Skogsvagn (Huggarvagnar)

Behov av ny grip!

15 inlägg 8999 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behov av ny grip!

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24198 Hej!
Har en Vreten vagn med 43-30 kran och en vreten 0,26 grip.Den levererades med den storleken..Den har nu efter många års tjänst börjat att falla sönder i sina beståndsdelar.. :( Min undran är vad jag skall köpa för grip i stället för den gamla trotjänaren..Har kollat runt lite på nätet och fastnat lite för KTS 0,18 grip eller Weimers 0,18..
Vad har ni för gripar själva..storlek & fabrikat...och hur tycker ni att dom funkar?
Tacksam för lite svar..Måste bli ett köp den här veckan..Virket väntar i skogen.. :)
Mvh. Ulf



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24203 0,18 ska du verkligen ha en mindre grip än va du har nu....

Användarvisningsbild
XP  
#24205 Har en källefall kärra med 310 kran = 6.3m med utskjutet den sitter det en 0.18m2 grip på och har ej känt att den är för liten i skogen men om man skulle få för sig att lyfta en rundbal så skulle den bli det.

Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24206 0,26 gripen har funkat bra att ösa på med när man lastar av och så..men den är inget vidare när man ska köra finlir..Den rymmer mycket mer än vad kranen orkar med..Så det känns som om det vore bättre med en mindre och lättare grip..Kan ha fel..men ..Ja jag vet inte.. :? Tittar man på vad dom flesta vagnarna levereras med idag så är det ju mest 0,18 och 0,22..
Där av min undran vad ni kör med..
Mvh. Ulf

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24209 Har oxå en liknade grip på min kran men gillar inte den, den samlar virket så konstigt.
Weimer har samma grip på sin största modell.
Viktmässigt blir de nog inte så mkt lättare men för stor känns meningslös om kranen inte orkar med den.
Själv har jag spanat lite på en grip från Svensson Maskin, tycker den ser bra ut men den väger iof 120kg.
Senast redigerad av gnisten83 mån 24 mar 2008, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
XP  
#24210 En kompis till mig har en movi kärra med 300 kran =5.6m den har en 0.26 m2 grip den är han väldigt nöjd med fyller sig lätt och blir ej sned mm jämfört med farman han hade tidigare.

Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24217 Möre har ett par hundra st hemma i lager om du behöver en.

Bild

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24218
gnisten83 skrev:Har oxå en liknade grip på min kran men gillar inte den, den samlar virket så konstigt.
Weimer har samma grip på sin största modell.
Viktmässigt blir de nog inte så mkt lättare men för stor känns meningslös om kranen inte orkar med den.
Själv har jag spanat lite på en grip från Svensson Maskin, tycker den ser bra ut men den väger iof 120kg.

Tänkte försöka hålla gripvikten under 100 kilo.. :) Jag vet inte vad min nuvarnde grip väger..Men så mycket vet jag att jag fick ställa upp trycket för att jag skulle kunna utnyttja gripen till fullo..Sedan så mäter ju ibland tillverkarna lite olika, när det gäller storlekarna på det dom tillverkar.. :roll: Min grip helt öppen, är ledigt 120cm mellan gripspetsarna..och det har inte ens grannen på sin Källefall-vagn som har en bra mycket större kran än vad jag har..
Mvh. Ulf

   TS
Avatar Fallback

Gripar

JD 810  
#24219 Kolla på sitright de har både små och stora gripar samt hyfsat billiga www.sitright.se

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24220 Vet du något om kvalitén på Möregriparna Henrik K..?

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#24221 http://www.sit-right.se
funkar bättre

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24222
Ulf skrev:Vet du något om kvalitén på Möregriparna Henrik K..?


Nej det kan jag inte svara på. Dom är ju sidoförstärkta i skänklarna å det vet jag inte om någon billigare grip som är.
Kikade inte på dom på nära håll heller utan gick bara förbi ute på lagret när jag var där.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24227 Har en Möre grip 0,18 och den tycker jag är perfekt :) lagom stor och går snabbt och inte så tung :)

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24231 Tja de är inte bara hur stor den kan bli som är viktigt, utan även hur liten :wink:
Jag menar hur små bitar den kan gripa och Möre gripen blev inte såå liten då 90mm för en 0,18 grip

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24351 Jaha..Blev en 0,18 grip från K.T.S . Den skall kunna dyka upp till på fredag, trodde hon som jag beställde av..Ska bli intressant att hänga dit den å provköra..Hoppas att den håller lika länge som den gamla.. :)
Mvh. Ulf

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).