Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108675 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242117 Svenska har jag inte kort på, bara långt... :???:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242127 Så Efter sagd datum ska det då vara stopp för svenska likaså utländska arbetare som ej är godkända av säker skog?

Det borde innebära att det finns prov på en hög olika språk samt språkförda provledare med då antar jag. Finner det lite otroligt dock...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242134
Mange skrev:Så Efter sagd datum ska det då vara stopp för svenska likaså utländska arbetare som ej är godkända av säker skog?

Det borde innebära att det finns prov på en hög olika språk samt språkförda provledare med då antar jag. Finner det lite otroligt dock...


Om du vill, -läs nedersta inlägget på föreg. sida.
-S.S`Motorsågskörkort är bara ett exempel på ett system som är förankrat hos AV

Engelska -ja Tyska/Franska - kanske

En sak till, att inte kunna språket får långtgående konsekvenser för säkerheten på en arbetsplats i praktiken, är klart underordnat olika demokrati/rättviseaspekter om allas lika arbetsrättigheter och DET skall vi vara rädda om!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242139 Nu är det ju så att det finns och kommer att finnas ikke Svenks talande i skogen. Med stor säkerhet en hel del som inte pratar Eng, Tyska eller Franska heller för den delen.

Även oerfarna, ej utbildade och låg betalda.

Inte bara med såg utan även i maskin, lastbilar och andra håll i industrin.

Att det får konsekvenser och skapar problem o i vissa fall skador (på både person och egendom) är nog ingen som är förvånad över.
Det är inte regler o lagar som styr! Det är kronor och ören! Det står maskiner o huggare går hemma eller gör annat idag medan det kommer hit folk o gör arbeten utan försäkringar, utbildning, skatt eller annat som vi här har som självklarhet.

Om det ska vara säkert i skogen så är det mycket som bör ändras.
Är det så viktigt med dessa kort så borde det gå att få stöd till det o se till att alla har möjlighet o få det.

Det är inte de som behöver det mest som diskuteras i denna tråd.

Hur hade det reagerats om ett annat företag hade vinst intresse i säkerhets utbildningar?
Om det varit Sydved eller nåt annat bolag? Hade det varit annorlunda?

Att det finns kort och utbildningar är bra! Att det finns regler och lagar även så. Men det ska gälla ALLA inte bara vissa!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242150
Mange skrev:Nu är det ju så att det finns och kommer att finnas ikke Svenks talande i skogen. Med stor säkerhet en hel del som inte pratar Eng, Tyska eller Franska heller för den delen.

Även oerfarna, ej utbildade och låg betalda.

Inte bara med såg utan även i maskin, lastbilar och andra håll i industrin.

Att det får konsekvenser och skapar problem o i vissa fall skador (på både person och egendom) är nog ingen som är förvånad över.
Det är inte regler o lagar som styr! Det är kronor och ören! Det står maskiner o huggare går hemma eller gör annat idag medan det kommer hit folk o gör arbeten utan försäkringar, utbildning, skatt eller annat som vi här har som självklarhet.

Om det ska vara säkert i skogen så är det mycket som bör ändras.
Är det så viktigt med dessa kort så borde det gå att få stöd till det o se till att alla har möjlighet o få det.

Det är inte de som behöver det mest som diskuteras i denna tråd.

Hur hade det reagerats om ett annat företag hade vinst intresse i säkerhets utbildningar?
Om det varit Sydved eller nåt annat bolag? Hade det varit annorlunda?

Att det finns kort och utbildningar är bra! Att det finns regler och lagar även så. Men det ska gälla ALLA inte bara vissa!
-Få stöd? -menar du att sveriges skattebetalare skall betala utbildning till utländska svartjobbare?
-Vinstintresse? -den som inte har det svälter ihjäl eller hur? Vad i samhället är gratis?
regelverket gäller hela arbetsmarknaden förutom i vissa fall enskilda näringsidkare och tyvärr privatpersoner. eller har jag missat något?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242157
Homo abies skrev:
Mange skrev:Nu är det ju så att det finns och kommer att finnas ikke Svenks talande i skogen. Med stor säkerhet en hel del som inte pratar Eng, Tyska eller Franska heller för den delen.

Även oerfarna, ej utbildade och låg betalda.

Inte bara med såg utan även i maskin, lastbilar och andra håll i industrin.

