Gallring

gallring björkskog

25 inlägg 20788 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gallring björkskog

Skog 2345  
#241771 Hej,
Jag ska gallra 6 hektar björkskog och 2,41 hektar gran plus ca 2hek bland skog,Det jag undrar är,Kan man köpa en skördare för att gallra den mängden skog och sedan sälja skördaren,eller är det galet :roll: ?
Fundera på en valmet901.
Kan det vara ekonomsikt att köpa en och sedan sälja den när man är klar?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: gallring björkskog

Kse  
#241772 Tycker det låter helgalet men visst kan man.
Antar att syftet är att få mer pengar kvar i plånboken men det kan ju lätt bli det omvända även med ett mindre haveri. Behövs ju inte vara nå storas grejer som går sönder innan det börjar kosta pengar men de vet du ju förmodligen då jag antar att du kör skördare tidigare.
Man kan ju köpa en maskin och sedan sälja den med vinst utan att ha avverkat en pinna om man har tur, men du kan lika gärna bli ståendes med maskinen och göra en förlust.

Så mitt råd är att inte köpa en skördare för drygt 10 ha gallring i syfte att tjäna pengar på det.

Användarvisningsbild

Re: gallring björkskog

JensSkoog  
#241779 Jag är ingen ekonom, men jag ville tro att det där blir dårlig butik. Men, du kan ha lyckan och köpa och sälja med vinst, men det normala är att det mesta mekaniska går nedöver i pris för varje gong det säljas. Frågan blir lite annorlunda om du har företag och kann plassera tal i räckenskapen slik att det löner sig för firman, men i slutet är det alltid slik at det man lever av är differencen mellan det som kommer inn och det som går ut!

Användarvisningsbild

Re: gallring björkskog

machonisti  
#241785 Köp en motorsåg och lek att du är skördaren själv!

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Skog 2345  
#241956 Tänkte inta att jag skulle gå med vinst,tänkte att man kunde sälja den för kanske 30-40 tusen billigare efteråt. Är 2 grepps skördare mer "tekniskt" hållbara?
Eller finns det något annat sätta att få lite fart i gallringen istället för en skördare?Eller är det motorsåg som gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Blivande snickare  
#241958 Du har ju en 339:a å den är en bra gallringskördare! 8)

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

rikard_e  
#241988 Köpa tjänsten?
Eller vill du absolut göra det själv så traktor med processor?

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Tosca  
#242022 En Rottne tvågreppare kan du hitta för mellan 65' och 150' kr, lite beroende på modell och skick.
För gallring kan viktornskranen vara att föredra framför den parallellförda.
De med endast längdmätning har inte så mycket el som kan krångla, men naturligtvis kan de mekaniska delarna krångla de med.
Jämfört med traktormonterade processorer har de en helt annan kapacitet.

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

stektlök  
#242308 Vad tvekar du på gubben :) köp . Gallra. Sälj... å sedan ger du oss resultatet här och glöm inte skriva hur roligt du hade på vägen :) de väger tungt !!

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Skog 2345  
#242850 Är detta något för gallring och slutavverkning?
Länk: http://www.blocket.se/jonkoping/Skordar ... m?ca=8&w=3

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Tosca  
#242860 Naturligtvis beroende på skick, men ingår band och kedjor till det priset är det ju något att överväga iaf.

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Skog 2345  
#243028 Okey,
Jag fråga han,band och kedjor kunde man få med mot extra betalning,han sa också att den var i bra skick men det säger väll all försäljare :grin:
Vet någon,nått om denna modell är den drift säker och hållbar?
Är den lätt och att att meka med?Svår teknik/el?

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring björkskog

machonisti  
#243034
Skog 2345 skrev:Okey,
Jag fråga han,band och kedjor kunde man få med mot extra betalning,han sa också att den var i bra skick men det säger väll all försäljare :grin:
Vet någon,nått om denna modell är den drift säker och hållbar?
Är den lätt och att att meka med?Svår teknik/el?

Titta in på Lindqvists skördarprojekt. viewtopic.php?f=10&t=11501

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

jannee  
#243045 Personligen tror jag att du kan vara ute på lite hal is. Risken finns att reparationskostnaden kan komma att överstiga vad du räknar med att kunna tjäna in på att gallra själv.
Innan du drar igång behöver du troligtvis serva maskinen - pris.
Hur länge har den stått?
Har du dessa pengar över, ta då dem och satsa på aktier i typ Avansa eller något liknande, kommer säkert att ge en säkrare utdelning.
Å andra sidan kanske du är en sådan där tusenkonstnär som är händig på allt och har tid över, du vill ha detta som ett hobbyprojekt, spelar då kanske ingen roll hur dyrt det blir, ja då kommer det i en helt annan dager.

Avatar Fallback

Re: gallring björkskog

Skog 2345  
#243421 Okej,
Det blir ingen skördare efter att läst "Lindqvists skördarprojekt".
Tack så mycket för svaren.

Jag får gallra manuellt och sedan köra ut med traktorn.

Men jag har en fråga till:
Jag ska Avverka 2,4hektar ganska plan mark medel stam ca 32cm,jag tänkte då att jag skulle ta hit en skördare och sedan kör jag ut virket till vägen.Eller ska man låta en skotare köra ut det,tror ni man vinner mycket på att köra ut det själv med huggarvagn och traktor?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).