Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning pris

55 inlägg 45042 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Blivande snickare  
#241204 Fast man har band så blir det nog spår bara det är lite volym som ska ut och en mindre maskin måste ju då köra flera varv å då blir det kanske lite plus minus noll. Har man riktigt mjuka marker är ju vinter avverkning med djup tjäle det bästa valet.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

sveakatten  
#241242
jannee skrev:Det är naturens gång att mark sjunker, inte minst mossmark. av den orsaken är det EXTRA viktigt att underhålla diken (rensa), tillåtet att även göra nya diken för YTLIG vattenavledning (markavvattning) vid just slutavverkningar.
S.k. slutavverkningar är ett ganska nytt påfund vilket gör att sådana vattensamlingar som du råkat ut för aldrig kom till på den s.k. gamla goda tiden.
Skotarföraren ska alltid köra sina sista lass bredvid tidigare körda spår, på så sätt att han/hon jämnar ut terrängen
Marktrycket från en skotare är LÄGRE per kvadratcentimeter än det blir med motsvarande jordbrukstraktor.
Djupa fula spår (diken) är bevis på nonchalans och att avverkning/utkörning skett på fel tidpunkt eller med fel utrustning. Finns nämligen band att lägga på om bärigheten är dålig eller något mindre skotare - som är mer lämpad för vattensjuk terräng.



Kan du förklara för mig, naturens gång att mark sjunker inte minst mossmark? Hur menar du?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

conny  
#241261 Det finns alltså regler för hur förare av maskiner får köra?? Om jag någonsin tar hit en maskin igen kan jag då kräva en stolt och ansvarsfull förare?? Det är ju i alla fall min skog han/dom kör i!! Och hur kan jag veta att jag har med en kunnig yrkesman/ kvinna att göra?? Finns det någon typ av certifikat eller något som jag kan fråga efter??

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Chainsaw Charlie  
#241273
jannee skrev:Mina erfarenheter är att tar man bort så mycket av hyggesresterna som är ekonomiskt försvarbart. lyckas föryngringarna betydligt bättre.
Snytbaggarna trivs sämre
Gräsväxten blir svagare
Betydligt mindre med björnbärsrevor
Betydligt mindre med ormbunkar.
Har experimenterat under årens lopp, bl.a planterat behandlade barrotsplantor i grönriset - de dog året efter, jag fick sedan vänta till hösten, gjorde en bra markberedning, planterade följande vår. Blev senare tvingad att gå med ryggsprutan och spruta HELA fällan med roundup. Det växte hejdlöst med björnbär, hallon men inte minst ormbunkar.
Har man g32 eller g34 marker, förespråkar jag, bort med allt ris.


Mina erfarenheter är tvärtom. Markberedning på goda marker frigör så mycket näring så det snarare sätter fart på tillväxten av hallon och björksly med mera. Grönriset bromsar grästillväxten och ger plantorna något års försprång vilket oftast är allt som behövs.

Det är inget problem att få >90 % överlevnad med stora och behandlade barrotsplantor vilket mängder med planteringar häromkring vittnar om.

Detta förutsätter dock att bestånden är hyfsat välslutna från början. Om det finns stora stormluckor där annan vegetation redan har fått fäste så blir det en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

gunn  
#242112 Lönsamt? Jag vill nog också säga att maskiner idag det enda alternativet. Kostnad 70-100 kr/m3.
Den som har någon erfarenhet av huggning och har möjlighet att själv klara/köpa virkeskörningen till väg kan ju själv utföra en sån här huggning, om det är den enda förtjänstmöjligheten som finns eller att det inte negativt påverkar andra inkomster.

Man kan jämföra det med att dränera om ett hus, i st.f maskin kan du själv gräva med spade, men är det ett alternativ? Många hyr sig en minigrävare (:-)) men ger upp efter en tid (:-S) och anlitar en riktig maskin som gör jobbet på några timmar.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242131 Fan va många paranoida och snåla privatskogsägare det verkar finnas då.. som maskinförare har man i 9/10 fall gått en ordentlig gymnasieutbildning och har flera års erfarenhet av yrket och man gör sitt bästa för att det ska bli ett bra jobb stora som små avverkningar. jag hade inte ställt mig med motorsåg och börjat avverka nästan 2h när det tar skördarn två skift att sopa ner samma yta.. men har man mkt fritid så varsågod!

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

husqvarna_med_sthil  
#242137 Varför göra avverkningar själv ? Ekonomi blir bättre med en maskin som tar mycket på kort tid samt aptering blir bättre. Kanske det är så mycket så det inte går att göra det manuellt .

Det finns dock andra värden också. Att själv ta alla beslut, bestämma hur virket ska användas, kanske vill man ha en del av virket själv till olika projekt/försäljning. Är man företagare så är man och inte är man heller tvungen att sälja sitt virke oförädlat. Kanske mycket som är övergrovt, slänter som i vilket fall kräver manuellhuggning som man naturligtvis får betala för och får ett lägre netto.

Var tar förövrigt övergrovt virke vägen ?

När det gäller gallringar så kommer jag aldrig att släppa lös en skördare men det beror antagligen på mängden skog jag förfogar över inte är så stor samt att jobbet är fantastiskt roligt och givande när man får mejsla fram sitt resultat precis som man vill ha det och skapa något för framtiden.

Ts avverkning är i storlek att det är fullt möjligt att göra det själv om han delar det på en par tre år, har kunskapen och utrustningen. Vare sig hans skog eller någon annans har syftet att hålla skogsbolagen med jobb, utan det är i så fall ett samarbete när ägaren av skogen tycker det är lämpligt eller nödvändigt.
Har knappast med snålhet att göra utan snarare ett stort intresse i sin egen skog och hur man vill ha det i denna.
Det säger sig självt att den som lever på detta inte vill att markägarna själva bygger upp vare sig kunskap eller maskinpark.