Att det får konsekvenser och skapar problem o i vissa fall skador (på både person och egendom) är nog ingen som är förvånad över.
Det är inte regler o lagar som styr! Det är kronor och ören! Det står maskiner o huggare går hemma eller gör annat idag medan det kommer hit folk o gör arbeten utan försäkringar, utbildning, skatt eller annat som vi här har som självklarhet.

Om det ska vara säkert i skogen så är det mycket som bör ändras.
Är det så viktigt med dessa kort så borde det gå att få stöd till det o se till att alla har möjlighet o få det.

Det är inte de som behöver det mest som diskuteras i denna tråd.

Hur hade det reagerats om ett annat företag hade vinst intresse i säkerhets utbildningar?
Om det varit Sydved eller nåt annat bolag? Hade det varit annorlunda?

Att det finns kort och utbildningar är bra! Att det finns regler och lagar även så. Men det ska gälla ALLA inte bara vissa!
-Få stöd? -menar du att sveriges skattebetalare skall betala utbildning till utländska svartjobbare?
-Vinstintresse? -den som inte har det svälter ihjäl eller hur? Vad i samhället är gratis?
regelverket gäller hela arbetsmarknaden förutom i vissa fall enskilda näringsidkare och tyvärr privatpersoner. eller har jag missat något?
Vi är inte särbehandlade bara för att vi får betala för utbildningen, all utbildning har i alla tider kostat pengar, frivillig eller påtvingad spelar ingen roll. Intressant Ha, verket verkar inte ha koll på sitt eget regelverk, att utlandsutbildade ska avlägga praktiska och teoretiska prov genom säker skog har dom inte nämnt ett ljud om när vi frågat ???

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242159 Det står inte någonstans att det endast är S.S som gäller, det är bara ett exempel på upplägg eftersom det är först. Myndigheten/Verket kan inte förespråka ett visst system men de kräver att systeme t/n skall ha en viss nivå och utformning. Resten är bara praktiska konsekvenser just nu.
:ugeek: :smile: 8)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242162
Homo abies skrev: -Få stöd? -menar du att sveriges skattebetalare skall betala utbildning till utländska svartjobbare?
-Vinstintresse? -den som inte har det svälter ihjäl eller hur? Vad i samhället är gratis?
regelverket gäller hela arbetsmarknaden förutom i vissa fall enskilda näringsidkare och tyvärr privatpersoner. eller har jag missat något?

Nu lägger du ord i munnen på mig!

Nej, jag menar att man ska ta itu med problemen o stötta och uppmuntra arbetare här hellre än utifrån!

Jag tycker inte det ska uppmuntras att företag ska ha möjlighet till vinstintresse i certifieringar och kvalitets intyg.
Det är väl det det handlar om mer än körkort!

Fortsätter detta blir det fler tillbud och högre skaderisk, likaså sämre kvalité på arbete utfört.

Det gäller inte hela arbetsmaknaden om det inte gäller ALLA som arbetar i skog, även "Gästarbetare"!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242165 Det ska vara arbete på lika villkor annars skiter det sig och är helt ogjort!

Jag tycker att detta är en bra grej med dessa utbildningar. Det borde vara i de flestas intresse och är det nog med. Kostnaden att utbilda yrkesverksamma är inte astronomisk, det är inte så många i skog idag. Det finns alternativ o utbilda som inte kostar mycket o då får de sin lapp de kan visa.

Det större problemet blir att det skapar en situation som biter tillbaka.

Skogsarbetare hemma och ersatta med billigare arbetskraft utifrån som inte är på lika villkor.

Störst olycksrisk med såg är inte med yrkeshuggare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242169
Homo abies skrev:Det står inte någonstans att det endast är S.S som gäller, det är bara ett exempel på upplägg eftersom det är först. Myndigheten/Verket kan inte förespråka ett visst system men de kräver att systeme t/n skall ha en viss nivå och utformning. Resten är bara praktiska konsekvenser just nu.
:ugeek: :smile: 8)
Ja ok, men om en upphandling kräver tex. ABCE så är det ju det som gäller och inget annat, man kan inte hänvisa till att andra utbildningar håller " samma nivå eller standard " Kraven vid offentlig upphandling ska följas till punkt och pricka. Att tillåta utlandsutbildad arbetskraft, men diskvalificera svenskt skogsgymnasium är egendomligt.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

machonisti  
#242225
Huggarn skrev:
machonisti skrev:
JensSkoog skrev:Kommer i håg en gubbe som slo sig på bröstet och sade: "Jag har 40 års erfarenhet med det jobbet!" Da svarade kompisen: "Nä, du har ett års erfarenhet 40 gonger, för du har gjort samma skiten hela tiden och samma felen varje år!"

