Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220463 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#241666
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Tog ner två rejäla tallar i Trosa-området. Det ena med stegjärn och det andra med DdRT och flytande hitch climber, vilket är lite körigt för armarna. Jädrar vilken träningsvärk dagen efter...
DSC_0139.JPG
Har du sett hur mycket ( lite) dymeemastroppen som sitter i linlåset pallar !!!!?? En 8 mm Dyneema går tvärt av vid fall från 40 cm med belastningen 80 kilo.. :surp: :surp: :surp:

Vad?! Menar du det? Jag satte på den där Dyneema-stroppen då det är en stålwire i min lanyard. Så man kan skära loss och bli räddad om man blir hängande du vet..... Om nu någon kommer och räddar en....
Vad kör du med istället Anders? (Och lite skit tillbaka; använd två fångrep människa! Tänk på säkerheten. :grin: )

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241669 Ha ha ha, jag har faktiskt två st numera. Du kan hitta testet av Dyneema, alternativt nylon på youtube. Det var otäckt att se hur lätt en Dyneema brister vid ett fall. Nylonstroppar har betydligt bättre hållfasthet vid ett fall, en Dyneema är alltför stum och brister därför betydligt lättare trots överlägsen dragstyrka gentemot nylon.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#241670 Det blir till att uppdatera utrustningen alltså. Tack för tipset Anders!
Nu åker jag ner till stugan och drar igång bastun med en iskall i handen. :mrgreen:
Trevlig helg!!!!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241674
Huskyman skrev:Det blir till att uppdatera utrustningen alltså. Tack för tipset Anders!
Nu åker jag ner till stugan och drar igång bastun med en iskall i handen. :mrgreen:
Trevlig helg!!!!
Fan det där låter inte helt fel, ska själv strax dra en isande Ale :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#241675
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Det blir till att uppdatera utrustningen alltså. Tack för tipset Anders!
Nu åker jag ner till stugan och drar igång bastun med en iskall i handen. :mrgreen:
Trevlig helg!!!!
Fan det där låter inte helt fel, ska själv strax dra en isande Ale :grin:

Nån ny träningsdryck?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241678
machonisti skrev:
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Det blir till att uppdatera utrustningen alltså. Tack för tipset Anders!
Nu åker jag ner till stugan och drar igång bastun med en iskall i handen. :mrgreen:
Trevlig helg!!!!
Fan det där låter inte helt fel, ska själv strax dra en isande Ale :grin:

Nån ny träningsdryck?
Inte direkt ny, det har väl blivit några KUBIK genom åren.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#241679 :lol: :lol: :lol: :lol: !

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#241728
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag har faktiskt två st numera. Du kan hitta testet av Dyneema, alternativt nylon på youtube. Det var otäckt att se hur lätt en Dyneema brister vid ett fall. Nylonstroppar har betydligt bättre hållfasthet vid ett fall, en Dyneema är alltför stum och brister därför betydligt lättare trots överlägsen dragstyrka gentemot nylon.

Inte skrämmas nu.. lanyarden har två ändar, =1/2 Hur sannolikt är fall i en lanyard? den är ju alldeles nästan alltid helt utan slack, och i vart fall mkt lite. Positioneraren släpper nog efter en hel del av peakbelastningen. Helt Rätt är ju att Dyneema är lurigt om man saknar dynamik i systemet! detta var bara några observationer på sådant som förmildrar, -i vissa fall högst betydligt.. :o :geek: Pffft!! skål!! Och var hade du topplinan A?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241747
Homo abies skrev:
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag har faktiskt två st numera. Du kan hitta testet av Dyneema, alternativt nylon på youtube. Det var otäckt att se hur lätt en Dyneema brister vid ett fall. Nylonstroppar har betydligt bättre hållfasthet vid ett fall, en Dyneema är alltför stum och brister därför betydligt lättare trots överlägsen dragstyrka gentemot nylon.

Inte skrämmas nu.. lanyarden har två ändar, =1/2 Hur sannolikt är fall i en lanyard? den är ju alldeles nästan alltid helt utan slack, och i vart fall mkt lite. Positioneraren släpper nog efter en hel del av peakbelastningen. Helt Rätt är ju att Dyneema är lurigt om man saknar dynamik i systemet! detta var bara några observationer på sådant som förmildrar, -i vissa fall högst betydligt.. :o :geek: Pffft!! skål!! Och var hade du topplinan A?
SKÅL. :smile: topplinan skiter jag allt i, att ha en lina hängande utefter stammen när man släpper ner stora tunga grenar anser jag vara livsfarligt. Prova att slå på en löst hängande lina med en gren med småkvistar, den kommer att fånga upp linan till slut. En gren som fallit fritt i tio femton meter kan mycket väl fånga upp linan och knäcka dig som en tändsticka :surp: det är i vart fall min teori. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#241805
anersimyra skrev:
Homo abies skrev:
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag har faktiskt två st numera. Du kan hitta testet av Dyneema, alternativt nylon på youtube. Det var otäckt att se hur lätt en Dyneema brister vid ett fall. Nylonstroppar har betydligt bättre hållfasthet vid ett fall, en Dyneema är alltför stum och brister därför betydligt lättare trots överlägsen dragstyrka gentemot nylon.

