Motorsåg och handhållet

Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

39 inlägg 23184 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243344 Jag köpte en 242XPG för några veckor sedan, sågen har ett par timmar på nacken men den går bra. Efter lite rengöring och service blev den riktigt fin.

Igår var det dags för ett första sågtest.

Till en början strejkade kedjesmörjningen så jag monterade ner koppling och tog av oljepumpen som var fullständigt indränkt i skit.

Jag plockade isär pumpen och gjorde rent alla delar monterade ihop sågen igen och fick det att fungera dock smörjer den ganska klent trots att jag maxat justerskruven, på två tankar gick det en ½ olja.

Är det någon som känner igen detta? Jag har lokaliserat en ny (begagnad) pump men jag kan inte avgöra om det är läge att byta, kedjan smörjs ju såpass att jag inte bränner den.

Tack på förhand.

Henke



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

traktorz  
#243347 Har du kollat oljetillförseln till pumpen?
Rekommenderar rengöring av tank med diesel, koll av silen och om slangen är hel.
Prova att köra på en skvätt 100% diesel, sen 50% dieselinblandning temporärt för att rensa kanalerna.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243353
traktorz skrev:Har du kollat oljetillförseln till pumpen?
Rekommenderar rengöring av tank med diesel, koll av silen och om slangen är hel.
Prova att köra på en skvätt 100% diesel, sen 50% dieselinblandning temporärt för att rensa kanalerna.


Jag hade ute slangen och blåste den och filter med tryckluft, jag har inte gjort rent tanken än. Pumpen kändes så gedigen inget plast utan bara aluminium och stål så jag har lite svårt att se vad som kan vara slitet eller trasigt i den.

/ H


XPG.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

totte  
#243378 Som traktorz säger, häll en skvätt diesel i oljetanken, smörj kedjan med en oljekanna och kör det brukar rensa ut kanalerna.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Blivande snickare  
#243379 Diesel tricket är bra. Kan vara värt å göra fast sågen fungerar som den skall!
Vippa i lite diesel, skaka om å häll ut. Sen varva med lite diesel i oljetanken å smörjad kedja.
Hittade lite sånt här skoj när jag gjorde det på vår 340 trots att smörjningen utan bekymmer :surp:

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243525 Är det någon som kan förklara hur pumpen fungerar? Jag fattar hur den drivs men inte hur den pumpar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243530 Jag kan prova o se om jag kan få ut det i skrift.

Ändan på pumpaxel är inte rak och sitter mot en pinne fjäderbelastad vilket ger en rörelse i längdriktning. I pumphus finns två hål, en in och ett ut. Axel är även skuren så att olja kan fylla tomrum när det passerar inlopp. När den vrids så skjuts den fram lite o puttar ut oljan.

Tror inte jag kan förklara mer än så..

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243537
Mange skrev:Jag kan prova o se om jag kan få ut det i skrift.

Ändan på pumpaxel är inte rak och sitter mot en pinne fjäderbelastad vilket ger en rörelse i längdriktning. I pumphus finns två hål, en in och ett ut. Axel är även skuren så att olja kan fylla tomrum när det passerar inlopp. När den vrids så skjuts den fram lite o puttar ut oljan.

Tror inte jag kan förklara mer än så..


Aha, så axeln men kuggen rör sig från höger till vänster när den snurrar?

Jag har sköljt tanken med diesel och fick ut ganska mycket skit:
bild (3).JPG


När jag kör sågen med diesel utan svärd och kedja så pumpar det fram ganska ordentligt med olja. Jag tänker låta det stå och verka över dagen och köra den ett par ggr så får vi se hur det går. Jag har en känsla av att det är en del beläggningar inne i kanalerna på pumpen, som jag sagt innan så verkar mekaniken i pumpen helt ok.

Hur fungerar luftningen till tanken? Jag antar att det inte ska uppstå vakuum?

Många frågor... Tack på förhand.

/ Henke

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243658 Nu har jag kört igenom den med diesel, låtit den stå över natten tyvärr får den fortfarande för lite olja. Det blir en ny pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

hfghenke  
#243676 Har köpt en beggag pump i hopp om att den funkar, pumpen är ganska skitig så en ordentlig rengöring krävs.

Kan jag lägga pumpen i diesel över natten utan att riskera att ngt går sönder i den?

/ H

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

jannee  
#243677 Ja

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243678 Har du så du kan blåsa den så lägg den i handelsbensin. Glöm inte o blåsa den innan montering bara.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243689 Förmodligen har det varit vegetibilisk kedjeolja i den som torkar ihop,
Låt den stå med diesel det brukar lösa upp.
Kör med mineralbaserad kedjeolja, om du inte använder sågen ofta....

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547198 Var är luftningen för oljetanken eller finns ingen? Hittar inget i VHB.

Har liknande problem som ovan. Allt från tanken och ut till svärdet är genomgånget, rengjort och genomblåst. Kör jag utan svärd ser jag att det kommer lite olja olja. Den smörjer så pass att det inte blir överdrivet varmt, men smörjer inte alls lika bra som 560:in. På en tank bensin har den använt kanske 1/5tank olja. Oljeskruven ställd på max.

Eller är pumpen helt enkelt slut?

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547247 Luftning sitter vid svärdsfästet. Vad har du för svärd?
Pumparna på dessa tar aldrig slut. I så fall ser du det när du gjort ren den. Har du haft pumpen lös? Tagit upp sugledning och rengjort dessa?
Driver den pumpdrevet med kopplingstrumman eller drev fast på axeln?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).