Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53904 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#242054
Uvskogen skrev:Antar att de flesta med små maskiner jobbar efter principen "hugger först - skotar sen". Men ingen som provat att hugga ett pass och sen köra ut dagens arbete? Få lite mer variation på så sätt tänkte jag och slippa oroa sig om snösmältningen kommer särdeles tidigt eller så.


hej på dej jag hugger och kör ut med min alstor och fördelen som jag ser är att man kan lyfta upp veden och timmret med kran så man minskar belastningen på ryggen mm

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

Camwood  
#242099 Vet inte om den här nya maskinen platsar i den här tråden men såg den på blocket med det fina priset av 1 000 000 kr ink moms beroende på utrustning, Hobby eller en yrkesmaskin :?: Jag tycker den verkar vara en dyr hobbymaskin. Någon som har någon erfarenhet av maskinen?
EBeaver.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

JensSkoog  
#242101 Ser ut som en leksak, men det skulle varit interessant å se video med den.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#242119
Camwood skrev:Vet inte om den här nya maskinen platsar i den här tråden men såg den på blocket med det fina priset av 1 000 000 kr ink moms beroende på utrustning, Hobby eller en yrkesmaskin :?: Jag tycker den verkar vara en dyr hobbymaskin. Någon som har någon erfarenhet av maskinen?
EBeaver.jpg


hej på dej jag tycker det är mera rätt att säga att den kostar ca 800 tusen plus moms
dom flesta på denna sida är väl förmodligen momsredovisningsskyldig och då vet man att momsen är statens pengar som vi har fått förtroende att handha en kort stund

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

värmSkog  
#242124
JensSkoog skrev:Ser ut som en leksak, men det skulle varit interessant å se video med den.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xfOxUH6zgQY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KowiO9L5xkg[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Homo abies  
#242128 I rätt bestånd med rätt teknik -absolut ingen leksak. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

anersimyra  
#242173 Men den blir nog ingen vanlig syn i skogarna, den är ju inte direkt snabb, att gå och "pilla" med reglagen blir snabbt ansträngande. Nej, den tror jag inte på. :mrgreen: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

svampbob  
#242174 Jag tycker den ser vettig ut och vem vet man kanske tjänar lika bra eller dåligt med den som man gör med fullstora skogsmaskiner.

Det jag funderar på är hur länge jag skulle tycka att det var skoj att gå ute i skogen ensam och knipsa sly.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

JensSkoog  
#242175 Ingen leksak, definitivt, men rent för kostbar vill jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

svampbob  
#242180
JensSkoog skrev:Ingen leksak, definitivt, men rent för kostbar vill jag tro.


Fick jag 500 kr/timme och mer än 1000 timmar om år så skulle jag kunna köpa en då skulle jag iofs ha en anställd som kör för själv skulle jag bli allt för uttråkad i längden.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

anersimyra  
#242204
svampbob skrev:
JensSkoog skrev:Ingen leksak, definitivt, men rent för kostbar vill jag tro.


Fick jag 500 kr/timme och mer än 1000 timmar om år så skulle jag kunna köpa en då skulle jag iofs ha en anställd som kör för själv skulle jag bli allt för uttråkad i längden.
Ser klart tråkigt ut :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242212 Den där Forest Ebeaver BioCut påminner mycket om en maskin som tillverkades för 30 år sedan i Burträsk. Klippmyra som har diskuterats flitigt här på forumet https://www.google.se/search?q=klippmyr ... 0#imgdii=_

Den slog inte igenom då i alla fall, men tiden kanske inte var rätt på 1980-talet.

Synd att denna nya Ebeaver inte har ett litet skördaraggregat. Det bästa med den är väl fjärrkontrollen som verkar fungera bra. Verkar små hjul på den så den kräver nog snäll terräng.

Nja, för de pengarna så skulle jag satsa på en begagnad gallringsskördare istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242215 Hann ut i skogen efter jobbet idag. Blev ett kvällsskift, nu är jag klar med björkskotningen det blev 15 lass x 4 m3T = 60 m3T. Tar nya tag i helgen med barrmassan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

tallen100  
#242216 Klippmyran skulle det väl gå fint att sätta skopa på å kunna göra mindre grävarbeten smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242219
Camwood skrev:Vet inte om den här nya maskinen platsar i den här tråden men såg den på blocket med det fina priset av 1 000 000 kr ink moms beroende på utrustning, Hobby eller en yrkesmaskin :?: Jag tycker den verkar vara en dyr hobbymaskin. Någon som har någon erfarenhet av maskinen?
EBeaver.jpg


Det går åt nån maskin till i näringskjedan. :wink:

Är tanken att en skotare skall köra ut till avlägg eller ska det vara en skotarburen flistugg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).