Skogsmiljö och Trädlära

Graving i nærhet at trær/røtter?

7 inlägg 4335 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Graving i nærhet at trær/røtter?

Daggi  
#242386 Hei

Har googlet litt om dette og fant ikke så mye..

Jeg lurer på om det finnest noe info om avstand til trær ved gravearbeid?

Hvor stor avstand bør en ha fra rotsonen for ikke å ødelegge treet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

JensSkoog  
#242390 Vilka sorts träd rör det sig om, och vilken ålder har dom? Gran är mycket kjenslig och du får rotröta mycket snabbt om röterna skadas.

Avatar Fallback

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

jannee  
#242393 Är det 100% säkert att man får röta i gran om man bara rotar "lite" i och runt rötterna. Om i så fall hur länge tar det innan det märks i rotstocken 2 - 5 eller 10 år?

Avatar Fallback

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

Daggi  
#242394 Har utført noen jobber der jeg har skoget igjennom småskog for å lage plass til gravemaskin som skal legge vann ledninger, mye bjørk,selje,etc..typisk småskog..

Men lurer også på gran trær..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

JensSkoog  
#242397
jannee skrev:Är det 100% säkert att man får röta i gran om man bara rotar "lite" i och runt rötterna. Om i så fall hur länge tar det innan det märks i rotstocken 2 - 5 eller 10 år?

Ja, granen är mycket känslig, isär på högbonitetsmark, enligt vad jag erfart. Tall är mer hårdför. Ser ut till att de lekar såren snabbt med koda. Granroten är ju också inte så långt under ytan, och ligger spridd som en vev kring trädet.

Användarvisningsbild

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

anersimyra  
#242426
Daggi skrev:Har utført noen jobber der jeg har skoget igjennom småskog for å lage plass til gravemaskin som skal legge vann ledninger, mye bjørk,selje,etc..typisk småskog..

Men lurer også på gran trær..
Kolla med sveriges eller Norges arboristförbund, du finner bägge på facebook. :smile:

Avatar Fallback

Re: Graving i nærhet at trær/røtter?

Daggi  
#242428 Ok.

Ja de bør vite det :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar