martiniholma skrev:Det är saltblandat vatten. I mina 500/17 hjul gjorde det ca 180 kg/hjul. Man får göra det hos en däckfirma. Man tömmer luften o pumpar i vätskan, o slutfyller med luft.Skogsmästarn skrev:martiniholma skrev:Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.
Intressant! Vad är det för vätska? hur får man i den i däcken?
Vi har haft saltvatten i bakdäcken på vår MF35a i många år (som motvikt för lastaren). En nackdel är att man måste ha nippeln på däcket längst upp när man fyller i luft, annars får man saltvatten i kompressorn - inte bra. En annan nackdel på sikt (15-20 år) är att fälgarna rostar sönder, vi har fått byta ena fälgen och den andra är på tur.
Det går med glykol också men det blir visst väldans dyrt - åtminstone på ett par traktorbakdäck.