Motorsåg och handhållet

Nybörjar renovering av Husq 357

89 inlägg 44635 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#226836 Fick ut och hugga lite timmer till den lokala bysågen i värmen och nu spottar 357an på bra. Har inte varit riktigt nöjd ända sen jag satte ihop den men inte så konstigt med läckande vevhus.
Men som det verkar nu är allt tätt och i ordning för nu går den som den ska och inga tjuvstopp.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#226855 Låter bra det! Man skall aldrig slarva med tätningarna, du har haft tur som inte bränt kolven eller nåt, det är fort hänt om den drar tjuvluft.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#226943 Jo ja vet, men var så sugen där i vintras och se om sågen startade. Tror faktiskt att det var monteringsfel, möjligtvis att den var skadad från demonteringen men det är skönt när det löser sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#241716 Har märkt att sågen läcker bensin ur tanken i skarven dör den en gång är limmad. Teorin det går att täta eller är det bara köpa nu tankkropp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#241746 Kan gå med kemisk metall. Fila/karva ur skarven där det varit limmat och pressa i kemisk metall, det brukar stå sig, i synnerhet om du kör på alkylatbensin, epoxin är inte hundra tålig mot dagens handelsbensin.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

traktorz  
#241783
kallen skrev:Har märkt att sågen läcker bensin ur tanken i skarven dör den en gång är limmad. Teorin det går att täta eller är det bara köpa nu tankkropp?


- Bensintanken kan väl knappast vara limmad, eller hur? Snarare svetsad i plast.
Kan tänka mig att tanken slits där i skarven mellan halvorna, eftersom den saknar fötter som borde kunna ta nötningen först. Att svetsa plast borde gå, men ofta blir det fult och med risk att man lätt bränner hål, om man inte är kunnig på området. Lämpligt tillsatsmaterial av den feta starka plasten, var hittar man sådant?

Limma är som föreslaget är kanske enklast ändå. Vi är också stora entusiaster av att använda kemisk metall, som t.ex. effektivt tätar kedjeoljetanken runt kedjefångartappen på en Jonsered 535, eller t.ex. på en Jeppdunk från år 1948 som vi tankar diesel med. Så den tätar mineralbaserade produkter har vi märkt, så det borde gå. Prova är det enkla rådet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

axwell  
#241790 Det här fungerar troligen, svetsa utan värme...................
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ng-362444/

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#241874 Tack för tipsen! Har tänkt på något sådan så ska prova.
Men idag var jag ut på lite trägårdsfällning så bara stanna sågen och vägrade starta igen så nu har jag värre problem. Misstänker kanske att tändspolen gett upp eller lossnat. Verkar inte vara gnista då den inte tänder men tog min andra såg och gjorde klart så har inte forskat i det än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Blivande snickare  
#241945 Fungerar stiftet?

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#242025 Nu behöver jag experternas tips!

Forskade lite på sågen ikväll då det ska bli storm.
Nu starta den men den går för snålt. Kan inte se någon gnista trots att jag provat flera stift men ändå startar den lätt?
Hur jag än skruvar på L och H skruvarna så känns det inte som den går fetare. Märker nästan ingen skillnad alls. Har bytt allt som går att byta i förgasaren.

Hade liknande problem på en 353g för nått årsen och då bytte verkstan tändspolen.
Kan tändspolen verkligen göra att sågen går snålt och blir svårinställd?

Det som gör att jag misstänker tändspolen är att den inte funka när jag satte ihop sågen för att sedan funka plus att jag inte kan se någon gnista.

Ska ta och testa med tändspolen från nån annan såg men det blir om nån vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#242164 Skulle kunna tro att du har en luftläcka, antingen i förgasaranslutningen eller en dålig vevaxeltätning. Tändspolen borde det inte vara. Gnista måste det ju finnas, annars startar den inte alls. Har du tittat efter gnistan i dagsljus? Mycket svår at se, gå in i ett mörkt skjul och kolla. Notera att stiftet måste ligga mot metallgodset när du testar gnistan.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#242211 Efter lite funderande tror jag att det är två fel. Sågen stannar när den blir varm och det finns ingen gnista inte ens i mörker vilket tyder på tändspolen. Sen är det antingen fel på förgasarn eller luftläckage men tror inte på det då den går så stabilt när den går. Ska prova göra rent förgasarn och testa annan tändspole men blir först till helgen.

Är sugen på att kasta sågen och köpa en ny men har lagt ner lite mycket energi och kärlek på just denna såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#242213 Aha, du har alltså ingen gnista när den är varm, fattade jag inte innan! Ja det tyder på tändspolen, är ju ett rätt vanligt fenomen att dom tackar för sig när det blir lite hett om öronen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#242217 Nja alltså när den var varm fanns det ingen gnista och inte heller synbar gnista i kallt tillstånd men då starta iaf sågen vilket är skumt. Får kika till helgen så inte tändspolen har flyttat sig vilket känns lite långsökt.

Tack för all hjälp! Det har varit guld värt när man är student och inte vill lägga alla pengar hos den lokala verkstan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

lars11  
#242283 Asså, startar den så HAR du gnista! Hur gör du när du kollar gnistan? Du vet väl att stiftet måste ha hatten på och sedan ska också delen med gängorna ha kontakt med metallgodset i cylindern? (kanske självklart, men måste fråga...)

-Som Totte skrev så kan tändmoduler sluta funka när dom blir varma, det brukar vara kondensatorn där som är dåliga och tappar helt funktion av värme.
-Även tändstift har ibland pajat inne i porslinet och kan då också sluta när dom blir varma, så kolla med olika stift.
-Kolla också så att inte tändkabeln är av inne i gummit, ovanligt på bra produkter men det har hänt mig två gånger, en gång på en gräsklippare och en annan gång på en trimmer. Svårt att hitta.

Men, om du inte kan diagnostisera gnista så döm inte ut tändmodulen direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).