Öppna kategorin

Dödsfall i skogsarbete

35 inlägg 24308 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dödsfall i skogsarbete

mghg  
#241536 Skogsstyrelsen http://www.skogsstyrelsen.se/ publicerar detaljerad statistik om antalet dödsfall i skogsarbete. Enligt den senaste uppdateringen inträffade i genomsnitt 5 dödsfall per år varav 4 p.g.a. trädfällning under perioden från 2002 till 2011.

För samma tioårsperiod anger Arbetsmiljöverket att det i genomsnitt per år var 12 dödsfall varav 8 egenföretagare i branschen "Jordbruk, skogsbruk, jakt och fiske" och 59 dödsfall i samtliga näringsgrenar varav 10 egenföretagare. Dödsfall i skogsarbete står alltså för nästan hälften av antalet dödsfall inom lantbruket som i sin tur är en betydande del av det totala antalet arbetsrelaterade dödsfall. (För övrigt brukar Arbetsmiljöverket påpeka att det finns en "väsentligt högre risk för dödsolyckor bland egenföretagare än för arbetstagare. Detta beror framför allt på att många egenföretagare är
verksamma inom jord- och skogsbruk.")

Den detaljerade statistiken från Skogsstyrelsen har rubriken "12.16 Dödsfall i skogsarbete, 1989-" (se http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... --figurer/). Den senaste uppdateringen från september 2013 redovisar antalet dödsfall från 1989 till 2011 indelat i fyra arbetstyper: Trädfällning; Motormanuell avverkning, övrig; Transport- och maskinarbete; och Övrigt. Man kan även se om arbetskraften är anställda eller självverksamma, entreprenörer, fritidsverksamma m.fl.

Antalet dödsfall varierar ganska kraftigt. År 2006 var det bara två dödsfall, ett p.g.a. trädfällning och ett p.g.a. transport- och maskinarbete. Men stormåren 2005 ("Gudrun") och 2007 ("Per") var det tyvärr tio dödsfall per år, med nio respektive åtta p.g.a. trädfällning.

Jag har fått uppfattningen att de flesta dödsfallen p.g.a. trädfällning oftast börjar med ett fastfällt träd, en annan orsak är klämskador från rotvältor som slår igen. Min personliga åsikt är att det är alldeles för många dödsfall och att det finns metoder som gör trädfällning med motorsåg både säkrare och effektivare.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241588 vilka metoder är det? som gör det säkrare? hur många arbetade med detta under åren 2005-2007 i förhållande till antal skadade? och i förhållande till avverkade kubik? hur många kom i från sverige som arbetade med detta? du som verkar vara en "statestik kille" borde ju ha koll på dessa siffror?...sist men inte minst så vad har skadorna mellan 2005-2007 att göra med trädfällning i samband med motorsåg att göra?...... det är bara svammel och personlig åsikt eller hur?

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#241592 Jag tänker på detta till och från när jag hugger och säger till mig själv att jag är säker så länge jag tar det lugnt och tänker först samt vilar när jag blir trött eller står inför ett problem (tex fastfällt). Minska risken för allvarligare skada med skyddskläder och vara konsekvent i hantering av maskiner i arbete och träd på väg ner, inga genvägar och som sagt..vila när jag blir trött eller osäker på hur något ska angripas. Det är lätt att prata och skriva men jag försöker iaf även om det blir fel ändå ibland med tillbud som följd. Nu sist fällde jag över en sten, stammen slets lös från gångjärnen och snärtade rakt upp. Gick bra eftersom jag avlägsnat mig när trädet började falla men blev förvånad när jag så tydligt såg precis vad som hände och varför.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241595 Ja, man kan aldrig vara nog försiktig. Det du nämner om träd som fälls över en sten, och momentet som skapas sliter loss trädet från gångjärnet, har hänt mig flera gånger. Det har alltid gått bra men man blir lika förvånad varje gång. Det kan vara mycket stor kraft som frigörs. Om man träffas av det trädet kan nog medvetslöshet eller något ännu värre inträffa.

