ATV och UTV i skogen

Kranman T1900

31 inlägg 25129 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman T1900

hedenfeldt  
#240836 Är det någon som har erfarenhet av kranmans ATV-vagnar med hydraulkran?

Hade varit grymt och få höra lite åsikter om det.

Är lite sugen själv på en T1900e med utskjut och ramstyrning. Det jag frågar mig är hur grova stammar man kan ta med dem. Om man tänker sig att man hugger 34:or på de grövsta delarna. Har nämligen barkborreträd, och kommer troligen att få mer barkborreträd i framtiden och det hade varit grymt om man kunnat ta dessa med ATV + kranman.

Lite intresserad över hur långa stockar man kan ta också. Ska det investeras så måste det finnas möjlighet att transportera timmer med kärran.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Rolfnilsson400  
#240844 Hej
Jag kör med en Avestavagn 3,4H.
Det är ungefär samma på Avesta och Kranman.
Genom att lyfta upp en ände åt gången går det att få på riktigt stora bitar.
Längden beror på hur långt bak du kan få boggin på vagnen, några korta bitar så kan du sedan lägga på riktigt långa utan att få negativt tryck på kulan.
Utskjut på kranen kan nog vara bra att ha men kranen är alltid 20 cm för kort :wink:

Prioriteringsordningen på en skogsvagn till ATV är enligt mig:
Hydraulkran, Drift på vagnen, Vinch, Ramstyrning.

Olika hastighet på vagnsdriften ser inte jag som en stor sak, antingen behövs driften för att det inte finns tillräckligt fäste för fyrhjulingen eller kör man fortare än driften medger.


Det finn ganska mycket bilder här på forumet på vagnar med last,

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240894 Är det torrgran så kan du nog lyfta mer med kranen än vad gripen når om.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

svampbob  
#240933 [quote="Rolfnilsson400"]Hej
Jag kör med en Avestavagn 3,4H.
Det är ungefär samma på Avesta och Kranman.
Genom att lyfta upp en ände åt gången går det att få på riktigt stora bitar.
Längden beror på hur långt bak du kan få boggin på vagnen, några korta bitar så kan du sedan lägga på riktigt långa utan att få negativt tryck på kulan.
Utskjut på kranen kan nog vara bra att ha men kranen är alltid 20 cm för kort :wink:

Prioriteringsordningen på en skogsvagn till ATV är enligt mig:
Hydraulkran, Drift på vagnen, Vinch, Ramstyrning.

Olika hastighet på vagnsdriften ser inte jag som en stor sak, antingen behövs driften för att det inte finns tillräckligt fäste för fyrhjulingen eller kör man fortare än driften medger.

Jag skulle säga att drivningen är det viktigaste och visst är kranen bra särskilt när man lastar av.
Ramstyrning kan jag inte klara mig utan inte heller vinsch, flyttbar boggi är också trevligt.

Jag körde ett rejält lass i veckan där jag hade förlängt stakarna och utan lågväxeln och fullgas så hade jag inte tagit mig uppför berghällen på hemvägen.

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

hedenfeldt  
#241157
Rolfnilsson400 skrev:Hej
Jag kör med en Avestavagn 3,4H.
Det är ungefär samma på Avesta och Kranman.
Genom att lyfta upp en ände åt gången går det att få på riktigt stora bitar.
Längden beror på hur långt bak du kan få boggin på vagnen, några korta bitar så kan du sedan lägga på riktigt långa utan att få negativt tryck på kulan.
Utskjut på kranen kan nog vara bra att ha men kranen är alltid 20 cm för kort :wink:

Prioriteringsordningen på en skogsvagn till ATV är enligt mig:
Hydraulkran, Drift på vagnen, Vinch, Ramstyrning.

Olika hastighet på vagnsdriften ser inte jag som en stor sak, antingen behövs driften för att det inte finns tillräckligt fäste för fyrhjulingen eller kör man fortare än driften medger.


Det finn ganska mycket bilder här på forumet på vagnar med last,


svampbob skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Hej
Jag kör med en Avestavagn 3,4H.
Det är ungefär samma på Avesta och Kranman.
Genom att lyfta upp en ände åt gången går det att få på riktigt stora bitar.
Längden beror på hur långt bak du kan få boggin på vagnen, några korta bitar så kan du sedan lägga på riktigt långa utan att få negativt tryck på kulan.
Utskjut på kranen kan nog vara bra att ha men kranen är alltid 20 cm för kort :wink:

Prioriteringsordningen på en skogsvagn till ATV är enligt mig:
Hydraulkran, Drift på vagnen, Vinch, Ramstyrning.

