Skogsnyheter

Stormen Simone

39 inlägg 20133 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

Homo abies  
#242140 Riktigt spännande.. rödmarkerat (SMHI Klass3) även en bit innanför kusten..

Det jag menar med spännande är mina högst amatörmässiga jämförelser med YR.. tyngdpunkten ligger i deras prognos S. Hallands - NV. Skånes kust där de förutsäger 1-3 timmar runt 20 -23 m/s som väl bör ge en klass2 varning

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

Baggböla  
#242142 Namnet är tydligen Judas.


Generellt så känns det som att samhället har större beredskap för stormar. Fler ledningar är ju nergrävda och trädsäkringen av järnvägar och luftbruna elledningar är väl också bättre idag.

Har ni försäkrat skogen?
Skogligt, ja vi får väl se.
Ge mig ett bud på hur mycket m³sk som kommer vindfällas!

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

jonsve02  
#242145
anersimyra skrev:Jag har precis pratat med min bror som arbetar som styrman på Destination Gotland. Han och kollegorna skrattar gott åt stormprofetiorna, prognosen för måndag är 19 meter på Gotska sjön, en vanlig " höstfläkt" som innebär normal marschfart runt trettio knop.. :grin:


Läste nyligen på aftonbladet att linjen ställts in på grund av vädret.

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

Homo abies  
#242158 Aftonbladet... Förlåt mig men, -Att ni orkar...? :ugeek: :roll:

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

torpöbo  
#242161 Det kanske blir högkonjunktur i skogsentreprenadbranchen nu ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

loppan  
#242186
Baggböla skrev:Namnet är tydligen Judas.


Ge mig ett bud på hur mycket m³sk som kommer vindfällas!


Jag tror inte det blir så farligt så mitt bud blir måttliga 75000 m3 sk :geek:

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

axwell  
#242191
Baggböla skrev:Namnet är tydligen Judas.


Judas ? Anspelning ?
Stormen heter i vart i Sverige Simone !

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

Baggböla  
#242192
axwell skrev:
Baggböla skrev:Namnet är tydligen Judas.


Judas ? Anspelning ?
Stormen heter i vart i Sverige Simone !



Tydligen har de ändrat namnet. Först rapporterades Judas i svensk media, sedan så ville SMHI namge den med Simone. Innan SMHIs namngivning så förekom Judas i svensk media.

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

skogsterri  
#242193 Grymt vad det blåser, känns i hela huset!

Glad att man la dagen åt att få in alla grejer, ställa balar för alla portar och ordna så djuren kunde komma in ikväll.

Kan man njuta av en whisky istället och hoppas att skogen står kvar i morgon :-)

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

ananders  
#242198 STOR FÖRÖDELSE I VÄRESTORP!!! - Växthus har förlorat alla sina plastpaneler. Fick akut evakueras på alla blommor. Enligt de första raporterna ska inga blommor kommit till skada och evakueringen gick lungt tillväga.

Tror inte det blir några större skador på skogen i denna delen av skåne, min gissning enstaka träd.

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242199 För alla oss som är skogsägare i västra Sverige men bor på annat håll uppskattas mycket alla rapporter om eventuella skador på skogen och uppskattningar från erat håll om hur mycket som blåst ner. Därför ber jag er som har skog i det stormdrabbade området att gå ut i morgon när det lugnat ner sig, titta på er skog och sen rapportera i den här tråden.

Skriv då var ni har skog och hur mycket skog som blåst ner.

Jag skulle bli mycket tacksam :)

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242201 Vis av tidigare stormar gjorde frun och jag ett provisoriskt stöd för växthuset. Jag satte vinklade bräder i hörnen och drog ett rep runt växthuset. Några plattor kommer kanske blåsa av men huvudsaken är att inte al-stagen böjs så att huset säckar ihop.

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

JensSkoog  
#242226 Simone - namnet betyder "Gud är hörd". Har inte hörd nogot til stormen här i södra Norge, men min svärsyst i England rapporterar att gruset fyker av vägen!

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

Baggböla  
#242458 Första rapporteringen.

Södra Pressmeddelande

"Den skadade volymen på Södras medlemsmark bedöms till cirka en 1 miljon skogskubikmeter. Skogsstyrelsen gör bedömningen att den totala stormfällda volymen för alla skogsägare i hela Götaland uppgår till 1,5-2 miljoner skogskubikmeter. "

Skogsstyrelsen Pressmeddelande

"Skogsstyrelsen har tillsammans med skogsbruket kommit fram till att den fällda volymen skog kan uppskattas till mellan 1,5 och 2 miljoner skogs-kubikmeter."

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

totte  
#242503 Illa nog, främst för de drabbade, men långt från Gudrun, 2005, när det åkte 75 milj m3.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).