Skogsmiljö och Trädlära

Stenmurar!

64 inlägg 46481 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

JensSkoog  
#243003 Vad betyder ORMATÄTER?

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

anersimyra  
#243005
JensSkoog skrev:Vad betyder ORMATÄTER?

Ha ha ha, " slangesikker " tror jag.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

JensSkoog  
#243009 Undrade om det hade med orm å göra, men "slangesikker?" Där jag vux upp, var det många stenmurar, och orm i dom alla!
Det här är en mycket interessant tråd. Vilken tid det tog å bygga alla dom murerna, och vilket slit!

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#243011 Idag var brorsan och jag i skogen och inspekterade vindfäller i tre timmar, hittade inte mer än en handfull. Jag har konstaterat att jag ägnar lika mycket tid åt att kolla efter stenmurar, husgrunder och odlingsrösen som jag studerar träden.

Tänk att få resa tillbaka i tiden och ta del av all den slit som lagts ner på stenröjning för att kanske få ett halvt tunnland att odla på..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#243013 På Kalmar Slott byggs det nu en restaurang, nere i ett källarvalv ska det bli serveringssal. Golvet där består av kullersten med allt ifrån knytnävsstora stenar till såna man knappt lyfter på två man. Det golvet är två-tre centimeter för högt för att det ska lira med övriga höjder. Tre gubbar har kämpat där i två veckors tid nu för att få ut stenen upp för den branta trappan.

Vår arbetsledare berättade att en gubbe från Statens Fastighetsverk hade tyckt att all sten skulle sparas, då "Det är gammal sten". Han fick berättat för sig att om vi köper ny sten från grusgropen är den lika gammal den.. :D

Men det är en svindlande tanke att den sten vi nu bär undan la nån gubbe dit för 500 år sedan..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

stektlök  
#243021 Ormatäter är en riktigt vällagd stenmur som inte ens en orm kan slingra sig in igenom en enda springa typ :)

Precis som en del fruntimmer är ibland :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243060 Dag Stålsjö gjorde ett eminent program 1981: Strövtåg i Västergötland. Detta har sedan gått i Minnenas Television och för något år sedan visades det igen. Verkar tyvärr inte finnas varken på SVT play eller Öppet Arkiv. Här får man se ett antal farbröder som i hela sitt liv brutit sten och byggt murar eller lagårdsuppfarter. En mur i filmen är 2 meter hög, 6-7 meter bred och 160 meter lång, en annan i Tostared 4 meter hög, 15 meter bred och 60 meter lång.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

jannee  
#243061 Stenmurar är ypperliga som rågångsmarkeringar, de flyttas inte på i brådrasket.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

JensSkoog  
#243154 Har haft många utflykter i skogen med barn och lärare, och ofta hörd: Men hur fick dom det till. hur kunde man få i hop all stenen och orka av med dom digra. Jag berättar alltid om hur man inte hade nogot alternativ - stenen måtte undan åker och äng, och om man inte hade maskiner, så hade man tid, tålamod och teknik. Folk var inte dummare om dom levde i en annan tid, och en sten på ett tonn kom upp och fram om man rörde den en millimeter varje gong man använde rätta redskap. Viktstången blev inte funnit upp med hydrauliken, den är vad hydrauliken använder på et lite mer sofistikerat sätt!

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243250
jannee skrev:Stenmurar är ypperliga som rågångsmarkeringar, de flyttas inte på i brådrasket.


Däremot kan gränserna flyttas! Inte alla mina stenmurar står längre i gränsen, men jag tror de gjorde det för 150 år sedan. De gamla gränserna mellan inäga och utäga var ofta rundade, och det har man ibland effektiviserat bort under laga skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322300 Dispens för att plocka bort stenmurar överklagas http://www.lantbruk.com/lantbruk/dispen ... av-domstol

Orsak? Kanske p.g.a. denna stensnurr :lol: http://www.lantbruk.com/lantbruk/slipp- ... tensnurren
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

550  
#322426 Får man riva odlingsrösen (stenhögar)? Jag har förståelse för att man ska spara stenmurar, särskilt dem som är fint lagda. Däremot förstår jag inte om man inte får använda stenen i gamla stenhögar som ligger vid åkrarna eller inne i skogen till och med. Tanken när de gjordes måste ju varit att bara få bort stenen så det går att bruka jorden. Inte att allt ska sparas som minne till varje pris. Om man hade kunnat fråga förfäderna "Du, den där stenhögen kan jag väl få ta och använda som fyll i en väg, går det bra?". Jag tror svaret hade blivit ett solklart ja...

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Fredrik Reuter  
#322433 Hej,
Nej, man får inte ändra eller riva odlingsrösen. Är det på odlingsmark ska till och med en kantzon lämnas så inte röset skadas av ex plog.
Är det i skog så kan man behöva att söka tillstånd för speciell markberedning efter slutavverkning. Träd och buskar får gärna varsamt röjas bort i ett odlingsröse men man kan bevara enstaka bärande buskar. Kulturstubbar för att markera odlingsrösen brukar uppskattas (ca 1,3m höga stubbar runt om röset som talar om att det är ett kulturminne).

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

550  
#322515 Jag tycker att det är orimligt att man inte ska kunna dra nytta av förfädernas slit. Tänk vad smidigt att åka intill en stenhög och lasta på när man behöver sten. Ska man behöva gå och plocka själv på åkermark, det är ju jobbigt :D

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322517 Gäller det även yngre odlingsrösen, som inte är fornminnen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).