Motorsåg och handhållet

Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

8 inlägg 13496 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Jocke91  
#241360 Jag har suttit och funderat lite runt några Husqvarna sågar och undrar vad skillnaden mellan dessa modeller egentligen är. Tänker främst på vad skillnaden är mellan Husqvarna 133SE/SG och 234SE/SG är. Undrar även vad som skiljer Husqvarna 154 och 254 från varandra. Dom har samma volym på motor och ser näst intill identiska ut. Kan vara bra att veta vilka delar som är samma och inte osv.
Någon som har koll på detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
OlarsM  
#241410 Skulle tro att 234 är nyare och lättare än 134. 254 är nyare än 154. Jag har själv 238 -82 13"svärd, och 254 -94 18"svärd. Men om jag skulle ha en såg som är lätt och stark, så skulle jag helt klart ha gått för 242. :P . Kanske det kan vara smart och satsa på lite nyare såg, t.ex 346 el 353. Tänkte bara på tillgång til r-delar. :-c

Här är det en intressant och se, http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... pand=55#55

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241425 133SE 5,2Kg 2,6hk.
234SE 5,2Kg 2,6hk.
154SE 6,2Kg 3,7hk.
254SE 6,2Kg 3,9hk.

133 var först ut i familjen, 234 ersatte denna rätt fort. Skillnaderna är detaljer som tank lod, reglage, gasstag, tankventilation. Kan tänka mig fet var ett gäng olika förgasare med alla HDA så vitt jag vet.

154 var först ut och ersattes snart med 254. Även här bara detaljer som skiljer som Kastskyddshandtag, stöd till ljuddämpare, förgasarmodell o lite annat pill.
Senare fick 254 lite ansiktslyft.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Jocke91  
#241459 Tack för informationen!
Då kan jag nog utgå ifrån att cylinder och kolv är samma osv.

OlarsM skrev:Skulle tro att 234 är nyare och lättare än 134. 254 är nyare än 154. Jag har själv 238 -82 13"svärd, och 254 -94 18"svärd. Men om jag skulle ha en såg som är lätt och stark, så skulle jag helt klart ha gått för 242. :P . Kanske det kan vara smart och satsa på lite nyare såg, t.ex 346 el 353. Tänkte bara på tillgång til r-delar. :-c

Här är det en intressant och se, http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... pand=55#55


Du har så rätt i att en nyare såg är bättre om man ska ha delar.
Håller på att renovera en 242 lite smått, måste bara få loss drevet för oljepumpen från vevaxeln på den. Så att jag kan gå vidare med projektet.

Tror jag har ca 2-3 133 och något liknande antal 234 i varierande skick så delar har jag en stund till :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Tandenberg  
#329882 Råkade på att se denna tråden och såg att du nämnde att du hade några 133: or.
Har du alla de 133: orna kvar idag eller har du gjort dig av med de. Om du har det är de i fint skick? Jag är lite intresserad av en
sådan såg om du vill sälja en om du har flera. Men bara om du vill. Och det förutsätter ju att du har någon kvar också.

MVH Jörgen

Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

SawTroll  
#329885
Mange skrev:133SE 5,2Kg 2,6hk.
234SE 5,2Kg 2,6hk.
154SE 6,2Kg 3,7hk.
254SE 6,2Kg 3,9hk.

... .


De vektene der var utvilsomt med sverd og kjede i en eller annen lengde, mest sannsynlig 13" på 133/234 og 15" på 154/254.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Jocke91  
#329960
Tandenberg skrev:Råkade på att se denna tråden och såg att du nämnde att du hade några 133: or.
Har du alla de 133: orna kvar idag eller har du gjort dig av med de. Om du har det är de i fint skick? Jag är lite intresserad av en
sådan såg om du vill sälja en om du har flera. Men bara om du vill. Och det förutsätter ju att du har någon kvar också.

MVH Jörgen


Har nog kvar en eller två som jag skulle kategorisera "vrak". Kan ju så klart bygga ihop en utav alla delar jag har men det är inte värt besväret. Kan så klart skicka dig bilder på vad jag har om du vill se.
Vad jag personligen tycker om 133orna bör inte uttryckas i varken tal eller skrift :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan dessa Husqvarna sågar?

Tandenberg  
#329961 Okej! :wink:

Min far hade en 133 som han köpte på 80-talet. Han var i alla fall mycket nöjd med den fast den inte var så stark kanske.
Ingen såg som jag känner att jag måste ha i samlingssyfte men hade jag hittat en i nyskick så hade jag kanske köpt den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).