Jag tycker instruktionsfilmerna för avverkning med motorsåg som finns på Skogforsks sida är bra;
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Skogsbio/

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

anersimyra  
#241629
Huggarn skrev:vilka metoder är det? som gör det säkrare? hur många arbetade med detta under åren 2005-2007 i förhållande till antal skadade? och i förhållande till avverkade kubik? hur många kom i från sverige som arbetade med detta? du som verkar vara en "statestik kille" borde ju ha koll på dessa siffror?...sist men inte minst så vad har skadorna mellan 2005-2007 att göra med trädfällning i samband med motorsåg att göra?...... det är bara svammel och personlig åsikt eller hur?
Dödsolyckorna mellan 2005-2007 berodde på att ett stort antal dåligt utbildade skogsägare och andra omkom vid motormanuellt skogsarbete, alltså med motorsåg, dessa olyckor skulle helt ha eliminerats om man i stället använt sig av maskiner. Här kan man göra en direkt jämförelse med dykolyckor med dödlig utgång. Årligen omkommer ett varierat antal sportdykare, vad gäller yrkesdykare omkommer ca en dykare per tionde år. Nu finns ju betydligt fler sportdykare, däremot är yrkesdykning av flera orsaker potentiellt mycket farligare, alltså borde fler yrkesdykare än en vart tionde år stryka med. Att olyckstalen ändå är såpass låga vid yrkesdykning beror uteslutande på utbildningsnivå och dykmetodik. Hade alla som omkommer vid skogsarbete använt sig av vedertagen säker metodik, vilket lärs ut genom de olika "körkortsklasserna" hade vi sett ett betydligt mindre antal döda genom skogsarbete. Yrkesdykning har ett utbildningssystem som liknar de olika " körkortsklasserna", där är som sagt dödstalet en vart tionde år. Nu finns självklart fler verksamma i skogen än i dykeriet, men när säkerhetstänket och utbildningsnivån närmar sig yrkesdykeriets nivå lär dödstalen sjunka dramatiskt. Även inom sportdykeriet är säkerhetstänket högt, varför dör då så många ? Jo, otillräcklig utbildning och en övertro på sin egen förmåga.

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

stektlök  
#241632 Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur olyckorna har hänt ! Vad höll skogshuggaren på med då han omkom?

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

herjman  
#241633
stektlök skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur olyckorna har hänt ! Vad höll skogshuggaren på med då han omkom?


Det kan ju vara flera saker:

*En topp eller stor gren faller i huvet på huggaren då trädet går.

*Fastfällning där man i stress kan hitta på många farliga saker, värst är väll att fälla det påfällda trädet.

*Rotändan slår upp i huvet vid fällning på tex sten eller i bäck

*Spjälkning, livsfarligt men oftast lätt att undvika med rätt kunskap.

*Trädklättring då man inte kan det

Det är väll de vanligaste men jag har säkert glömt nått.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

