Traktorer och processorer

Olika typer av hydral uttag?

8 inlägg 11701 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika typer av hydral uttag?

Pe_Er_79  
#241707 Finns lite olika typer av hydral uttag på traktorer, exemperlvis:
1. dubbelverkande hydrauluttag.
2. Enkelverkande hydrauluttag.
3. fri retur hydrauluttag.

Jag har ingen koll på detta överhuvudtaget och hoppas att någon kan förklara skillnaden?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av hydral uttag?

wiktor  
#241715 1.för att köra t.e.x en hydraulkolv åt båda hållen.

2 t.e.x att tippa en vagn.

3.oljan har alltid fri väg tillbaka till tanken på traktorn.

hoppas att du förstår vad jag menar :smile:

Avatar Fallback

Re: Olika typer av hydral uttag?

Pe_Er_79  
#241744
wiktor skrev:1.för att köra t.e.x en hydraulkolv åt båda hållen.

2 t.e.x att tippa en vagn.

3.oljan har alltid fri väg tillbaka till tanken på traktorn.

hoppas att du förstår vad jag menar :smile:


Jodå jag tror att jag är med i resonemanget. :-)
När det gäller 3, det är alltså en renodlad retur tillbaka till tanken och ingenting annat.. I vilket sammanhang brukar man använda den funktionen?
Finns det fler hydral varianter än dom 3 ovan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika typer av hydral uttag?

eqlazer  
#241753 Fri retur används tex när man har en hydraulmotor eller ett externt ventilpaket (som till huggarvagn).
Matas då ofta från ett enkelverkande uttag.
Man kunde istället använt ett dubbelverkande men då måste oljan passera traktorns ventilpaket och det ger onödiga energiförluster (sämre flöde och utvecklar värme).

Beroende på traktormodell så kan den fria returen gå direkt till tanken eller via ett filter. I det förstnämnda fallet så kan det isf vara bra med ett filter på redskapet.

Avatar Fallback

Re: Olika typer av hydral uttag?

Pe_Er_79  
#241876
eqlazer skrev:Fri retur används tex när man har en hydraulmotor eller ett externt ventilpaket (som till huggarvagn).
Matas då ofta från ett enkelverkande uttag.
Man kunde istället använt ett dubbelverkande men då måste oljan passera traktorns ventilpaket och det ger onödiga energiförluster (sämre flöde och utvecklar värme).

Beroende på traktormodell så kan den fria returen gå direkt till tanken eller via ett filter. I det förstnämnda fallet så kan det isf vara bra med ett filter på redskapet.


Jag förstår.
Man ska/bör ju ha ett slags plast/gummi "pluttar" , alltså ett skydd, intryckt i hydral uttagen på traktorn när ingenting är anslutet. Dessa skydd finns i olika färger har jag sett. Är det så att detta är färgkodat enligt en given standard. Jag menar ex att det enkelverkande utaget ska ha blått skydd och fri retur ska ha grönt skydd o.s.v. Finns det en sån standard eller lägger man upp färgerna på skydden som man vill själv? Vore ju smidigt om man vet direkt vad det för typ av uttag, bara genom att titta på hydraluttagens skydd och färg. Lät lite svammligt det här men jag tror det går att förstå vad jag menar.. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika typer av hydral uttag?

eqlazer  
#241888 Ingen standard på såvitt jag vet. Däremot kan man ju sätta motsvarande färger på redskapen så man vet vilket uttag det ska sättas i, är inte alltid så lätt att komma ihåg eller se vilken slang som är ut/in/höger/vänster osv.
Ett annat trix är att sätta på färgade stripes för att på så sätt koda slangar och uttag. Skydden tenderar till att vara förbrukningsvara...

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av hydral uttag?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241926 Jag använder färgae band till ATV-hydrauliken och gjorde likaså när jag hade traktorn. Väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av hydral uttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241986 DV behöver en likadan DV bredvid och då alltså 2st slangar som kan turas
om att ge tryck/ta retur.
EV och FR är ensamma slangar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).