Inte skrämmas nu.. lanyarden har två ändar, =1/2 Hur sannolikt är fall i en lanyard? den är ju alldeles nästan alltid helt utan slack, och i vart fall mkt lite. Positioneraren släpper nog efter en hel del av peakbelastningen. Helt Rätt är ju att Dyneema är lurigt om man saknar dynamik i systemet! detta var bara några observationer på sådant som förmildrar, -i vissa fall högst betydligt.. :o :geek: Pffft!! skål!! Och var hade du topplinan A?
SKÅL. :smile: topplinan skiter jag allt i, att ha en lina hängande utefter stammen när man släpper ner stora tunga grenar anser jag vara livsfarligt. Prova att slå på en löst hängande lina med en gren med småkvistar, den kommer att fånga upp linan till slut. En gren som fallit fritt i tio femton meter kan mycket väl fånga upp linan och knäcka dig som en tändsticka :surp: det är i vart fall min teori. :smile:

teorier är bra så man kan förbereda sig på det som ännu inte hänt! Det jag förordar är en ställbar frictionsaver med ett dubbelrep och en prusik. Den har du alldeles över eller under lanyarden =minimalt slack. Det som händer om en gren fastnar i linan på väg ner är att karbinen i selen dras in mot ringarna/blocket i frictionsavern, inget mer.. Om grenen fastnar i repet nere kan det bli obrukligt som nedfirningssystem :( Men det löser markgubben, han har också till uppgift att hålla koll så att du inte har dina rep precis där du släpper ner grenar och sånt och så att du har tillgång till lina när du skall neråt. Topplina är viktigt, hur kommer du annars ner någorlunda snabbt/enkelt om du t,ex skadat dig? Gå ner på spikes/lanyard kräver helt fungerande händer o fötter. Att komma ner på en prusik ordnar du med två fingrar. Man utför dessutom ingen (hand- eller motor-)sågning utan att sitta i två förankringspunkter. Sveriges Arboristförbund jobbar med ett utbildningsprogram för sådana som redan är ute i praktiken. Champs of Logging har kurser. Eller har du hållt på så länge så att du kanske är den som skall lära ut? (i know your opinion you know ) 😈 :mrgreen: 8)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241859 :grin: :grin: jag provade med mitt klätterrep, men det lägger sig ju precis där sporrarna "ska vara".. :surp: dessutom är jag oftast själv, ingen markgubbe tyvärr. Ja ok, jag ska skaffa någon, jag lovar.. :smile: och jo, jag funderar på en kurs hos Champs, men först ska jag köpa ny bil, kostnaderna är ju snarlika.. :lol: :lol: Har du möjlighet att lägga in bilder och beskrivning av din konfiguration ? .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#241881
anersimyra skrev::grin: :grin: jag provade med mitt klätterrep, men det lägger sig ju precis där sporrarna "ska vara".. :surp: dessutom är jag oftast själv, ingen markgubbe tyvärr. Ja ok, jag ska skaffa någon, jag lovar.. :smile: och jo, jag funderar på en kurs hos Champs, men först ska jag köpa ny bil, kostnaderna är ju snarlika.. :lol: :lol: Har du möjlighet att lägga in bilder och beskrivning av din konfiguration ? .. :smile:

Om inte annat, så få med dig en markgubbe - det er trevligt å ha dig här på forumet och inte dinglande upp ner som stångpynt i not halvhuggit träd! :lol:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#241905 Jag skall fota lite imorrn söndag kanske kan få med nån bild på cambiumsavern, jo lösänden på linan är ibland lätt att "spika". och snaran håller man vid uppstigning med samma grepp som lanyarden. Snarlik ... ;)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241910
Homo abies skrev:Jag skall fota lite imorrn söndag kanske kan få med nån bild på cambiumsavern, jo lösänden på linan är ibland lätt att "spika". och snaran håller man vid uppstigning med samma grepp som lanyarden. Snarlik ... ;)
Ja inte vill jag " spika" min klätterlina, den har varit ett troget redskap i FEMTON ÅR !!!! Minutiöst omskött, ser faktiskt helt ny ut. Det gör även min första "Lanyard" en 9mm galvad långlänkad kätting, omöjlig att såga igenom.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241911
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev::grin: :grin: jag provade med mitt klätterrep, men det lägger sig ju precis där sporrarna "ska vara".. :surp: dessutom är jag oftast själv, ingen markgubbe tyvärr. Ja ok, jag ska skaffa någon, jag lovar.. :smile: och jo, jag funderar på en kurs hos Champs, men först ska jag köpa ny bil, kostnaderna är ju snarlika.. :lol: :lol: Har du möjlighet att lägga in bilder och beskrivning av din konfiguration ? .. :smile:

Om inte annat, så få med dig en markgubbe - det er trevligt å ha dig här på forumet och inte dinglande upp ner som stångpynt i not halvhuggit träd! :lol:
Ja tack Jens, stångpynt får jag ibland sätta upp i "svårfars" ( han är norrman..:) ) flaggstång. Alla i bekantskapskretsen fruktar när herr WESTERBOTN ska ha upp sitt pynt i stången.. :surp: Då föredrar jag att själv vara pynt i ett trä då och då.. :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).