Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

42 inlägg 21134 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242037 Hejsan!
Börjar tröttna på att springa in o ut ur traktorn för att fälla upp/ner stödbenen på min skogsvagn (Mohedavagn med FMV290 kran från 1987). Har vagnstyrning som jag använder som motvikt vid lastning, men ibland behövs även stödbenen.
Hur kan man modifiera? 🧠
Hydrauliska ben är väl bäst men kanske inte så lätt att fixa o inte billigt antar jag :???:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242042 Är de dom benen med kardanled?
Dom var väl tänkta att dom skulle vara något kort inställda o hänga o dingla fritt men de kanske funkade inte så bra...

Användarvisningsbild

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242044 På våran vagn används de endast när vi ställer av den...
Annars använder jag ramstyrningen och släpar in de första bitarna vid lastning...
Nu är ju vår kran kort 4 - 4,5 m tror jag så det är ju inte så stor hävstång....

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242063
gnisten83 skrev:Är de dom benen med kardanled?
Dom var väl tänkta att dom skulle vara något kort inställda o hänga o dingla fritt men de kanske funkade inte så bra...

Ja, det kan nog liknas vid kardanled, och längden kan ställas med en bult men det är gör man aldrig i drift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242064 290 kranen har mycket bra räckvidd inkl utskjut, begränsningen är tyvärr vagnens stabilitet i sidled. För övrigt är vagn o kran utmärkt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242070 Enklaste lösningen jag kommit på är att sätta fast en sådan här per sida

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monterings ... ck-254680/

någonstans snett inåt uppåt från stödbenet mot tornet och låta ett rep per sida löpa upp till bakrutan, så man kan släppa ner o lyfta benen. Har benen satt sig hårt i marken så får man väl backa lite...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242482 Finns fler ideer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

strombom2  
#242492 fylla däcken med vätska så blir vagnen stadigare och kanske kan skippa stödbenen ?
Kostar inte allt för mycket heller.

Användarvisningsbild

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

halvproffs  
#242504 Var inte iden med dom att dom skulle släpa efter marken och när man skulle lasta så backade man lite så dom reste sig som stöd? Funkar inte det?

Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

hasse_as  
#242531 på våran vagn har vi stödbenen korta så att de hänger i luften funkar bra oftast...

Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

martiniholma  
#242623 Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.

Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242832
martiniholma skrev:Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.


Intressant! Vad är det för vätska? hur får man i den i däcken?

   TS
Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242833
halvproffs skrev:Var inte iden med dom att dom skulle släpa efter marken och när man skulle lasta så backade man lite så dom reste sig som stöd? Funkar inte det?


Nja, tycker inte det går att lita på korta stödben. Jag brukar ju låta dom sitta uppe eller
går jag ur hytten o sparkar fast de i marken.

   TS
Avatar Fallback

Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

Skogsmästarn  
#242836 En offtopic fråga också :?: , någon speciell risk med att elsvetsa på skogsvagnar? (MMA/elektrodsvets). Dragöglan börjar bli glapp (stor) i längdriktningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla/höja stödbenen- Mohedavagn FMV290

martiniholma  
#242858
Skogsmästarn skrev:
martiniholma skrev:Jag röstar också på vätska i däcken. Gjorde det ifjol på min vagn, och det gjorde stor skilldnad. Det gör ju vagnen stabilare under körning också.


Intressant! Vad är det för vätska? hur får man i den i däcken?
Det är saltblandat vatten. I mina 500/17 hjul gjorde det ca 180 kg/hjul. Man får göra det hos en däckfirma. Man tömmer luften o pumpar i vätskan, o slutfyller med luft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).