anersimyra  
#241634 Det övervägande vanligaste är att huggarn av någon anledning hamnat under ett träd.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241642
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:vilka metoder är det? som gör det säkrare? hur många arbetade med detta under åren 2005-2007 i förhållande till antal skadade? och i förhållande till avverkade kubik? hur många kom i från sverige som arbetade med detta? du som verkar vara en "statestik kille" borde ju ha koll på dessa siffror?...sist men inte minst så vad har skadorna mellan 2005-2007 att göra med trädfällning i samband med motorsåg att göra?...... det är bara svammel och personlig åsikt eller hur?
Dödsolyckorna mellan 2005-2007 berodde på att ett stort antal dåligt utbildade skogsägare och andra omkom vid motormanuellt skogsarbete, alltså med motorsåg, dessa olyckor skulle helt ha eliminerats om man i stället använt sig av maskiner. Här kan man göra en direkt jämförelse med dykolyckor med dödlig utgång. Årligen omkommer ett varierat antal sportdykare, vad gäller yrkesdykare omkommer ca en dykare per tionde år. Nu finns ju betydligt fler sportdykare, däremot är yrkesdykning av flera orsaker potentiellt mycket farligare, alltså borde fler yrkesdykare än en vart tionde år stryka med. Att olyckstalen ändå är såpass låga vid yrkesdykning beror uteslutande på utbildningsnivå och dykmetodik. Hade alla som omkommer vid skogsarbete använt sig av vedertagen säker metodik, vilket lärs ut genom de olika "körkortsklasserna" hade vi sett ett betydligt mindre antal döda genom skogsarbete. Yrkesdykning har ett utbildningssystem som liknar de olika " körkortsklasserna", där är som sagt dödstalet en vart tionde år. Nu finns självklart fler verksamma i skogen än i dykeriet, men när säkerhetstänket och utbildningsnivån närmar sig yrkesdykeriets nivå lär dödstalen sjunka dramatiskt. Även inom sportdykeriet är säkerhetstänket högt, varför dör då så många ? Jo, otillräcklig utbildning och en övertro på sin egen förmåga.


summa summarum svammel i vanilg ordning alltså! "säker metodik i dom olika körkortklasserna" finns inga som helst belägg för det skulle bli mindre olyckor för det! gamla gubbar och andra idioter som ger sig ut att fälla träd och ge sig ut ibland vinfällen kan man inte utbilda bort å det spelar ingen roll hur många"AB" eller "C" körkort som utfärdas! övertro på utbildnig är i sig en säkerhetsrisk! ska bli intressant att se statestiken framöver jämfört med när dessa körkort inleddes!? som nån annan skrev: sunt bondförnuft är en bristvara idag!.......har man bara utbildning så.......

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#241646 Jag kan ju också tycka att det skapas "arbetstillfällen" lite då och nu som samtidigt minskar friheten osv men om frågan ställdes till mig hur olyckorna ska minskas skulle jag nog också försöka få till någon form av gemensamt "tänk" och arbetsmetoder som tar bort risktillfällen. Hur ska man annars göra ?

Sunt förnuft går inte att hänvisa till då det knappast finns hos alla utan får utbildas fram när den praktiska erfarenheten och vanan att från att från liten varit med i tex skogsbruket inte längre finns i lika stor utsträckning. Detta gäller ju inte bara skogsbruk.

Övertro på utbildning är en säkerhetsrisk, japp tror jag också men rätt blandning av utbildning och praktik så man kan omsätta teorin och härleda till det praktiska arbetet tror jag ökar säkerheten. Även att uppmuntra istället för att stifta lagar om allt tror jag också ökar säkerheten samt viljan att ta till sig nya ideer runt säkerhetstänk. (förutsättning för frivillighet).

Dödsfall i skogen bland självverksamma tror jag är den största boven som verkligen har makten att minska friheten genom flera begränsningar, lagar och regler. Jag vill inte att min egen frihet att bruka skogen ska minskas.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241992 Ännu en dödsolycka.
http://www.atl.nu/skog/man-dog-vid-tr-df-llning

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242040 Ytterligare en 55+:are. Beror det på att de flesta självverksamma är i den åldern eller beror det på dålig kunskap i den åldersgruppen?

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#242043
OAS-forests skrev:Ännu en dödsolycka.
http://www.atl.nu/skog/man-dog-vid-tr-df-llning


Usch vad jag tycker det känns tragiskt trots att jag inte vet vem det är. Ena stunden med sågen i hand, drömmar, tankar och sedan bara borta.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

T Landström  
#242052
husqvarna_med_sthil skrev:
OAS-forests skrev:Ännu en dödsolycka.
http://www.atl.nu/skog/man-dog-vid-tr-df-llning


Usch vad jag tycker det känns tragiskt trots att jag inte vet vem det är. Ena stunden med sågen i hand, drömmar, tankar och sedan bara borta.


