Gallring

Skogsägare, netto på förstagallringar?

57 inlägg 34132 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallring

machonisti  
#242378
svampbob skrev:
OAS-forests skrev:De minsta träden som är 9 cm ub i rotskäret och kanske 5 cm ub på 4 m har mycket liten volym. Om man räknar på ett massavedspris om 300 kr så är den biten värd något mer än 4 kr. Det säger sig själv att det inte är lönsamt att avverka så små träd med en maskin och sedan frakta dem i terräng med en annan maskin fram till en väg. Dessa två maskiner kostar kanske 1500 kr/timme och det medför att de endast får ägna trädet 10 sekunder. På den tiden kanske trädet hinner bli avverkat men uttransporet ger en förlust för markägaren.

Även om man arbetar gratis så är det inte säkert att den biten kan återbetala bränsleförbrukningen i en motorsåg och den maskin som ska utföra terrängtransporten. För 4 kronor kan man inte ens tanka en motorsåg.

Att röja ungskogen för att på så vis välja ut växtliga träd och låta färre träd utnyttja den begränsade mängden näring i jorden är den viktigaste insatsen man kan göra i ett skogsbruk. Vid förstagallringen så kommer det att gå fortare och medelstammen är större i de röjda bestånden. Bästa sättet att få lönsamhet i en förstagallring är att se till att det är röjt och röj bort alla träd under 7 cm. Avverka sedan själv med motorsåg och kör ut det själv med en egen masking eller traktor.


Du får höja priset med 25% :lol: enligt min räknare är det 5 kr värde på pinnen. Nog för att jag vet att småpinnarna är rätt värdelösa och att det krävs myriader för att få ihop en trave men att det var så illa hade jag aldrig räknat mig fram till tidigare.

För ca 10 år sedan räknade jag fram det ungefärliga stampriset på 30 åriga träd. Efter den dagen började jag hugga ordentligt breda vägar.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242398 Grejen är att man ska röja så hårt att man inte behöver gallra förrän skogen är åtminstone 40. Då stör inte vägen så mycket heller.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

machonisti  
#242400 Tycker inte att vägen stör vid 30 heller. Behöver dessutom flisved. För mig är det naturligt att försena andra röjningen och göra en tidig första gallring istället.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242411 Kan du använda slanorna själv istället för att sälja dem för 2,50- 4.00 kronor styck så kommer ju saken i ett annat läge.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

herjman  
#242440 Hade jag ägt skog hade jag aldrig lejt bort förstagallring! Perfekta brasvedsdimensioner.
Men det är klart, ska det gallras tiotals ha varje år så..

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

skogshasse  
#242443
herjman skrev:Hade jag ägt skog hade jag aldrig lejt bort förstagallring! Perfekta brasvedsdimensioner.
Men det är klart, ska det gallras tiotals ha varje år så..


hej på dej jag håller med dej perfekt ved till vedspis,kakelugn och kamin jag har kapat sådan ved och sålt i sommar till vedspis kunder och fick bra betalt

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Jensp  
#242528 Ni får nog mycket ved om man ska typ förstagallra 10hektar och ta mellan 30-40 procent i uttag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

machonisti  
#242536 Sant! Men man kan dela upp det om ca 3 på 3 år. Dock beror väl allt på totalarealen man äger.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242540 När jag läste i Skogen om stickvägsfri förstagallring, så tänkte jag "det här igen?". Så nu harjag varit med i den här branschen så länge att det börjar cirkulera samma idéer igen (nio år). :)

Man har gjort försök med olika stickvägar, och den total volymen ändras väldigt lite. Man kan välja mer fritt, men det är dyrare att göra det (mindre maskiner/bökigare hantering).

Sen så skall man inte glömma risken med att investera pengar nu mot att kanske få ut dem om 30 år. Inget är säkert, utom skatten och döden.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242543
Jensp skrev:Ni får nog mycket ved om man ska typ förstagallra 10hektar och ta mellan 30-40 procent i uttag.


Vedhuggningen måste ju inte ha ett 30-40 % uttag. En röjningsgallring där mkt smått skräp tas bort gör mkt om man kommer dit med maskin några år senare,även om man inte tagit så mkt i vedhuggningen.
Mer grönkrona kvar och betydligt högre medelstam. en relativt försiktig vedhuggning i 0,04-0,05 skog och så vänta 5-10 år och man har kanske 0,06-0,08 i medelstam beroende på bonitet och "vedhuggnignsuttag".

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Storken  
#242547 Gravitationen, Mangan!
Glöm inte gravitationen! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242559
Mangan skrev: Inget är säkert, utom skatten och döden.


Jo och tyvärr kommer de i fel ordning!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

KOJMANNEN  
#242570 Hur blir det om man förstagallrar med vimek och andragallrar med skördare, jo att man måste hugga vägträd och öppna upp beståndet då blir det storm känsligt då gnälls det för de.

Jamen vitsen består ju i att träden stabiliserar sig mellan gallringarna och då gör stickvägarna nytta istället för skada.Vill man skylla på att vägarna från förstagallringen behövs i andra då kan man väl plantera året innan slutavverkning. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Jensp  
#242631 Så jag förstod det med vedhuggning var att man högg ved och eldade upp de istället för att gallra riktigt och sälja massaveden.

Och att gallra med vimek i förstagallring och ändå gallra med skördare sen det föestår jag inte vitsen med.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare, netto på förstagallringar?

Jensp  
#242633 Kan man inte använda samma maskin i flera gallringar då är det inget att ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).