Motorsåg och handhållet

Identifiering och delar, gammal Jonsered

26 inlägg 19627 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Identifiering och delar, gammal Jonsered

Oskar.B  
#240736 Mitt första inlägg på forumet, hej på er alla!

Detta är min morfars gamla trotjänare. Jag tror att modellen heter RS601, men jag är inte riktigt säker, därför rådfrågar jag nu er med lite mera erfarenhet av gamla sågar.

Det finns inga identifieringsskyltar någonstans på maskinen, ändå har jag haft isär en hel del för att rengöra, men inte hittat något. Jag kanske letar på fel ställen, någon som vet? Det syns helt klart att den har använts genom åren, så det kan ju hända att typskylten helt enkelt ramlat loss. Det enda som jag hittat är en fastnitad liten "MO-DO" skylt på motorkåpan (syns på bilden, till höger om tändkabeln), morfar jobbade åt dem.

Det jag vill veta är modell och ungefärligt årtal. Motorn verkar ju vara gemensam med motorsågen som heter 601. Stämmer detta? Jag är intresserad av att få hem lite reservdelar för att hålla den vid liv i framtiden, bland annat ser jag att det finns en hel del delar till 601 på ebay. Någon som vet om kopplingspaketet, med trumma och lager är samma som på motorsågen, 601?

/Oskar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240738 RS 601 är det nog säkert.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

JensSkoog  
#240757 Tjänare OSKAR.B! Så bra att du har funnit vägen til Skogsforum. Jag vet inte mycke om den där men här finns det killar som är mycket kunniga i allt som har med maskiner å göra, så svar kommer! Annars ser sågen tung och klumpig ut, så det må ha varit en jobb å släpa den med i skogen genom långa dagar! Flott att du gör den i skick.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

Oskar.B  
#240774 Tack å tack Mange och Jens,

Helt klart är det en tung såg att släpa på. Trots det har jag använt den flitigt (nåja) i tre år nu. Jag jobbar ju inte på professionell nivå i skogen, mest som en hobby. Den extra vikten ser jag som bonusmotion. Sågen är faktiskt riktigt duglig i skogen, om man bortser från vikten. De grövre träden får den kämpa med, de som man måste såga från två håll för att få ikull. Å andra sidan har jag inte provat använda en modern såg, så jag vet inte riktigt hur den står sig.

Har bytt vinkelväxel och startapparat än så länge. Den går som en gud, så motorn tänker jag inte röra än på ett tag. Gjorde en grundlig rengöring i somras, nu ser den ju riktigt presentabel ut.
Att det är sågen morfar hade i skogen när han jobbade är extra kul, så jag gör mig inte av med den i första taget.

Det vore kul att få veta mera. Kanske trillar det in fler svar.
Är som sagt intresserad av att veta om kopplingspaketet är gemensamt med motorsågsmodellen. Kopplingen är det enda jag är lite tveksam till på sågen, har inte vågat ta upp och kolla skicket på den. All annan information om modellen är också intressant. År, kubik, häst?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

JensSkoog  
#240777 Grövre träd får nyare såger kämpa med oxå. Mycket beror på teknik och vad typ blad du utrustar sågen med. Min gammla Jonssered röjsåg från nittierna var hemskt ful om jag inte använde mejseltandade blad som gjorde ett brett skär.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

jannee  
#240781 "Tror" att det är samma motor som satt i Raketen, Jonserds första RIKTIGA motorsåg, slitstark urstark. I så fall är det en 56 cc motor 3,5 hk. efterföljaren blev väl rs 51 något starkare ännu mer stryktålig.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

totte  
#240790 Det var faktiskt ett flertal sågar från Jonsered som gick under namnet Raket. Det fanns redan på den första modellen XA "dieselsågen" och hängde med in mot 70-talet. Jag tror den sista som kallades Raket var 62 som ersattes av 621 år 1970.

