Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

42 inlägg 21128 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Bengt.Svensson  
#242875
martiniholma skrev:
Skogsmästarn skrev:
martiniholma skrev:Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.


Intressant! Vad är det för vätska? hur får man i den i däcken?
Det är saltblandat vatten. I mina 500/17 hjul gjorde det ca 180 kg/hjul. Man får göra det hos en däckfirma. Man tömmer luften o pumpar i vätskan, o slutfyller med luft.

Vi har haft saltvatten i bakdäcken på vår MF35a i många år (som motvikt för lastaren). En nackdel är att man måste ha nippeln på däcket längst upp när man fyller i luft, annars får man saltvatten i kompressorn - inte bra. En annan nackdel på sikt (15-20 år) är att fälgarna rostar sönder, vi har fått byta ena fälgen och den andra är på tur.
Det går med glykol också men det blir visst väldans dyrt - åtminstone på ett par traktorbakdäck.

FTG
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242891
Skogsmästarn skrev:En offtopic fråga också :?: , någon speciell risk med att elsvetsa på skogsvagnar? (MMA/elektrodsvets). Dragöglan börjar bli glapp (stor) i längdriktningen

Det finns nya öglor att köpa,tids och elektrodåtgången är nog densamma med att sätta dit en ny.

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242901
martiniholma skrev:
Skogsmästarn skrev:
martiniholma skrev:Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.


Intressant! Vad är det för vätska? hur får man i den i däcken?
Det är saltblandat vatten. I mina 500/17 hjul gjorde det ca 180 kg/hjul. Man får göra det hos en däckfirma. Man tömmer luften o pumpar i vätskan, o slutfyller med luft.


Vad kan det kosta per däck ungefär? Minns inte dimension på mina däck....

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

martiniholma  
#242908 Jag minns inte, men jag kommer ihåg att det inte var så dyrt som jag trodde det skulle vara. Jag kan kolla i bokf när jag tänker på det. Det var Vianor som gjorde det till mej.

Användarvisningsbild

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242936
Bengt.Svensson skrev:Vi har haft saltvatten i bakdäcken på vår MF35a i många år (som motvikt för lastaren). En nackdel är att man måste ha nippeln på däcket längst upp när man fyller i luft, annars får man saltvatten i kompressorn - inte bra. En annan nackdel på sikt (15-20 år) är att fälgarna rostar sönder

Lösning på problem.
Ha tryck i kompressorn innan du ansluter däcket så kan inget saltvatten komma in i kompressor.
Använd slang i däcken så ska inte fälgarna rosta förutom om man har punktering.

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242957 Jag är ju bara småbrukare :lol: så jag ska testa min basic ide med fällbara stödben via löphjul och lina till bakrutan. Vätska i däcken är mer kostsam lösning som jag ser det, men säkert bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

axwell  
#242998
Skogsmästarn skrev:Jag är ju bara småbrukare :lol: så jag ska testa min basic ide med fällbara stödben via löphjul och lina till bakrutan. Vätska i däcken är mer kostsam lösning som jag ser det, men säkert bra!


Vet inte hur vagnen är fäst i traktorn, antar att det är en hitch med fast höjd.
Bygg om så att du kan variera dragets höjd med hjälp av trepunkten.

Smidigt att kunna ha stödbenen någon dm över backen vid småförflyttningar och sen få stadigt stöd genom att sänka draget.

Praktiskt även vid dikespassager med lite längre virke på vagnen.

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#243288 Hitchkroken är hög o sänkbar om jag lossa på spärren som gör att den låses i högsta läget, men då finns det ingen låsning av dragöglan på kroken, alltså att den hänger av egen tyngd på kroken... :???:
Bra ide!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#260800 Jag undrar även man kan få till en smart lösning så att vinschen går att fjärrstyra, nu är det mycket spring när man är själv o ska vinscha....

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260803 De beror på hur vinschen fungerar, är de en med remmar eller med drev mellan trumma o motor?

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#260805
gnisten83 skrev:De beror på hur vinschen fungerar, är de en med remmar eller med drev mellan trumma o motor?

remmar
vinschen sitter mellan grind o krantornet, ej på kranarmen

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260822 De har jag inget bra förslag på direkt men de fanns/finns nåt spm kallades skogskompis som var en lång lina i en återfjädrande rulle som var till vajerkranar.
Nima eller Nordpost hade de innan.
Går nog att fixa de hydrauliskt med radiostyrning med...

Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#260835 Ok, ska söka på skogskompis

Hur fungerar egentligen fjärrstyrningen på nya vagnar med vinsch?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260838 Du fjärrstyr en hydralventil som startar hydralmotorn o en kolv som pressar in den mot ett kugghjul, och en annan kolv som frikopplar när du ska dra ut vajern

Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260845 Är det ingen av er som får problem med sprickor vid infästningen till boggien när ni lassar utan stödben?
Blir ju att bryta rätt mycket.. ?
8-9 tons vagn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).