Verkstan

Bunkra/lagra drivmedel

17 inlägg 17044 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bunkra/lagra drivmedel

Hema  
#242697 Nu för tiden finner man etanol i bensinen och rapsolja eller liknande i dieseln vilket får till följd att man inte kan lagra den vidare värst länge.

Om man vill göra det enklare för sig att helt sonika ha en viss mängd soppa hemma för ev. strömavbrott. För att kunna driva ett elverk.

Finns det kanske möjlighet att kunna köpa "oförorenad" soppa? Alternativt får man ha flera dunkar där man får kontinuerligt byta ut en i taget.

Samt finns det någon tråd eller kategori som jag missat som tar upp alla de frågor kan uppkomma vid längre strömavbrott?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242698 Alkylatbensin är ju relativt oförorenad och kemisk ren bensin är väl ren heptan. Dock klart dyrare än mack-bensin.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Hema  
#242700 Ja smakar det så kostar det..

Nee stoppa nedskräpningen av våra bränslen, stoppa nedskräpningen, stoppa den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Sti  
#242706 Flygbensin...

Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Camwood  
#242707 Vet inte vad du menar med lagra länge !! men ja har en traktor (bm55) som driver vedmaskinen och den tankar med diesel som mest 1 gång per år i bland varannat år och den går bra :roll:

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Hema  
#242747 En del nya dieselbilar har fått problem med att det har bildats alger i tanken. Det jag menar är om man vill försöka ha lite backup/framförhållning. Då vill man vill man inte stå där med taskig soppa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

axwell  
#242765 Problemet finns väl främst inom marindieslar, kommer nog att öka även bland bilar/traktorer i takt med miljökraven.

Som vanligt, kompensera med något som kan ha motsatt effekt.

Vem/vad tjänar mest på det här ?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... bil-36676/

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Nolltax AB  
#242771 Drivmedel är färskvara. Sätt en gräns vid ett år.
Använd å tanka nytt.....

Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

totte  
#242781
Hema skrev:Nu för tiden finner man etanol i bensinen och rapsolja eller liknande i dieseln vilket får till följd att man inte kan lagra den vidare värst länge.


Om lagringsdugligheten har jag inget att invända, den är mycket dålig i synnerhet för bensin. Men det har inget med etanolen att göra, etanol är oerhört stabil. Det är alla instabila crackningsprodukter, som finns i det som kallas handelsbensin och som snabbt som bryts ned till andra substanser, som är boven.

Huruvuda rapsoljan påverkar dieselns lagringsduglighet har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

machonisti  
#242798
totte skrev:Huruvuda rapsoljan påverkar dieselns lagringsduglighet har jag ingen aning om.

Den är precis som inläggen ovan beskriver!

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Nolltax AB  
#242809 Pumpa upp en liter petroleum ur backen.
-Ah, äntligen! säger petroleum å tar ett djupt andetag.
-Så länge utan syre jag varit har...
Fast sen börjar oxideringen å väldans så fort petroleum börjar åldras.....

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242890 Etanolen i bensinner minskar problem med kondensvatten. Alkylatbensn är betydligt stabilare än vanlig bensin.i

Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

totte  
#242952
Mangan skrev:Etanolen i bensinner minskar problem med kondensvatten. Alkylatbensn är betydligt stabilare än vanlig bensin.i


Helt rätt. Det är ganska typiskt, när man på OKQ8:s hemsida kollar på frågan hur länge man kan lagra i dunk så står det bara att alkylatbensin kan lagras i flera år, inte ett pip om den andra usla soppan.

Avatar Fallback

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242953 den moderna dieseln är sämre

Användarvisningsbild

Re: Bunkra/lagra drivmedel

Camwood  
#243024
Skogsante skrev:den moderna dieseln är sämre

Ja men jag kör på diesel som är mer en ett år gammal å de funkar :grin: Sen har ja märkt att våra gamm, traktorer startar lättare på nya dieseln :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).