Gallring

Dags för gallring?

31 inlägg 17984 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

jannee  
#242628 Många skogsägare är dumsnåla, i slutändan kan det kosta mer att transportera bort virket än att låta det ligga kvar och göda kvarvarande skog, Detta är något varje enskild skogsägare får ta i beaktande och ansvara för. Finns också regler om hur mycket skog/ha kan man lämna s.a.s. vind för våg.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Blivande snickare  
#242630 Jo man kan ju förstås inte ta ut allt. Jag brukar ta ut en bit av de grövsta röjstammarna då jag haft ett par lite sena röjningar. I gallring hela stammen tills diametern blir mindre än ca 5 cm, kvistar å toppen får ligga kvar. Det klena blir för övrigt utmärkt ved till köksspisen när man vill ha snabb värme :grin:
Men om jag hade mer skog så kanske jag inte hade varit lika "snål" :wink:

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242632
Sludent skrev:Varför skulle de köra sönder skogen?


Om man inte kan få gjort gallringen på frusen mark blir det markskador (ibland meterdjupa) har jag sett. Här i Värmland har vi mycket snö vilket försvårar gallring på vintern.
Håller med om att det är synd att låta stammarna ligga och ruttna bort, men skall jag betala för att få bort dom får dom ligga.
Skulle inte det vara tillåtet (vilket jag betvivlar) så finns ju det enkla alternativet att göra ingenting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242636 Ni måste ha problem, antingen med entreprenörerna och deras förare, eller helt värdelösa marker hos er. I den gallringen som du tagit kort på bör det inte synas att maskiner varit där mer än att det är upptaget vägar och att beståndet är gallrat. Mycket snö gör ju att inte ens gräset lägger sig under hjulen typ :)

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

jannee  
#242637 Av vad bilderna visar måste jag nog hålla med Sludent, marken ser ju dessutom inte direkt vattensjuk ut.
Risar de dessutom körvägarna, hur ska det då uppkomma markskador.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

JD 2006  
#242638 Ser ut som ett tämligen ungt bestånd utifrån bilderna. Är själv van att traska runt i gallringar med en bonitet mellan 2,8-3,7m3sk/ha. Så det är ju lite skillnad....ser ut som en grundyta kring 20 med kanske 25 på vissa ställen. Så att vänta tio år är nog alldeles för länge tror jag iaf.

Ser däremot ganska klent ut så det blir lite tuffare rent ekonomiskt förståss.
Det är nog inte helt fel än hur du går till väga då du verkar bry dig om skogen, det är betydligt mer än många skogsägare gör tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242641 Skogsskiftet är en sluttning med både högre och lägre liggande områden, så att vatten kan rinna ovanifrån och in på min skog för att fortsätta nedåt.
Jag röjde lite för en väg i överkant av skiftet där det var lite plant och körde där med en 4X4 bil. Då blev det hjulspår som jag inte gillade.

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/833/grxm.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242642 Skogsskiftet är en sluttning med både högre och lägre liggande områden, så att vatten kan rinna ovanifrån och in på min skog för att fortsätta nedåt.
Jag röjde lite för en väg i överkant av skiftet där det var lite plant och körde där med en 4X4 bil. Då blev det hjulspår som jag inte gillade.

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/833/grxm.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

JD 2006  
#242644 Men på de där bilderna ser det ju ut som en ren ungskogsröjning :shock:

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242646 Ungskog, javisst, 30 år är väl ganska ungt för en skog. Och där har jag röjt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242647 Ser ju ut som att skogen fick sin första röjning sent i livet, 30 årig skött skog är grövre än det där.

Ser ut som du valt att köra i en svacka/mosse och lagt bly på fyrhjulingen.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242656 Det stämmer att första röjningen kom lite sent. Då skogen var 28 år. Men jag har haft god hjälp av traktens älgar som gjort ett gott jobb så det har inte varit så svårröjt. Men nu når inte älgarna upp för att hjälpa mig och det är väl bäst så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Tosca  
#242657 En fyrhjulig bil kan ju väga uppemot tre ton...

Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

T Landström  
#242659 Borde inte marktrycket från en skotare bli lägre än för en för fyrhjulsdriven bil...trots att bilen väger en bråkdel...
Senast redigerad av T Landström tor 31 okt 2013, 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242660 Jo såklart :) uppfattade inte att det var en bil!

Vänta 5 - 6 år och lej bort gallringen till proffs, be dem skippa pickupen i skogen och planera vägarna väl!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).