Mitt i tian, Jens. Du är tummad!


ytterilgare ett exempel på att erfarenhet är hånat här på forumet!! förmodligen ihopdiktat!

jag förutsätter att herrarna i fråga härmed inte ställer några ytterligare frågor här på forumet om nåt egentligen....som ni har lite erfarenhet om!....eller som ni vill veta!för erfarenhet kan man ju bara skratta åt!

synd på jensskoog som jag tycker är en riktigt trevlig "norrbagge"! med mycket ERFARENHETER! .....men de är väl bara att skratta åt antar jag!? :wink:

Jag ber om ursäkt att du tog kommentaren som en personlig förolämpning.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242276
Mange skrev:Så Efter sagd datum ska det då vara stopp för svenska likaså utländska arbetare som ej är godkända av säker skog?

Det borde innebära att det finns prov på en hög olika språk samt språkförda provledare med då antar jag. Finner det lite otroligt dock...

Frågan är om det verkligen är sant för läser man amv regler så står det dokumenterad utbildning och det står inte specifikt att det är SÄKER SKOG utan det kan vara någon annan utbildning .
För lagen får inte gynna någon intresse organisation eller ekonomisk förening .
Men sen att dom på säker skog talar i sin favör är väl inget konstigt tänka på dom stakars instruktörerna om dom får gå på AF och söka jobb vem vill anställa en sån ???

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242288 Det är här det är intressant!

Eftersom det är så mycket prat det är i olika media om att det inte får huggas i skog om man inte har ABC av säker skog är det viktigt att sånt här kommer fram.

Lite onödigt o gå en utbildning för behörighet o kunskap som man redan har.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#242291
Mange skrev:Det är här det är intressant!

Eftersom det är så mycket prat det är i olika media om att det inte får huggas i skog om man inte har ABC av säker skog är det viktigt att sånt här kommer fram.

Lite onödigt o gå en utbildning för behörighet o kunskap som man redan har.


Interessant, men för mig oerhörd forvirrande! För det första: Vad krävs av dokumentation innan man får starta en såg och ta på ett träd, vare sig hema eller hos non som hyr dig till jobbet, och för det andra: Vem bestämd kraven och gjord plan för utbildningen. Är det som i Norge, där man gör nya lager utan faktiskt veta vad dom innebär, och så får man "entreprenörer" som ser pengar i det hela, och "lurar" sig inn i plånboken til folk genom att tolka kraven på sitt sätt? Då har dom som bestämmd, faktiskt inte gjord jobbet, och vi användare står förvirrad!
Mener ochså att man kan ha så många papper och ABCDE....certificat som går å få, utan å vara god på jobbet. Det blir man bara om man skaffat sig erfarenhet och träning över tid, och med vilja til å lära.
Ska lova inte ta del i den här debatten om Svenska tilstånder utöver det jag gjort. Jag är förvirrad nog av hur det er i mitt eget land!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242316
anersimyra skrev:
Homo abies skrev:Det står inte någonstans att det endast är S.S som gäller, det är bara ett exempel på upplägg eftersom det är först. Myndigheten/Verket kan inte förespråka ett visst system men de kräver att systeme t/n skall ha en viss nivå och utformning. Resten är bara praktiska konsekvenser just nu.
:ugeek: :smile: 8)
Ja ok, men om en upphandling kräver tex. ABCE så är det ju det som gäller och inget annat, man kan inte hänvisa till att andra utbildningar håller " samma nivå eller standard " Kraven vid offentlig upphandling ska följas till punkt och pricka. Att tillåta utlandsutbildad arbetskraft, men diskvalificera svenskt skogsgymnasium är egendomligt.. :surp:


Håller med, antingen är kravet specat till "ABCE". eller !"ABCE eller motsvarande kompetensnivå" och i så fall blir det ju ett gungfly för då måste allt noga gås igenom och vem har den kunskapen? 5-6pers i landet typ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).