildningar, då enbart av natur och miljöskäl, det kan vi dock lämna därhän, då vi i den biten aldrig blir överens. Jag är fullständigt med på att markägaren vid intrång ska betalas RUNDLIGT för intrånget, markägaren måste behandlas och ersättas så att denne inte på något sätt känner sig lurad eller överkörd av någon myndighet, markägaren måste inkluderas i hela processen och känna att intrånget lönat sig väl, både ekonomiskt och socialt, jag har intresse av att inför myndigheter, kommunala tjänstemän och biologer kunna tala utifrån markägarens perspektiv, helt enkelt försöka sätta mig in i dennes situation. Att som markägare konfronteras av rabiata biologer och tjänstemän måste vara en mardröm. Nu arbetar jag som sagt på inget sätt med reservatsbildningar, och kommer aldrig att göra, dock "klampar jag omkring på annans mark " i mitt arbete. Att då ha kännedom om markägarens perspektiv, och kanske tala för dennes sak, tycker jag känns som något viktigt. Att ett intrång ska göras utifrån markens ekonomiska värde kan jag inte begripa, ett stort kärr eller annat impidiment borde räcka, att avsatt mark ska ha ett bestämt ekonomiskt värde kan jag inte förstå, någon som vet får gärna förklara.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243567 Är ju mer än ekonomiska värden som kan förstöras. Tex gårdar som gått i arv i generationer. Hur ersätter man såna intrång? Går nog inte.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243648
anersimyra skrev:
Niking skrev:
Du skriver ju att din lön som huggare är liten , d.v.s. underförstått att du därmed inte kan betala själv för några reservat. Samtidigt vill du har mer reservat. Alltså rättar du då inte mun efter matsäck.

Du får även betänka att många av skogsforums medlemmar antingen är markägare själva, eller så är de entreprenörer och timmerbilschaufförer, varför de har ett ringa yrkesmässigt intresse av fler reservat och biotopskydd. Sådant försämrar ju bara deras intäkter från skogen.

PS! Du borde kanske sadla om till att hugga åt privata skogsägare istället som för nu åt statliga marktjuvar. :wink:
/Niklas
Jådå, jag hugger som entreprenör åt både privata och kommunala markägare, visst vill jag se mer reservatbildningar, då enbart av natur och miljöskäl, det kan vi dock lämna därhän, då vi i den biten aldrig blir överens. Jag är fullständigt med på att markägaren vid intrång ska betalas RUNDLIGT för intrånget, markägaren måste behandlas och ersättas så att denne inte på något sätt känner sig lurad eller överkörd av någon myndighet, markägaren måste inkluderas i hela processen och känna att intrånget lönat sig väl, både ekonomiskt och socialt, jag har intresse av att inför myndigheter, kommunala tjänstemän och biologer kunna tala utifrån markägarens perspektiv, helt enkelt försöka sätta mig in i dennes situation. Att som markägare konfronteras av rabiata biologer och tjänstemän måste vara en mardröm. Nu arbetar jag som sagt på inget sätt med reservatsbildningar, och kommer aldrig att göra, dock "klampar jag omkring på annans mark " i mitt arbete. Att då ha kännedom om markägarens perspektiv, och kanske tala för dennes sak, tycker jag känns som något viktigt. Att ett intrång ska göras utifrån markens ekonomiska värde kan jag inte begripa, ett stort kärr eller annat impidiment borde räcka, att avsatt mark ska ha ett bestämt ekonomiskt värde kan jag inte förstå, någon som vet får gärna förklara.
Mvh Anders.


När det gäller privata markägare, så finns det många anledningar till varför de har skog och således vad målet med deras skogsägande är. Svårt att dra alla över en kam.

Vissa har skog främst för jakt och rekreation. Denna grupp tjänar nog sina pengar någon annan stans än från skogen. Denna grupp är kanske inte så främmande för reservat, så länge det inte påverkar deras möjligheter till rekreation.

Sedan finns ju den stora gruppen skogsägare, som är mer eller mindre beroende utav skogens ekonomiska avkastning. Många av dessa lär se rött så fort de hör ordet reservat på sina marker, -särskilt om de är på gång att avverka för att frigöra nödigt kapital till amortering eller till investeringar!

Sedan finns ju de som främst har skogen för att hugga ved och plocka ut lite sågtimmer emellanåt. Dessa kan nog oockså se rött när reservat kommer på tal.

Indelningen är ju inte absolut och kan givetvis göras i många fler kategorier. Min poäng är ju att olika skogsägare har olika mål med sitt skogsbruk, varför privatägda skogar ofta blir väldigt variationsrika. Man kan således inte dra alla skogsägare över en kam när det gäller reservatsfrågor.

Sedan är din formulering "Att ett intrång ska göras utifrån markens ekonomiska värde" otydlig, men du kanske kan förtydliga vad som avses, så kan du kanske få en förklaring till detta också.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).