Motorsåg och handhållet

Nybörjar renovering av Husq 357

89 inlägg 44613 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#242286 Har testat flera stift och testat gnistan som du beskriver.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

lars11  
#242293 Å samtigt går den? Tillåt mig tvivla ;) dieselsåg??
Nåt skumt pågår. Vad har du för elektrod avstånd?

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#242294 Jo ja vet att det är skumt. Mätte både stiftet som satt i och det nya jag provade med och det var 0,5 mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

lars11  
#242295 Det är ju OK.
Inspektera tändkabeln noooga, ända ner till modulen. Hel? Kontakt även om du sträcker den? Osv

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Traktorkalle  
#242334 Hade en gång en Irus tvåhjulstraktor som plötsligt under körning började tokvarva, typ fullgas eller kanske lite till. Dödarn var till min stora förvåning verkningslös, så jag tog av tändhattar. Den fortsatte att gå! Fick hejd på den till slut, och den startade inte utan gnista. Tog av toppen och sotade, sen hände det aldrig mer.
Enligt en gammal Saabmekaniker var det ett inte helt ovanligt fenomen på Saabs tvåtaktare...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#242379 Japp dom går som en slags tändkulemotor, tjocka sotbeläggningar höjer kompressionen och tillsammans med glödande sotpartiklar självtänder det. Men det är absolut inte kallens problem, det går nämligen inte att starta en tvåtakts bensinare utan att det finns gnista. Det här fenoment är just som du beskriver det, under körning med varm motor kan det inträffa, sällsynt. Det var vanligare förr, när det blev mer sot p g a sämre oljor.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#243138 Nu har jag gnista! Tändspolen satt för långt från svänghjulet. Förgasaren gick fortfarande inte att justera så jag tog av den och skruvade ur H och L skruven och blåste i bensinröret. Efter montering igen vill knappt sågen gå alls. Bara bluddrar dör och är svårstartad. Kan man blåsa sönder något när man gjort som jag gjort?

Blir till att byta förgasare eller byta allt inne i den. Kollade vevaxeltätningarna och de såg ok ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#243188 F-n också, borde jag tänkt på att säga för länge sen, det är ju typiskt fel när gnistan är svag och oregelbunden. Bra att du hittade det.

Är det en Walbro-förgasare på den? Vissa av dom har små backventiler som kan ta skada av tryckluft. Dom sitter i så fall innanför de s k welch-pluggarna under mebranet, de där små plåtpluggarna.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#243316 Tror det är en Zama förgasare. Lutar åt en ny förgasare då den inte riktigt funkat nån gång trotts att jag bytt allt som går att byta invändigt samt gjort rent den. Ska kolla mer nästa gång jag är hemma. Har fått för mig att jag kanske spräckte membranet när jag blåste.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#243337 Tror det är samma med Zama, tål inte tryckluft när de har backventiler, vill jag minnas jag läst nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243354 Man ska Aldrig blåsa in i förgasare. Finns det skit trycker man in den bättre.

Ska man tvunget så blåser man förbi så det sugs ut.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#243747 Någon som vet ungefär vad en ny förgasare kostar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#247738 Så nu är jag på banan igen. Läckande tank lagades med epoxi. Plastsvetsmassan från biltema blev bara en seg röra.
Ny förgasare samt truten mellan förgasare och cylinder monterades och nu går sågen fint igen. Ska ut och testa på riktigt imorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#247749 Trevligt! Rapport förstås, gärna bildsatta :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).