Skördare

Rottne EGS400 längdmätning problem

9 inlägg 5972 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne EGS400 längdmätning problem

E-M skogstjänst  
#242880 Har problem med mitt Rottne aggregat (egs400)!

Mäthjulet går inte ut som mäter stockarna. det funkade hela dan men sen direkt på en gång så slutade det fungera.
Det rann ingen olja ur aggregatet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

bodaedet  
#242883 Det sitter en justerskruv som du kan justera när hjulet ska gå ut. Hjulet ska gå ut lite efter att hjulkläm har aktiverats. Sök felet i dessa krokar.
Kan vara infästningen för kolven som är kass med.

Avatar Fallback

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

Skogshuggaren83  
#242913 Oj detta har man krabbat många gånger med.
Börja med att justerskruven.
Annars är det till att lossa konsollen och leta fel, brukar spricka i kolvinfästningen eller axeln till mäthjulet där kolven är infäst. där finns ett "frispel" så kolven ej skall ta stryk där inne slits det rätt hårt. Hittar du inget kan du ha fått skit i ventilen. Kolla även så hjulklämm har rätt tryck.
Lycka till...

Avatar Fallback

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

E-M skogstjänst  
#242940 tack för svar! ska testa imårn

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242947 Själva "mäthjulskasetten" kanske har spruckit,kan hända om man inte har den 5e bulten i,den som man måste ta av agg. kåpan för att komma åt. Hände en gång på min 2004, var dock lätt att svetsa. fast iofs kanske det var tvärtom då att mäthjulet inte gick in,länge sen så lite osäker.

Men lossa själva kasetten är ju ganska enkelt så ser du ju om någonting lossnat eller gått av.

Avatar Fallback

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

E-M skogstjänst  
#243432 jag har kommit fram till att det inte kommer någon ström fram till noden. vet ni vad det kan va :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

bodaedet  
#243434 Kolla bladsäkringen vid huvudströmbrytaren.

Avatar Fallback

norcar 490

E-M skogstjänst  
#244416 har problem med att min skotare (norcar 490). den styr väldigt svagt åt ena hållet, vet ni vad det kan va? :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne EGS400 längdmätning problem

Tosca  
#244423 Dags att packa om styrcylindrarna kanske, hade en gripcylinder som bara höll tätt åt ena hållet och på den var stödringen trasig så packningen la sig ned åt ena hållet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).