Skogsmiljö och Trädlära

Vargspår

42 inlägg 14625 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24110
timberjack810c skrev:
Mangan skrev:Tja, varg och jakt ja... Jag vågar inte säga vad jag tycker om det, den saken är klar. :-)

Men jag kan ge er en ledtråd.
1) Jag jagar inte.
2) Mina marker har ett extremt betestryck ("Det värsta jag sett" sa killen från SVS").



Kanske dags att börja jaga lite?? :lol:


Nej, bättre låta de dumma djuren jaga åt mig.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24115
nutte skrev:
Zixten skrev:Uräkta en dum fråga, men STG?? Vad är det??



kan vara... är inte säker då vi kallar det SGH (Skjut/gräv/hållkäft) STG Kan vara Skjut/tig/gräv!?!

Du har helt rätt nutte..Skjut,Tig&Gräv.. 8)
Fräna bilder på dig och vargen...I vilket sammanhang togs dom där bilderna..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Vargspår

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24118
pendomaster skrev:En varg med stora tassar :shock: knallade förbi 50m från huset! Skoavtrycket är en 42:a Steglängden är 80-90cm
[img][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19260000-19269999/640x480/19263636.jpg[/img][/img]


Var håller du till pendomaster? Fina spår det där. Vakjakt e att rekomendera. Vad man har hört alltså 8)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24123
Ulf skrev:
nutte skrev:
Zixten skrev:Uräkta en dum fråga, men STG?? Vad är det??



kan vara... är inte säker då vi kallar det SGH (Skjut/gräv/hållkäft) STG Kan vara Skjut/tig/gräv!?!

Du har helt rätt nutte..Skjut,Tig&Gräv.. 8)
Fräna bilder på dig och vargen...I vilket sammanhang togs dom där bilderna..?
Mvh. Ulf



Vi va på kolmården förr förra vintern, morsan fick det som 50års present att gå in till vargarna....
skitfränt vare, ja trodde att vargen skulle vara större men mina schäfrar är faktiskt större, iofs så är det ju tamvargar som kanske inte har lika mkt muskler,

Den vargen ja håller i, va väldigt kär i mej å myste rejält på bilderna, sen kunde det ha lite me att min schäfertik började löpa samma dag å hon satt i bilen utanför hängnet :lol:

De var 5 eller 6 stycket i de hängnet vi var i å det var dom vargarna som smet, å iofs så tror ja att dom avlivade ngn... kommer inte riktigt ihåg...
bilderna har ja lurat hela jaktlaget me :lol: dom va stört säkra på att ja skjutit den....ööö i jeans å fin jacka... eller hur :lol:

HAr masssor me bilder från den gången...

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24124 Kan tänka mig att det var en upplevelse att minnas, nutte.. :)
Den ser ju ut att trivas riktigt bra i ditt sällskap..
Men..Jag föredrar nog att dom finns i hägn på Kolmården än att dom ränner omkring i fria naturen...Vill inte ha dom i min närhet i vild form.
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24128 I Värmland! :D ,igår spårade jag den upp på ett berg c:a 1km härifrån där var snön borta så jag gav upp, Gick dit idag och hittade ett inspår tänkte att det kanske var där den kom ifrån, så jag följde dom hemåt, den höll kursen hela tiden ,den gick, utom vid ett tillfälle när den "sprängde " 5 älgar som låg ner, då tog den långa språng. Älgarna sprang men vargen följde inte efter. Ifrån berget (starten) sett har den gått 1km istort sett spikrakt. Sen har den gjort en U sväng och gått tillbaks nästan samma väg som den kom. Den vände när skogen tog slut.
Snygga bilder Nutte!

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24131 Hur pass ofta stöter man på vargspår i dina trakter pendomaster..?
Femtio meter från huset låter ju rätt närgånget...
Här nere i Östergötland har vi ju inte direkt några problem med varg precis...Men å andra sidan så har vi ju vildsvin i stället..och dom börjar bli riktigt många.. :( Det är spår av dom snart överallt i skogen..och jäkliga att komma åt är dom oxå..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24132
Mangan skrev:
timberjack810c skrev:
Mangan skrev:Tja, varg och jakt ja... Jag vågar inte säga vad jag tycker om det, den saken är klar. :-)

Men jag kan ge er en ledtråd.
1) Jag jagar inte.
2) Mina marker har ett extremt betestryck ("Det värsta jag sett" sa killen från SVS").



Kanske dags att börja jaga lite?? :lol:


Nej, bättre låta de dumma djuren jaga åt mig.


Sådana här djur tex, låter bra detta. :-D

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=409749

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24135 Det är ett hett ämne så tänk på vad ni skriver. Tog några bilder i maj 2007 på mina marker när jag o pojken åkte lite fyrhjuling. 3dagar tidigare körde jag ut dom sista vindfällena där. Detta är i Västergötland.
En ensam varg med nosen i baken på en älg. Observera steglängden som är identisk med älgens.

