Bilar

Köpa pick-up

68 inlägg 48455 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#241879 Ja men vafan gör man. Begagnade motorer kostar ju 25 30k, Bilen är ju inte värd mycket utan motor och jag måste ju ha en bil. är inte så haj på att skruva att jag vill göra det själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

anersimyra  
#241914 Själv hade jag tänkt vänta till Fiat Strada kom med 4 WD. Men från 2014 kommer Fiat Sverige inte importera denna ypperliga pickis längre. :oops:

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

Hema  
#242147
stihl91 skrev:Ja men vafan gör man. Begagnade motorer kostar ju 25 30k, Bilen är ju inte värd mycket utan motor och jag måste ju ha en bil. är inte så haj på att skruva att jag vill göra det själv.

Nee det är inte så mycket annat att göra, bara att det är riktigt surt. :( Som när min topplockspackning gick på min pendlarbil efter 400mil..

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

svampbob  
#242182
anersimyra skrev:Själv hade jag tänkt vänta till Fiat Strada kom med 4 WD. Men från 2014 kommer Fiat Sverige inte importera denna ypperliga pickis längre. :oops:


Vad är det du säger! Då är det bäst att vi genast åker och hamstrar upp ett gäng strador :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Kse  
#242196
stihl91 skrev:Ja men vafan gör man. Begagnade motorer kostar ju 25 30k, Bilen är ju inte värd mycket utan motor och jag måste ju ha en bil. är inte så haj på att skruva att jag vill göra det själv.


Ja det är ju skitmotorer det där med även om det inte är i samma klass som King Cab d22, synd att du missat det.
Contrade är riktigt bra att ha och göra med, hälsa Robban och Peter från Fredrik i Kiruna.
Vet att han har varit in och tjuvläs på min blogg.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

Hema  
#242246 Jag undrar hur den lite svagare runt 120hk står sig? (L200) För 99hk-modellen har vad jag vet inte några direkt problem på den fronten.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#242404 Det som är vanligast är väl att topparna går på dem. Tål icke att bli varma. En annan sak var att när man byter fläktrem så måste man byta remskivan som driver remmen också, på den sitter som en gummikant som ska ge remmen grepp. Den blir sliten med tiden och när motorn belastas hårt tex på motorväg så börjar den slira. tempen går inte upp på kylarvattnet men blocket blir skitvarmt. Sen drivs väl oljepumpen av fläktremmen. Så var noga med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

anersimyra  
#244856 Någon som är kunnig på Ford/ Mazda. Jag tittade i dag på en 2007 ranger med endast 3600 mil på mätaren. Firman som säljer bilen har bytt kamrem då den " fallit för åldersstrecket". Bilen besiktades häromdagen och fick nedslag på Co. värde, den ska således repareras och ombesiktas. Nu till det stora "abret" . När jag provkörde i dag så fungerade inte den automatiska låsningen av naven, kontakter och kablar vid lådan ser bra ut. Någon som har någon ide om var felet kan ligga ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

svampbob  
#244858
anersimyra skrev:Någon som är kunnig på Ford/ Mazda. Jag tittade i dag på en 2007 ranger med endast 3600 mil på mätaren. Firman som säljer bilen har bytt kamrem då den " fallit för åldersstrecket". Bilen besiktades häromdagen och fick nedslag på Co. värde, den ska således repareras och ombesiktas. Nu till det stora "abret" . När jag provkörde i dag så fungerade inte den automatiska låsningen av naven, kontakter och kablar vid lådan ser bra ut. Någon som har någon ide om var felet kan ligga ?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

Amatörhuggare 62  
#244897 Kolla rosten. Dom rostar där presseninghakarna sitter. och om det är en sån modell med dubbeldörr
Så rostar dom där låsen sitter i trösklen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

anersimyra  
#244905
Amatörhuggare 62 skrev:Kolla rosten. Dom rostar där presseninghakarna sitter. och om det är en sån modell med dubbeldörr
Så rostar dom där låsen sitter i trösklen.
Jodå, den börjar allt bli lite "Rävfärgad" vid fästena, det blir dom ju rätt omgående. Värre var den då under, den har stått avställd på vägverket en längre tid, ramen, bladen, ja allt utom bromsrören var rejält rostat. Men karossen var förutom hakarna rostfri. Motor och växellåda var snustorra undertill, inredningen i perfekt skick. Firman begär 119,000 inkl moms, bilvärdering säger 132 ink moms hos handlare. Men kåpa och drag måste monteras vilket är långt ifrån gratis.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

rallymarkus  
#245277 jag har haft en mazda BT50 2007:a med1,5 hytt
bilen gick mkt bra och inga problem o klra på 0,8 landsväg..

det som störde va att man bara kan köra 100 med fyrhjulsdriften ikopplad sen börjar det blinka lampor..
äså det va o slira på med bakhjulsdrift på vintern..

men bytte in den på firma och den gick väl ca 500 mil till sen rasade motorn..
tror den hade gått ca 12000 mil ungefär.

det va kamremmen som gick av och den va bytt i rätt tid o allt..
men tydligen så tog mazda reparationen på den

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

anersimyra  
#245279
rallymarkus skrev:jag har haft en mazda BT50 2007:a med1,5 hytt
bilen gick mkt bra och inga problem o klra på 0,8 landsväg..

det som störde va att man bara kan köra 100 med fyrhjulsdriften ikopplad sen börjar det blinka lampor..
äså det va o slira på med bakhjulsdrift på vintern..

men bytte in den på firma och den gick väl ca 500 mil till sen rasade motorn..
tror den hade gått ca 12000 mil ungefär.

det va kamremmen som gick av och den va bytt i rätt tid o allt..
men tydligen så tog mazda reparationen på den
Jo den har som sagt kamrem, det du beskriver är inte helt ovanligt då verkstäderna skiter i att byta spänrullen. Varför 100 skulle vara gräns vid 4WD vet jag inte, B2600 gick allt att köra fortare med, å andra sidan är 90 rätt lagom marschfart i dessa "traktorer". Men nu skiter jag i bilfunderingar ett tag, jag drar till Island och kör hjuling på onsdag, det verkar som de har potatis 500 HO som hyrmaskiner, jag lägger in några " frestare" på ATV- forum om jag får till tekniken med paddan :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

rallymarkus  
#245283 4wd lampan började blinka om man körde fortare än 100
man va tvungen o koppla ur frihjulsnaven fram då gick de o köra fortare.. de va en sak jag störde mig på, men den kändes väl sammansatt och gick bra i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

anersimyra  
#245285
rallymarkus skrev:4wd lampan började blinka om man körde fortare än 100
man va tvungen o koppla ur frihjulsnaven fram då gick de o köra fortare.. de va en sak jag störde mig på, men den kändes väl sammansatt och gick bra i övrigt.

Silvertape är bra till mycket Markus.. :smile: Det är ju bara att sätta tape över lampan. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).