Massaved

Säljer du brännved? Se hit!

55 inlägg 65136 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säljer du brännved? Se hit!

amaker-0  
#243411 Hej!
Vi är tre studenter som har fått i uppgift planlägga en fiktiv fabrik för tillverkning av brännved. Problemet är att vi inte vet särskilt mycket hur detta går till idag! Håller du på med eller känner du till brännvedstillverkning? Har du lust att hjälpa oss genom att berätta om ämnet, alternativt tipsa om vem vi skulle kunna kontakta? Mejla oss i sådana fall på:

amaker-0@student.ltu.se


Vi blir enormt tacksamma!! /Mvh Amanda mfl.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Vedproducent  
#243412 Lycka Till!

Ni har mycket att tänka på då!

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Nolltax AB  
#243418 Vore inte det lite fusk..?

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Nolltax AB  
#243422 Poppar upp i klorofyllen.
-Hmm, det här måste man kunna tjäna en peng på.
Frågan är bara hur.....
Ringer farbror Knut. -Inte en aning... Pressa till toapapper?
Ringer faster Olga. -Jag gillar grönt. Tryck ner det i en målarfärgsburk.
Kusin Helge. -Jag fryser. Sälj det till värmeverket.
Brorsan Bror. -Vad sa du, brännvinstillverkning? Vad vet Du inte om det allaredan??

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243430 Vore väl rätt korkat av befintliga vedproducenter att här berätta om sina metoder!? både positiva och negativa erfarenheter som dom dragit på sig under tiden dom sysslat med detta! i många fall troligtvis väldigt "dyrköpta" erfarenheter! varför skulle dom delge det gratis här? det vore ju som att sparka sig själv på "kulpåsen"! :surp:

ni säger er vara studenter!...så kan vara....men ni kan ju lika gärna vara ett gäng som vill starta upp en vedfabrik eller liknande som vill ha gratis tips här med förevändningen att ni är "studenter".....det vet ingen mer än ni!...tror inte att ni ska förvänta er jättemånga svar! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

JörgenO  
#243439 Det går att hitta rätt mycket info om maskiner för vedtillverkning både här på forumet och på Youtube. Tillverkarna tillhandahåller även pris o kapacitetsinfo.
Priser på råvara och leverans/transportkostnader finns också. Sen behöver det packas i säckar och transporteras till kund. Räkna på antal anställda och kolla upp slutkundspris på mackar och Blocket. Tänk även på finansieringskostnader då man nog får ligga ute med tillverkningskostnader en stor del av året för att sedan få intäkterna på hösten. Räkna med att lönsamheten är ganska låg. Många som tillverkar ved har detta som en del av företagets intäkter.

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

stegmaster  
#243491 Produsera ved er ju ingen konst egentlig, det kan vel stort sett "alla" klara.
Hur mycket man vil produsera handler mer om hur mycket pengar man vil lägga i utrustningen, och givetvis hur mycket tid man har til detta.
"Problemen" ligger i att hitta nog och fint råvirke och inte minst ha et fungerade sett at få solgt veden, er min erfarhet her i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243493 Jag tycker ni ska räkna på en ved-fabrik med enbart manuellt arbete.
Tex såhär:
Inköp av björkmassa
Sågning till 30cm med bågsåg i sågbock.
Klyvning med yxa i fyra bitar
Säckning i 60liter säckar
Stapling av säckar för torkning
Avstädning

För att beräkna tidsåtgång, ta kontakt med nån bonde i trakten
och be att få kapa och klyva och säcka lite ved åt honom, ta tid och mät mängd.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

amaker-0  
#243500 Först måste jag bara säga: TACK för alla svar!

Om det är fusk att ta reda på hur tillverkningen går till idag? Nej, snarare en nödvändighet eftersom syftet inte är att uppfinna hjulet en gång till utan att förbättra själva processen. Kan vi ingenting om den blir det svårt för oss att utföra något förbättringsarbete.

Det är självklart helt valfritt att berätta om hur ni går tillväga, och vi vill absolut inte att ni avslöjar några surt förvärvade knep om det känns fel. Det är själva huvudprocessen vi vill ha hintar om. Vilka steg som tas (kapning, torkning, osv). Vi kan som sagt ingenting om det här i dagsläget.

Huruvida vi verkligen är studenter eller ej är såklart svårt att visa i ett forum, men vid seriöst intresse att hjälpa oss kan vi ta kontakt på annat sätt så kanske förtroendet för oss kan öka.

Jag ska klicka runt på den här hemsidan, och så ska jag prata med min morbror (i rena desperationen glömde jag att han faktiskt håller på med detta). Än en gång, tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Nolltax AB  
Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243506 Det står ju massor om detta i trådarna här! En hel del finns också i bloggarna. Lägg ett par dar på att jobba er igenom forumet så har ni nog fått rätt på det mesta i hur processen i stora drag ser ut. Men även en hel del detaljer och varianter.
Sök kreativt! Kom bara ihåg att i er rapport referera till Skogsforum! som en källa! :geek:

(vedhuggarboken är bra, kan bara ytterligare förstärka "nolltax" tips)

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

vetinte  
#243508 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Nolltax AB  
#243514 Måhända lite smalt men kul å flasha med siffror.....
http://skogssverige.se/skog

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

opekka  
#243602 Jag förstår inte varför en effektiv process och rationell hantering inte ska spridas till så många som möjligt inom branschen skogsråvaror.

Det stora problemet av idag är ju att massaveden betalas svagt och att brännveden är för dyr och flödet för osäkert för att vara en säker tillgång för värmeverken/vedeldarna.

Vore det inte bättre med samverkan mellan skogsägare, ved/flisproducenter och konsumenter av flis/brännved för att få ett stabilt flöde med transparenta priser och energivärden så att skogen blir en pålitlig energikälla som på allvar kan konkurrera med sopförbränning och andra bränslen.

Det opålitliga råvaruflödet av idag betyder att priset per energienhet för skogsråvaror inte värderas på samma sätt som andra energikällor.

Att pinka revir i små domäner och se snett på små kollegor (= se dem som konkurrenter) betyder bara att andra aktörer som, i kraft av sin storlek, skapar stordriftsfördelar och kapar åt sig marknad i båda ändar av processen, alltså att leverantörerna trycks ned samtidigt som kunderna trycks upp i fråga om priser.

Förvisso kanske inte en vedproducent-fråga men en fråga för skogsbranschen om skogsbränsle ska ta plats på en mer öppen och storskalig marknad.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Nolltax AB  
#243701 Tre studenter får i uppgift att planlägga en vedfabrik.
Två alternativ finns.
Slå ihop tre huvuden å kreera ett svar.
Eller be oss leverera svaret på ett silverfat.....
-Relativitetsteorin finns ju redan, varför bränna tankemöda på den??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).