Magnus M

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24137
nutte skrev:
timberjack810c skrev:oj :shock: det var modigt att lägga upp bilder på sånt här :shock:



Den lever :lol:


aha då fattar jag :lol:

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24138
Ulf skrev:Hur pass ofta stöter man på vargspår i dina trakter pendomaster..?
Femtio meter från huset låter ju rätt närgånget...
Här nere i Östergötland har vi ju inte direkt några problem med varg precis...Men å andra sidan så har vi ju vildsvin i stället..och dom börjar bli riktigt många.. :( Det är spår av dom snart överallt i skogen..och jäkliga att komma åt är dom oxå..
Mvh. Ulf

Jag har inte stött på det speciellt ofta, sett spår några kilometer bort för något år sedan.Då kom det en mitt på dan, folk var ute & såg den! I jobbet har jag sett spår flera gånger. Speciell känsla när man har långt till bebyggelse, en bit å gå till maskin ,05 30 på morgonen kolmörkt, nysnö & i ficklampans sken ser fräscha vargspår, då får man tänka positivt & försöka se oaptitlig ut. :lol:

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24143
Mangan skrev:Tja, varg och jakt ja... Jag vågar inte säga vad jag tycker om det, den saken är klar. :-)

Men jag kan ge er en ledtråd.
1) Jag jagar inte.
2) Mina marker har ett extremt betestryck ("Det värsta jag sett" sa killen från SVS").


Jag är i samma situation. Hur fick du ut någon från Skogsstyrelsen? Jag var i kontakt med den jaktansvarige där, men han kom aldrig hit för att titta. Han är själv jägare och var väl rädd för att få se för hårt betestryck.

Du får väl göra som jag. Jag sade upp jaktarrendet och skrev ett nytt kontrakt som i korthet gick ut på att de fick jaga uppräknat vilt, räv ingick inte. Dessutom skulle de se till att rallarros och hallon kom tillbaks (jag är biodlare) samt se till att mina tallföryngringar kom upp någorlunda oskadda. Kunde dom inte klara det så fick dom plantera om och stå för tillväxtförlusten för den förlorade tiden.

Till saken hör att "min" jägare jagar tillsammans med jägarna på båda sidor om mitt skifte som skär av hela området de jagar på.

Problemet här var rådjuren, de åt upp allt som fanns i marknivå och de älgar som inte dog av näringsbrist i den så kallade älvsborgssjukan, fick livnära sig på det lilla som blev kvar.

Detta var några år sedan, och nu har tallen börjat växa igen :D Räven har nog tagit några rådjurskid och jag tror att någon lo passerat för även de vuxna rådjuren har minskat kraftigt i antal.

Du kan få se kontraktet om du vill.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24148
Ernst skrev:
Mangan skrev:Tja, varg och jakt ja... Jag vågar inte säga vad jag tycker om det, den saken är klar. :-)

Men jag kan ge er en ledtråd.
1) Jag jagar inte.
2) Mina marker har ett extremt betestryck ("Det värsta jag sett" sa killen från SVS").


Jag är i samma situation. Hur fick du ut någon från Skogsstyrelsen? Jag var i kontakt med den jaktansvarige där, men han kom aldrig hit för att titta. Han är själv jägare och var väl rädd för att få se för hårt betestryck.


Det var killen som höll på med att hjälpa nya skogsägare med röjningsplanering. Han blev rätt så ledsen när han såg mina ungtallar :cry: De som arrenderar jakten av mig klagar på att det är så lite älg.

Det ni ser på bilden är mer regel än undantag. Bara granen klarar sig. Synd, för talla hade passat bra på stora delar av markerna.

Jag får hoppas på lo, räv och varg.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24181
Mangan skrev: Bara granen klarar sig. Synd, för talla hade passat bra på stora delar av markerna.

Jag får hoppas på lo, räv och varg.


Jag satte några hundra tallplantor, mest för att se om de kom upp för jag hade inte stora förhoppningar. Två av dem överlevde. Resten betades av jäms efter marken direkt. Efter 15 å såg dessa två plantor ut som vinbärsbuskar. Jag visade dem för jägaren och han såg faktiskt lite konfunderad ut. De senaste åren har tallarna vuxit på höjden men de ser inte vackra ut. Skall ta bort dem när jag hinner dit.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24189 Jag har lyckats få upp en del tallplantor faktiskt med metoden "ge fan i o röja". Grannen däremot röjde hårt intill o där finns inte en hel planta kvar. Det gäller o se till att dom har rejält o äta av så brukar det bli en del bortimellan som klarar sig.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).