Olika hastighet på vagnsdriften ser inte jag som en stor sak, antingen behövs driften för att det inte finns tillräckligt fäste för fyrhjulingen eller kör man fortare än driften medger.

Jag skulle säga att drivningen är det viktigaste och visst är kranen bra särskilt när man lastar av.
Ramstyrning kan jag inte klara mig utan inte heller vinsch, flyttbar boggi är också trevligt.

Jag körde ett rejält lass i veckan där jag hade förlängt stakarna och utan lågväxeln och fullgas så hade jag inte tagit mig uppför berghällen på hemvägen.


Tack för er info, undrar bara om nån vet om boggin på kranman är flyttbar på avesta 3,4H och 4,2H eller bara på MS 38 och 48. Även på kranman saknar jag den infon. Finns det möjlighet att köra 5 meters längder på vagnen?

Återigen tack för grym info.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

svampbob  
#241171 Det är bara 38an och 48an som har hydrauliskt flyttbar boggi.

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

hedenfeldt  
#241355
svampbob skrev:Det är bara 38an och 48an som har hydrauliskt flyttbar boggi.


OK! Thnx. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

hedenfeldt  
#241357 Btw!

Har bestämt mig (i stort sett)!

Det kommer att bli en Kranman 1750 med utskjut på kranen, vagnstyrning, uppgraderade hjul och hydraulisk vinsch.

Tror att detta kommer att fylla mina behov helt och hållet. Dessutom finns det återförsäljare i närområdet och det känns tryggt.

Ev en dikesskopa till med så man kan dikesrensa lite med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Sune_  
#241946 Bra val ;)

Bild

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

quaker  
#242668 Lånar tråden lite, hoppas det är ok :)
Nåväl funderar på en T1900E med extra allt efter min Honda Atv eller om man skall ta fram gamla Viktorn och välja en T5000 med drivning och extra pump då förstås. För att på sikt kanske byta ut den mot nån nyare fyrhjulsdriven traktor.

Lite input vore trevligt

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

herjman  
#242719 Har skrivt det i flera trådar, fattar inte varför inte fler har nappat på T5000 vagnen, med en liten 4wd traktor måste det vara ett underbart ekipage!

Relativt prisvärd också, ca 100´:-

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

hedenfeldt  
#242720
quaker skrev:Lånar tråden lite, hoppas det är ok :)
Nåväl funderar på en T1900E med extra allt efter min Honda Atv eller om man skall ta fram gamla Viktorn och välja en T5000 med drivning och extra pump då förstås. För att på sikt kanske byta ut den mot nån nyare fyrhjulsdriven traktor.

Lite input vore trevligt


Det är helt ok att låna tråden! :-bd

Bara att fylla på med tankar och erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Qkeeper  
#242731 Skall man ändå in med traktor i skogen är nog min tanke så att man kan bör ha traktor och vagn i 7-8-9 tons klassen åtminstonde för att få lite lastkapacitet, man har ju ändå redan tappat mycket av smidigheten med ett bredare ekipage än ett fyrhjulingsekipage.

Men om man tänker sig någon som bara har en mindre tvåhjulsdriven traktor så blr ju T5000 vagnen vara ett mycket bra val!

Jag skulle kanske köra som jag sett Uvskogen gjorde att ha traktorn med enklare vagn för att lasta om till vid längre transport. Om man alltså ändå har traktorn.

I min skog med max 1km vägtransport så fungerar det mycket bra med fyrhjulingen. Körvägarna syns inte efter något år då vägarna blir små och man kör oftast inte sönder någonting alls så länge det inte är allt för blött och det sätter jag högt på min lista.

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

quaker  
#242762 Det där var mycket klokt skrivet & tänkt, hmm tanken på ATV lösningen är nog den som lockar mer.
Har varken långt till skogen , el. speciellt stort behov av lastkapacitet utan smidigheten är det som jag vill vidhålla.
En 1750 skulle säkert räcka för mig.

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Qkeeper  
#242855 Jag kör ju själv med 1750 pga av komfort leden då jag även tänkt rensa endel diken annars funkar säkert 1700 lika bra! :) men i mitt fall var det få tusenlappar det handlade om så 1750 var ett lätt val! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).