Skördare

Starta Eget Företag

27 inlägg 13370 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta Eget Företag

Alos  
#24302 Som rubriken lyder så funderar jag på att starta eget företag . Det som jar hade tänkt att ha som sysselsättning är att köra efter skogsbilvägar och klippa ris/grot oah lägga på hög. det som jag hade tänkt att köra med är en 1410 med en klipp på kranen för att på så sätt kunna klippa och lägga på lassat på en gång ja ni förstår .. nu till min fråga .. vad bör man tänka på när man startar eget ? Hur ställer sig banken till att man vill låna 3 miljoner. vem är det på bolagen som man ska prata med om kontrakt. jag bor i västernorrland . ( Örnsköldsvik) hur funkar det med att prisförhandla på diesel och maskinen . ja ge mig alla möjliga synpunkter och hur saker och ting fungerar för jag kan ingen ting om det administrativa . ge gärna synpunkter på min ide´


Mvh A



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24303 Börja med att läsa igenom denna tråd.

ekonomi ?

Två gånger, sov på saken, läs igenom igen.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24305 Lanar bankerna överhuvudtaget ut pengar till nystart av skogsentrenadfirmor nuförtiden? Läste nanstans, om det var ATL kanske, att dom har blivit restriktiva med det...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24311 Var jag hört så avråde flera banker folk som vill låna till att nystarta inom skogsbranschen.
Med dagens dieselpriser skulle du nog försöka skriva in nån dieselklausul. Så har har vi på korsnäs. Stiger dieseln vissa procens så ökar betalningen också.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#24365 Är de inte ganska dumt att köpa sig ett arbete för 3-4 miljoner idagens läge? Dieselpriset kommar att fortsätta stiga för all framtid, bolagens vinster måste bli högre, därför ska kubikpriserna pressas mer. Så kommer de att bli innom biobränsle också. Ju fler som börjar, ju sämre betalt ger de.
Men vill du så gärna starta eget, så börja med att läsa tråden ovanför......

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24383 Hej!

Varför köpa en ny maskin?
Jag tycker att en begagnad maskin i halvmiljonklassen borde duga gott till att klippa vägkanter med.
Det blir lättare att låna till en sån, lättare att få lönsamhet i företaget och du sover bättre om natten med mindre skulder.
Sedan kan maskiner såklart gå sönder, men då lär du dig ju att mecka, se det som en bonus :)

Avatar Fallback
Alos  
#24482 problemet är ju att jag inte ser det som en bonus när man kanske måste börja med att laga för en 50-60 tusen .. då kommer jag att sova dåligt. pluss att får jag dålig vinning i företaget så kommer jag ju lättare att kunna sälja av min "nya" maskin istället för en som kanske gått 10-20tusen timmar. eller är har jag fel ?

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24486 Jag tror du får kalla handen av banken om du skall köpa en maskin för 3 miljoner och klipp vägkanter med den.

Jag är en sådan som har tusen olika idér men oftast brukar de alla spricka på att det liksom inte kommer att gå ihop sig i slutändan. Det brukar jag komma fram till själv utan att fråga banken :)

Men visst har du fina kalkyler att presentera för banken så kanske de kan tänka sig att låna ut till dig, men de har blivit restriktivare med vad de lånar ut till, det är helt klart. Men så lite snabbt tänkt så tycker jag det verkar vara lite riskabelt att dra till så, men det kanske är jag som är en fegis som gillar att sova gott om natten ;)

Jag skulle nog som andra försöka sikta på en bättre beg maskin istället för en helt ny, men det kan ju som sagt vara en chansning. Men åka vägkanter och klippa sliter ju helt klart mindre än om du skall skota med den. Äsch jag skall nog inte ge några råd. Men tänk över det hela både en och två gånger innan du springer och lånar 3 miljoner och drar igång.

Användarvisningsbild
masterchief  
#24487 En fråga du måste ställa dig är om du har maskinvana.
Räkna annars med ett hundår då du lär upp dig och kör för dieselpengar.
Då kan det vara bättre att sikta lågt och börja med begagnat.
Är du fullfjädrad skotarförare så kommer du snabbt in i o klippa.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24488 Jag har fått för mej att "nya" maskiner som gått lite är mer svår sålda än äldre... kan ha med att en "ny" är för dyr utan garantier... om du förstår hur ja menar... ja vet en som blir tvungen att sälja sin skotare som gått runt 700 timmar, inte ett svar han fått, folk lägger hellre på lite pengar å köper nytt med riktiga garantier eller så köper man beg, jag har även märkt lite hur det funkar i skogen med maskiner iallmänhet... å d e att upp till 150-200 är maskinerna svindyra i förhållande till va man får för dom maskinerna ha "alla" råd med, den har man ett mellanrum upp till 500 som är kvar väldigt länge på annonserna, det känns som nått som är för dyrt för "vanligt skogsfolk" å för dåliga grejjer för proffs...

sen mellan 500-800´ finns det dom som kör proff, men enkelskift utan anställda sen mellan rum igen upp till ca 1.5 mille som verkar finnas kvar länge i annonserna, sen runt 1.5-1.8 det är dom som kör proff men inte vågar köpa helt nytt, sen äre mellanrum igen upp till nytt...