Jag håller med...hemskt...
Kan bara fantisera om hur det känns för de anhöriga...hur skulle man reagerat om det va min far...eller hur skulle mina anhöriga reagera om det vore jag...

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Camwood  
#242102
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:vilka metoder är det? som gör det säkrare? hur många arbetade med detta under åren 2005-2007 i förhållande till antal skadade? och i förhållande till avverkade kubik? hur många kom i från sverige som arbetade med detta? du som verkar vara en "statestik kille" borde ju ha koll på dessa siffror?...sist men inte minst så vad har skadorna mellan 2005-2007 att göra med trädfällning i samband med motorsåg att göra?...... det är bara svammel och personlig åsikt eller hur?
Dödsolyckorna mellan 2005-2007 berodde på att ett stort antal dåligt utbildade skogsägare och andra omkom vid motormanuellt skogsarbete, alltså med motorsåg, dessa olyckor skulle helt ha eliminerats om man i stället använt sig av maskiner. Här kan man göra en direkt jämförelse med dykolyckor med dödlig utgång. Årligen omkommer ett varierat antal sportdykare, vad gäller yrkesdykare omkommer ca en dykare per tionde år. Nu finns ju betydligt fler sportdykare, däremot är yrkesdykning av flera orsaker potentiellt mycket farligare, alltså borde fler yrkesdykare än en vart tionde år stryka med. Att olyckstalen ändå är såpass låga vid yrkesdykning beror uteslutande på utbildningsnivå och dykmetodik. Hade alla som omkommer vid skogsarbete använt sig av vedertagen säker metodik, vilket lärs ut genom de olika "körkortsklasserna" hade vi sett ett betydligt mindre antal döda genom skogsarbete. Yrkesdykning har ett utbildningssystem som liknar de olika " körkortsklasserna", där är som sagt dödstalet en vart tionde år. Nu finns självklart fler verksamma i skogen än i dykeriet, men när säkerhetstänket och utbildningsnivån närmar sig yrkesdykeriets nivå lär dödstalen sjunka dramatiskt. Även inom sportdykeriet är säkerhetstänket högt, varför dör då så många ? Jo, otillräcklig utbildning och en övertro på sin egen förmåga.


summa summarum svammel i vanilg ordning alltså! "säker metodik i dom olika körkortklasserna" finns inga som helst belägg för det skulle bli mindre olyckor för det! gamla gubbar och andra idioter som ger sig ut att fälla träd och ge sig ut ibland vinfällen kan man inte utbilda bort å det spelar ingen roll hur många"AB" eller "C" körkort som utfärdas! övertro på utbildnig är i sig en säkerhetsrisk! ska bli intressant att se statestiken framöver jämfört med när dessa körkort inleddes!? som nån annan skrev: sunt bondförnuft är en bristvara idag!.......har man bara utbildning så.......

Mycket svammel från dej huggarn nu tycker ja!! med resevation för att jag inte förstår vad du menar eller att du ironiserar?
Helt klart är att man kan minska riskerna med skogsarbete otroligt mycket. Det handlar bara om en sak och det är RISKELIMINERING att inte utsätta sej eller andra för en risk som man kan beräkna eller på ett annat sätt förutspå. Att informatin eller utbildning inte skulle hjälpa är ju helt befängt, det är ju precis tvärt om , det är en förutsättning för att förstå riskerna med sitt jobb. Med rätt analys och rätta åtgärder i manuell skogshuggning så kan man eliminera ALLA risker för att skada sej , det är en fråga om ekonomi och innställning
Jag har inte gått någon motorsågskurs så jag vet inte vad man får lära sej där men jag har jobbat i träindustrin hela mitt yrkesverksamma liv och där börjar man få ett högt säkerhetstänk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).