Friluftsliv, Naturturism

Viltspår?

29 inlägg 25276 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltspår?

Johnny Edqvist  
#243365 Hej!

Finns det någon som kan identifiera det viltspår som jag stötte på häromdagen!
Jag bifogar en bild med min frus hand som en storleksjämförelse.
Tackar på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: Viltspår?

hfghenke  
#243369 Björn

Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243371 Vet ju inte vart du bor, men nog ser det ut som björn allt. Har en sån som knallar runt på mina marker och lämna sådana där spår. Litet litet, men en ung björn kanske.

Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

lissnils  
#243372 Det där är bamsen!

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

valmet862  
#243373 ser nog ut som nallen har varit i farten

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

Johnny Edqvist  
#243428 :surp: Tack för svaren - det var vad jag misstänkte men inte trodde på eftersom jag bor nere i Halland. Skogspromenaden gjorde jag utanför Kvibille 1,5 mil mil från Halmstad. Det har inte varit några skriverier i pressen om någon siktad björn, men väl om varg då och då. Spännande eftersom spåren verkade vara färska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltspår?

Johnny Edqvist  
#243446
Uvskogen skrev:Vet ju inte vart du bor, men nog ser det ut som björn allt. Har en sån som knallar runt på mina marker och lämna sådana där spår. Litet litet, men en ung björn kanske.



Hej. Jag bor utanför Halmstad och har inte läst något i pressen om en siktad björn. Kan det vara möjligt att en björn har tagit sig ända ner till våra trakter? Får skaffa mig en bössa. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243456 Bästa är att skramla på mycket, de gillar att gömma sig i snåren. Skrämmer slag på minst en hundförare varje älgjakt när de rusar fram i/ur tätningarna. Försöker själv vänas under hösten i skogen så mycket de går, särskilt där jag ska gallra, vill ju inte sätta foten i nåt ide och få den kvar där....

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

Blivande snickare  
#243460 I balnd hjälper det inte att väsnas. Stod på lördagen mitt i skogen å sågade vindfällen å när jag tittade upp så stod där femtio meter framför mig en älg mamma med kalv! :surp:
Skrämde skiten ur mig innan jag såg att det var en älg #:-s

Fast jag startade sågen å varvade var dom inte rädda! :surp:
Inte ens för traktorn var dom rädda! :???:

Dom stod säkert å beundrade mitt arbete, jag städade ju i deras vardagsrum :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

T Landström  
#243466 Tror älgarna blir nyfikna när dom hör motorsågen...sedan vet dom att det kanske blir mat kvar till dom ;)

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

Blivande snickare  
#243471 Granen hade legat där så länge att dom nog ätit om dom velat ha nåt. Eller kanske dom var ute efter sågspån till dynan? ;)

Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

T Landström  
#243473 Då blev dom bara nyfikna... ;)
Samma sak om man sitter och eldar i skogen...då kan dom bli nyfikna på knäppandet från brasan...
Vet inte om det ligger någon sanning i det...

Användarvisningsbild

Re: Viltspår?

JensSkoog  
#243477 Sett just likadana i Trysil många år tilbaks. Det där är björn, eller din granne som vill ha lite skoj med dig! Om du tittat på den här så får du en översikt: http://www.nina.no/Portals/0/leve%20med ... 5B1%5D.pdf

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

axwell  
#243490
Blivande snickare skrev:Fast jag startade sågen å varvade var dom inte rädda! :surp:
Inte ens för traktorn var dom rädda! :???:

Dom stod säkert å beundrade mitt arbete, jag städade ju i deras vardagsrum :mrgreen:


Klart det var beundrande blickar.
Vet inte om det är en skröna men har hört att det är ett jaktbrott att närma sig villebråd med något motordrivet påslaget, tex motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Viltspår?

eqlazer  
#243494 Om du har för avsikt att jaga ja, inte annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).