Verkstan

Snöblad ATV

29 inlägg 34030 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kompakt75  
#242716 Jag skulle rekommendera dig att använda en bom med kulhandske för montering bak och sedan en knäled som du monterar fram till på ATVn. Jag har den lösningen på min Honda (Honda original) och det funkar ofattbart bra. Förra vintern plogade jag 2,5 km väg för att komma ut efter snöfall och märkte att denna lösning fördelar belastingen mycket bättre än de varianter som endast monterar plogen fram i ATV. Jag har tyvärr inga bilder om om du besöker Hondas hemsida finns där flera bilder på hur deras lösning ser ut. Flera märken har säkert nästan samma arrangemang, men som sagt bom med kulhanske för bakre montering och knäled för främre är att rekommendera. Har du sedan winsh för att ställa in höjden på bladet är det bara att invänta lappmöglet. :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#242736 Ok då blir det till att besöka biltenma :grin: Har ett problem med denna maskin, den vill inte starta på sitt eget batteri, jag har bytt till ett större men det är lika dant. Men bara jag tar startkablarna från bilbatteriet hoppar den igång, är batteriet dåligt i alla fall fast det är nytt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

totte  
#242738 Ansluter du starkablarna på batteriet eller direkt på startmotorn? I första fallet så är det nog nåt fel på batteriet. i andra fallet så är det läge att kolla igenom alla anslutningar, kablar och jordpunkter.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kompakt75  
#242739 Hittade några bilder trots allt...

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#242741 Snyggt ekipage.
Du har alltså leden ca 2dm framför maskinen?.

Totte. Jag har anslutit på batteriet, jag har också tagit bort och gjort rent alla anslutningar.
Jag har haft en laddare på maskinen i över en vecka men det var likadant i dag, så du har nog rätt att batteriet är dåligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kompakt75  
#242744 Tack! :grin:
Det syns kanske dåligt på bilderna, men knäleden sitter med snabbfästen i bröstplåtens underkant.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

OlarsM  
#242745 Ser att du kör med kedjor, är det stor skillnad att ha och inte ha dom? Är det piggkedjor? Har själv funderingar på nått liknande, blir nog och skaffa en vinch tillbörja med. *-:)

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kompakt75  
#242748 Jag vågar nog påstå att det nästan är ett måste med kedjor. Under vintern när jag plogade hände det att kedjan släppte och rullande av däcket. Detta fick till följd att Atvn hela tiden ville styra ut i drivan. Man får helt enkelt bättre kursstabilitet med kedjor. Jag tror inte att piggkedjor är ett måste däremot, även om det säkert är ännu bättre. :wink:

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

CTech  
#242758 Jag röjer ganska mkt snö med min Grizzly 700. Parkeringar, trottoarer osv på våra hyresfastigheter. Plogfästet sitter fram i ramen. Har kedjor till den men har aldrig hittills sett behovet att lägga på dem. Är det lite fruset och hugger i är det bara vara med på vinschen lite. Tycker det fungerar riktigt bra att röja snö med det ekipaget, tom över förväntan.



Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

axwell  
#242772
OlarsM skrev:Inlägg av OlarsM » Idag, 13:28
Ser att du kör med kedjor, är det stor skillnad att ha och inte ha dom? Är det piggkedjor? Har själv funderingar på nått liknande, blir nog och skaffa en vinch tillbörja med. *-:)


Mycket prisvärda kedjor med lite lagom v-pigg för den som har de vanligaste hjulstorlekarna.
Både ATV;n och minitraktorn tar sig framåt som bakåt med dessa.

Visst finns det häftigare men inte till i närheten av det priset.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... gar-37605/

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Stampep  
#247822 Rekommenderar inte att köra med bom under om du ska ploga annat än väg, lätt att fastna.. Hade det på min första säsongen, funkar inte om man ska knuffa upp på högar ex och sjunker lite.
Vill du se hur mitt fäste ser ut är det bara att säga till så kan du komma till ställdalen och kika ;)

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#247845 Ja gärna, visste inte att du hade blad till din.
Jag har visseligen köpt draget men det kan jag ha till vedmaskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Stampep  
#247850 Har till bägge :) bara slå en signal om du har vägarna förbi kan vi kika lite

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

Qkeeper  
#247874 Skall man ploga mycket grusväg då det har tendens att finnas en och annan sten och håla så bör man ha blad med bra fjädring om man bara skall montera det i fronten. Själv kör jag med ett stumt blad som byggdes av en mekaniker i trakten i ex antal men som han tyvärr slutat med idag. Har även testat med fjädrat blad men det tyckte jag inte var någon höjdare när det blev blöt snö eller man behövde trycka lite extra på någon vall. Tänk även på att ha nog långt utstick på bommen framför fyrhjuling så du kan få bra vinkel på bladet så snön släpper lättare. Samt försök få en konstruktion på själva bladet så det kastar lite så man inte bygger så höga vallar för snabbt för fryser vallen orkar inte en fyrhjuling trycka ut den mer..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).