Har ja fel...?

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24504
nutte skrev:Jag har fått för mej att "nya" maskiner som gått lite är mer svår sålda än äldre... kan ha med att en "ny" är för dyr utan garantier... om du förstår hur ja menar... ja vet en som blir tvungen att sälja sin skotare som gått runt 700 timmar, inte ett svar han fått, folk lägger hellre på lite pengar å köper nytt med riktiga garantier eller så köper man beg, jag har även märkt lite hur det funkar i skogen med maskiner iallmänhet... å d e att upp till 150-200 är maskinerna svindyra i förhållande till va man får för dom maskinerna ha "alla" råd med, den har man ett mellanrum upp till 500 som är kvar väldigt länge på annonserna, det känns som nått som är för dyrt för "vanligt skogsfolk" å för dåliga grejjer för proffs...

sen mellan 500-800´ finns det dom som kör proff, men enkelskift utan anställda sen mellan rum igen upp till ca 1.5 mille som verkar finnas kvar länge i annonserna, sen runt 1.5-1.8 det är dom som kör proff men inte vågar köpa helt nytt, sen äre mellanrum igen upp till nytt...

Har ja fel...?


Ligger mycket i det Nutte säger, att försöka sälja en nästan ny maskin är nog bland det sämsta man kan göra, priset måste ner rejält för att köparen inte ska välja nytt istället. Hittar du däremot en äldre maskin till bra pris kan du om du har tur få igen pengarna.

Avatar Fallback
Alos  
#24519 jag har väl hyffsad kranvana då jag kört både skotare å skördare i ett år.. men jag kan utan att skryta säga att jag lär mig väldigt snabbt .
det som ni nu pratar om finner jag ganska intresant ... hur skulle en kallkyl se ut för att finansera en maskin tycker ni. .vad har man för omkostnader ? bränsle service försäkringar etc . jag vet inte vad dessa siffror ligger på efter som jag inte har haft något eget tidigare men skulle vara mycket intreserad av att se vad ni övriga räknar på .. hur lägger man upp avbetalningen hur mycket pengar kommer in varje månad .. ja allt.. finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att förstår hur det funkar som så vore jag väldigt glad. jag kommer att köra enkel skift på maskinen .

Mvh A

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24535
Alos skrev:jag har väl hyffsad kranvana då jag kört både skotare å skördare i ett år.. men jag kan utan att skryta säga att jag lär mig väldigt snabbt .
det som ni nu pratar om finner jag ganska intresant ... hur skulle en kallkyl se ut för att finansera en maskin tycker ni. .vad har man för omkostnader ? bränsle service försäkringar etc . jag vet inte vad dessa siffror ligger på efter som jag inte har haft något eget tidigare men skulle vara mycket intreserad av att se vad ni övriga räknar på .. hur lägger man upp avbetalningen hur mycket pengar kommer in varje månad .. ja allt.. finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att förstår hur det funkar som så vore jag väldigt glad. jag kommer att köra enkel skift på maskinen .

Mvh A



Försäkring om ja gissar, räkna på 20000 år å bränsle kanske 20000 pr månad, sen slang å oljor å grejjer runt säg 10-15000- månad... uppskattat, vet att med vår tigercat så är väl så ligger vi på en bränsle kostnad på ca 30000- då kör vi 2 skift (6 timmars) å sen går det nån slang å nått däck osv, tror i snitt man lägger ut 10-15 i månaden sen amortering, vet inte va en Ny maskin kostar men vår 1.5 mille maskin har ja för mej runt 15´i månan med ränta...
Skulle tro att det är nått sånt, maskinen är min fars så ja vet inte riktigt, hursomhelst blir det ca 50´i utgifter varje månad å då gäller det att få in slantarna åxå, ska säga att det som går sönder eller jävlas mest är nog aggregatet, slangar å dääck, maskinen i sej går kanon. jag tror att en klipp går sönder mindre ån ett skördar aggregat men det är va jag gissar...

Va tror ni andra... jag bara kör ju bara, inte betalar räkningarna 8) :lol:

Å ska du köra så begär timmpenning då finns en helt annan möjlighet att få det att funka enligt mej.....

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24577 han jag kör ihop med körde klipp ett tag. klipp aggrigatet gick sönder rätt ofta..vet ej vad han hade för aggrigat. finns en här i närheten som har klipp aggrigat på en begagnad valmet 801 combi. mycket bättre sikt än i en skotare men jag vet inte vad han gav för den o vad det blir för kosnader

Avatar Fallback
Alos  
#24639 mm . men det är det som jag funderar på om man inte kanske gör sig själv en välgärning om man köper nytt .. tex ett paket från john deere färdig med klipp å allt så kommer det att hålla.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).