Blev lite hårdare ord än vad jag tänkte men jag är bara ärlig och inget illa menat mot dig som maskinförare.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242971 Inte tyckte jag att det var nå hårda ord och jag tycker självklart att om han kan och vill kan han avverka själv som "kse" skrev i början av tråden! Har själv en "svärfar" som gallrar själv i skogen för ved och avverkar en och annan frötall men han insåg att han inte skulle hinna med allt arbete och anlitade holmen som fixade med en slutavverkning och lite gallring och han blev väldigt nöjd med jobbet. Blev mest besviken över misstron mot oss maskinförare och bakåtsträvandet "att inte släppa in helvetesmaskiner i sin skog".. med rätt maskiner, bra planering och att arbetet utförs under rätt årstid blir det sällan tokigt. Som privat skogsägare kan man nog styra mer över såna beslut och det blir inte som på bolagsskog där det körs överallt närsomhelst med vadsomhelst :)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242975
skogsbjörn skrev:Fan va många paranoida och snåla privatskogsägare det verkar finnas då..


Kanske inte är riktigt så, men om man kanske har en väldigt personlig relation till sin skog. Har man då varit med om ett maskinlag som "kört skiten ur" skogen så blir man ju lätt tveksam efteråt. Men bara de senaste åren så erbjuds det ju maskinlag av en helt annan sort. Där är det entreprenörer/förare som frågar och verkligen bryr sig i vad ägaren vill. Blir förstås ett helt annat resultat också. Jag är övertygad om jag inte kommer behöva gå runt med sågen själv i framtiden (om jag inte vill förstås). Nya maskiner och nya attityder kommer göra det självklart att leja bort slutavverkning och för den delen sen gallring. Med rimlig lönsamhet ändå.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

halvproffs  
#243030 Håller med dig Uvskogen; Det verkar ha blivit en bättre attityd till markägaren än tidigare. Nu tar skördarföraren kontakt med en före avverkningen och frågar hur man vill ha det utfört något som jag tidigare inte varit med om. Man får även ut skördarlistorna som tidigare verkar ha varit hemligstämplade. Det är roligt att det går åt rätt håll.
Själv är jag också allergisk mot sönderkörda marker så man undrar hur den marken kommer att generera i framtiden.

Alltså har du tid och kunskap så är ju 2ha inte så mycket att manuellhugga. Håller själv på med att gallra 2ha tät granskog på fritiden.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243126 totalt är det 1,8 ha som du vill slutavverka och det räcker ju för att låta göra ett avverkningsuppdrag eller en rotpost men om du vill avverka det själv kan du göra det, det är ju ingen jättestor volym det handlar om, kanske 400 m3 fub

att hugga rent är ju enklare än att gallra, gallring tar mer tid pga långsammare fällning och svårare skotning angående apteringen så ska du inte vara för orolig, hugg 3,5-5 m långa timmer stockar och kapa alltid före grenvarv, skada eller långkrok på stammen

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#243136 Sveakatten, under mina över 50 års regelbundna inventeringar (besök) av numera min skog, har jag aldrig sett någon sten bli mindre ej heller att något dike bli djupare. Tvärtom stenar som jag i min ungdom lätt kunde hoppa över får jag i dag gå runt. Diken som jag regelbundet rensat med spade blev till sist ändå för grunda och har i samband med slutavverkning fått fördjupas med grävare (kanske inte direkt lagligt).
Mossodlingar har blivit försurade, fått anlägga diken och sedan direkt plantera dem.
Min terräng är troligtvis inte speciellt märkvärdig, ömsom väldigt stenbunden och i svackorna kan det vara ganska surt (södra Småland).

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243175
conny skrev:Jag har inte haft skog så länge men alla säger till mig att det är mer lönsamt att ta dit maskiner än att såga själv?? Detta kan jag inte förstå?!! Hur kan det bli mer pengar över om jag tar dit maskiner? Dom som kör ska väl ha lön? Maskinen kostar ju en slant i timmen??

Jo, troligen har de som ger dig rådet att sätta bort avvekningen rätt. Nu är denna huggning i minsta laget för att köpare ska bjuda över varandra men i andra fall (>1000 m3) så får man en premie som ofta är lika stor som huggningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243186 Jag skulle säga att slutavverkning är det sista jag skulle Göra i egen skog för det är det farligaste. Det klart om man gör allt annat själv också så visst. Men de flesta skogsägare jag känner hinner knappast sköta allt själva. Då tycker jag man ska satsa på röjning i första hand. Röjsågen är inte lika farlig att hantera och jäkligt tillfredställande att se resultatet, dessutom så blir röjningar ofta eftersatta eller inte gjorda alls.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

husqvarna_med_sthil  
#243229 Jag har själv en avverkning som ska göras av ett bolag här så jag är inte anti-bolag eftersom samarbetet gynnar oss båda. Däremot finns det betydligt mindre avdelningar på skiftet runt en halv ha som jag planerar att göra själv samt frötallar, gallringar osv.
Största anledningen till att jag vill göra så mycket som möjligt själv är nog intresset för skogen, att vara där, jobba där och att mina barn ska ha några platser kvar där de kan säga är format/ avverkat av mig samt att glädjen att få dessa resultat själv. Det är en uppoffring man inte behöver göra och man får nog anse att den kostar pengar men men..
..men.. om 10-20 år kanske även jag kommit till insikt :)

Att jag sedan gillar att såga en och annan stock samt längtar tills hyveln står i snickarboden gör att jag vill ha en del virke själv också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).