Så numret är betydelsefullt. Men det stämmer att 601:an var på 56 cc och ca 3,5 hk. En otroligt bra motor som hängde med i sin grundkonstruktion från modell 60 år 1966 sen 601.

Samma grundmotor i modell 62 med avvibrering, den kom 1968, blev till 621 från 1970. 601 gjordes parallellt under några år. 621 producerades ända fram till 1982. Nu talar jag alltså om motorsågarna.

Tillsammans med "Partnerkuberna" bland de slitstarkaste sågmotorer som byggts och med ett rejält bottendrag som gör att de kapar oerhört effektivt utan att vara särskilt högvarviga, arbetsvarv mellan 7 - 8000

Som sagt det var motorsågarna, men det är alltså samma motorhus till motor- och röjsåg 601.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

Jocke91  
#240857 Ser ut att vara en trevlig röjsåg. Har en likadan här hemma som jag tänkte sätta snurr på. Problemet är dock att jag tappade lusten när den visade sig ha egenskapen att böja startfjädern. Det blev tröttsamt att behöva fixa den efter några drag och tändningar.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

Oskar.B  
#240921 Tack totte och andra för information om sågen, jättekul!

Jag hoppas som sagt kunna gå igenom den allteftersom och hålla den i "trim". Använde den en stund idag efter jobbet och det är sannerligen en slitstark och rejäl såg. Efter en tank är man dock rätt så "nöjd", och det är skönt med en paus och få lägga ner sågen på backen. Selen är ju av samma årgång och inte direkt ergonomisk :)

Tänkte idag att med moderna grejjor vore man rena massförstörelsevapnet i skogen, jäklar vad det skulle gå undan! Fast det passar rätt bra för mig att harva på med gammelsågen. Jag gillar att ta i och plåga kroppen, en skön kontrast mot små-pill-elektronikjobbet jag gör hela dagarna.

Vi har en äldre herre som reparerat sågar länge bara en bit från där jag bor, fick tag i startapparat och vinkelväxel till sågen av honom tidigare. Skall höra med honom vad han tror om kopplingen. Den skulle jag vilja se över och eventuellt byta.

Till sist, en "in action" bild.
2013-10-11 14.10.09.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

SawTroll  
#242463
totte skrev:Det var faktiskt ett flertal sågar från Jonsered som gick under namnet Raket. Det fanns redan på den första modellen XA "dieselsågen" och hängde med in mot 70-talet. Jag tror den sista som kallades Raket var 62 som ersattes av 621 år 1970.

.....



"Raket" betegnelsen "hang med" på tidlige 621, og jeg har også observert betegnelsen på andre modeller fra 1970 tallet.

Muligens varierte det mellom forskjellige markeder?

Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

totte  
#242500 Kan nog vara så, vet bara att det inte står Raket på min 621.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

SawTroll  
#242782
totte skrev:Kan nog vara så, vet bara att det inte står Raket på min 621.



Det sto RAKET 621 på de første, senere sto det Jonsereds 621, og deretter Jonsereds 621 (forskjellige skrifttyper, se bilder her.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

totte  
#242784 Stämmer nog det. I vilket fall kan vi konstatera att det var i början av 70-talet som Raket-märket övergavs för enbart Jonsereds som sen levde tills det blev bara Jonsered nåt tag efter Elux hade köpt upp dom.

Avatar Fallback

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

SawTroll  
#242856
totte skrev:Stämmer nog det. I vilket fall kan vi konstatera att det var i början av 70-talet som Raket-märket övergavs för enbart Jonsereds som sen levde tills det blev bara Jonsered nåt tag efter Elux hade köpt upp dom.


De første 630 sto det Jonsereds på, antar at "s" forsvant en gang i 1983, har ikke sett noen fra 1984 med "s" på?

Det var en del år etter at Elux overtok......

Användarvisningsbild

Re: Identifiering och delar, gammal Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242907 Jonsereds var namnet Jonsereds fabriker använde och fortfarande äger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).