Skogsnyheter

Stormen Simone

39 inlägg 20128 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Simone

värmSkog  
#241802 Stormvarning för södra Sverige.
Ser ut att kunna bli blåsigt i södra Sverige i början på veckan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17729312.ab


Senast redigerad av värmSkog ons 30 okt 2013, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

ananders  
#241803 Jag älskar kvällstidningarnas domedagsrubriker. Dock är det passande med hårda vindar i början av nästa vecka då vi ska få hem HP-massa till plansilon som ska täckas med plast som håller måtten 14*40m

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

värmSkog  
#241804 Ja det låter nästan som jorden ska gå under :lol:

Hoppas dock att det inte blir för jävla blåsigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

JensSkoog  
#241806 Hade tänkt ta färjan till Strömstad måndags och köpa snus. Kann bli lite otrevligt!

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241827 Jahapp! På tisdag kommer markberedaren och ska markbereda ca 10 ha med frötallar. :???:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241976 Kan nog bli besvärligt läge spec. västra Götaland.
Tusentals kubik på backen gynnar inte virkespriser.
Ta det lugnt i stormfälld skog :!:

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

Naders  
#241978 Tycker de varnar för det allra minsta i dagsläget. Så fort det blåser i buskarna så är det stormvarningar på löpsidorna på samtliga kvällstidningar. Men visst, det säljer väl några extra lösnummer kan jag tro.
Å andra sidan är det inte bra att ropa "varg" för ofta.....

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

Fredrik Reuter  
#241984 Hej,
Har personligen blivit liiite luttrad på kvällslöpena, men SMHI har ju idag uppgraderat till klass 2.
Halland kan bli värst drabbat med orkanstyrkor (33m/s).

http://www.krisinformation.se/web/Pages ... 75187.aspx

Och varningskartan på SMHI:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

anersimyra  
#241987 Jag har precis pratat med min bror som arbetar som styrman på Destination Gotland. Han och kollegorna skrattar gott åt stormprofetiorna, prognosen för måndag är 19 meter på Gotska sjön, en vanlig " höstfläkt" som innebär normal marschfart runt trettio knop.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

rikard_e  
#241991 Är smått orolig. grannen har tagit ner skog intill mitt, så får se vad blåsten tar

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

ÅsaNisse  
#242001 Jag har bara stämplat och avverkat en gång sedan 1967. Det var första vintern när vi köpt stället. sedan har vår herre skött avverkning/Vårdslös gallring. Det enda jag behövt fundera över är att rotkapa och köra ut. Lite kantträd och eftersläntare har jag ju fått ta ned+ alla barkborreträd som kommit därefter. Däremot börjar jag nu att bli vältränad med röjsågen och hade funderat på en gallring i 69+78 stormarnas ungskog. Har röjt 87 och 05-07 planteringarna nu i höst. Jag undrar när jag ska hinna vara före stormarna. Västra Småland ser ut så här på många ställen dessvärre. Inte ett helt skifte någonstans. Vi får väl se på tisdag/onsdag vad denna omgången för med sig. Sågen är tankad och kedjan filad så.....

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

loppan  
#242020 Det är ju ovanligt torrt i markerna i götaland vilket borde göra skogen stabilare.
Det är bara att hoppas att man ropar om vargen.

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

bema  
#242024 Jaha, frugan och jag sitter med en ny skogsbruksplan. Ska "godkännas" innan fredag. Kommer det bli nåt kvar att godkänna ? 😈

Avatar Fallback

Re: Storm södra sverige

Copture  
#242073 Hoppas det inte blir så illa. Men se till att ha dokumentation över skogen om det skulle "barka" åt orkan :)

Användarvisningsbild

Re: Storm södra sverige

värmSkog  
#242123 Klass 3 varningarna är utökade

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).