Gallring

Skogsägare, netto på förstagallringar?

57 inlägg 34123 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

jannee  
#242639 Plantera med 3 meters förband, skippa alla gallringar, slutavverka när skogstillväxten börja avta, detta scenario kommer kanske att bli framtidens melodi.
3 röjningar lär du ändå inte undgå.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Nolltax AB  
#242649 Nåväl. En slana vid förstagallring har ett värde av ett par spänn.
Inte ens värt starta en maskin för..... Den får ligga.
Tiden tickar.
Tiden tickat klart har. Dags slutavverka.
Då helt apropå ska man ut å samla ihop allt grot å flisa upp.....
En kvist av slutavverkad gran, vad värde har den?

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Johanm  
#242655
jannee skrev:Plantera med 3 meters förband, skippa alla gallringar, slutavverka när skogstillväxten börja avta, detta scenario kommer kanske att bli framtidens melodi.
3 röjningar lär du ändå inte undgå.


Äntligen!

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Sedvall  
#247097
linus.n skrev:Ja men med en total kostnad på 2 istället för 7-8 miljoner har du råd att producera ganska mycket mindre med en liten maskin. En närmare halverad bränsleförbrukning gör sitt på omkostnaderna. Med tanke på att snittpriser för skördare/skotare ligger på 1100/700kr timman så borde det inte vara omöjligt.


Prisskillnaden mellan maskinerna är nog pga att en 2-4 miljoners-maskin går mellan 20000 och 25000 timmar, vilket jag tvivlar på att vimek och andra gräsklippare gör.

Och jag är helt beredd att hålla med om att den inte är skördarna som är för stora i gallringarna, har själv kört en 840.4 efter en 1070. Det blir aldrig riktigt bra när skördaren är både mycket smalare och smidigare.

Angående beståndsgående förstagallring, borde det inte ge ett ganska bra värde på den volym man får ut av stickvägsträden i andragallringen?

Lite siffror på vad ni skogsägare fått för netto i förstagallring vore ju trevligt!

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

jannee  
#247107 Min första förstagallring gav ett netto på 6 tkr/Ha, gran ålder 27 år = jag blev inte riktigt nöjd, tyckte att det togs för hårt.
De 2 senaste förstagallringarna har i princip gått + - noll, resultat har jag dock varit mer nöjd med.
Nu är jag så gammal att någon andragallring - sistagallring får jag aldrig vara med om, det är egentligen där pengarna ska börja ramla in.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

machonisti  
#247167 Räknar man ekonomiskt är det rentav helt åt helvete för sent. Vem annan än skogsägare väntar 50 år på intäkt!

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

jannee  
#247196 Machonisti, det finns fler än ett sätt att räkna på ett fastighetsinnehav.
Själv har jag förräntat mitt gårdsinköp med ca 10 ggr på 40 år, det går sakta men idoitsäkert åt rätt håll.
Visserligen INGET löneuttag men räntefördelningen är inte att förakta.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

skogshasse  
#247198
machonisti skrev:Räknar man ekonomiskt är det rentav helt åt helvete för sent. Vem annan än skogsägare väntar 50 år på intäkt!


hej på dej har du aldrig hört att det finns markägare som säger att detta äger inte jag
jag har det till låns av nästa generation (mina barn) alltså man ska vårda skogen så man får avkastning på lång sikt och lika är det för oss vanliga som sparar i aktier man hoppas på en bra avkastning på lång sikt och inte bara runt hörnet

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

machonisti  
#247199 Kan delvis hålla med. Förutsatt att inköpspriset inte rusat iväg. Då infinner sig förräntningen mycket långt fram i tiden.

Finns garantier för skogsintresse hos barnen?

Räknar på inköp just nu. Kommer fram till att uthyrning av bostäder just nu är lönsammare åtminstone här i Österbotten FIN.

Har investerat i skogsmark fram till för 5 år sedan. Dessa lägenheter har räntat sig mycket väl samt skulderna är avkortade till ca 10 % av anskaffningsvärdet.

Vad tycker ni om 2110 € / ha för tallplantering 5 år + 260 € för markvärdet.

Alltså 25 ha tallplantering 5 år för 59250 € är det värderat till. Enligt nätets valutaomvandlare blir det till den nätta summan 633766.88kr.

Hjälp!

Jag har börjat tvivla!!!

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247202 En euro står i 8,91 kr, då blir ju 59 250 euro = 527 917 kr.
Det låter jättedyrt.

Finns det något annat på fastigheten som påverkar priset?

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

machonisti  
#247217 Dessutom skall det brytas ut (nya råmärken) och ägaren förväntar sig dessutom ett bud ca 30 - 35 % över den annars upptrissade värderingen. Gängse värde är nedsatt med 25%, oavsett undrar jag över beräkningsgrunden.

Blir intressant att följa med.

Fastigheten har tyvärr inga andra värden. Åkermarken bjuds ut separat. Totalt över 50 ha skogsmark i princip skövlat. 6 ha 50 årig tall är det enda intressanta i övrigt är det endast underproduktionsmark som är orörd i små figurer runt en halv ha osv.

Kan det finnas hugade spekulanter???????

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringa

Risarvaren  
#247364
linus.n skrev:Ja men med en total kostnad på 2 istället för 7-8 miljoner har du råd att producera ganska mycket mindre med en liten maskin. En närmare halverad bränsleförbrukning gör sitt på omkostnaderna. Med tanke på att snittpriser för skördare/skotare ligger på 1100/700kr timman så borde det inte vara omöjligt.


Det finns många saker att tänka på som påverkar maskinkostnaden.

- Högre reparations och underhålskostnader? Hur mycket kostar exempelvis banden till en Terri 34 per huggen och skördag kubik?

- Låg kapitalkostnad, ca 2 - 2,5 miljoner för en komplett kombimaskin (skördare/skotare)

- En begagnad lastbil för 50 000 - 250 000 med max flakhöjd på 1600mm för transport av komplett ekipage. Släp onödigt. Enkelt C-körkort räcker.

- Totalvikt på ekipaget 12-18 ton

Låga kapitalkostnaderkostnader och snabba flyttar gör det möjligt att köra även mindre objekt.

Lönsamheten i gallringen och vilket kubikuttag som krävs för detta vet jag dock inte. Borde dock att gå att räkna ut vad som krävs för att betala investeringen...

Matematiker på forumet???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).