Virkesmätning och Matrisfub

Staminsamling för utvärdering

91 inlägg 65345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241202 Jag hyser fortfarande hopp om att några bland läsarna förmedlar material från kalibrering/stammar som kommit framför er.

För att förstärka hur stamfiler kan visa hur felkalibrering påverkar, så ta en titt på denna sammanställning av stammar, som visar att maskinen p.g.a. felkalibrering överskattar diametern mellan 15- 22 cm.

Här har avsmalningen blivit underskattad i det felaktiga bältet. För långa stockar har blivit följden. Förluster för skogsägaren. (Har det varit betalning med matrisfub/fuskfub har förlusterna blivit mycket stora.)

Se även detta som ex. på fel som förekommer, som få vet om.
Vad vill du göra åt detta?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241525 Hur stor är övertygelsen omkring de allvarliga konsekvenser som avslöjas i de "godkända" kalibreringsresultat som visats här en tid och nu senast när en maskin mätt felaktigt under längre tid?
Den senaste bilden visar att när diametern under en sträcka ca 9 m minskat med ca 9 mm/m har diameterpulserna tolkats med bara avsmalning på någon mm/m.
Vad kostar denna felmätning på en vanlig avverkning?
Jag har inte fullständigt svar men medellängden lär ha blivit 5-7 dm högre än lämpligt i detta diamterintervall och givetvis lika mycket kortare före resp. efter detta diameterbälte.
Följaktligen förlust på nästa hela trädet.

Hur många upptäcker dessa fel?
Vågar ni upptäcka dessa fel?
Kan ni upptäcka dessa fel?
Hur mycket kostar dessa kalibreringsfel?
Vilket stöd har ni av Skogforsk?
Hur aktiva är ni skogsägare?

Jag ber att ni förmedlar vad ni drar för slutsatser!

Användarvisningsbild

Re: Staminsamling för utvärdering

towes  
#241527 Du är ihärdig Bertilsson, det är bra. Ger dig här nedan några ärliga svar som jag tror representerar en del av skogsägarsidan:

1) Hur många upptäcker dessa fel?
Svar: Antagligen ingen, eller möjligen mycket få.

2) Vågar ni upptäcka dessa fel?
Svar: Naturligtvis ja, men hur?

3) Kan ni upptäcka dessa fel?
Svar: Nej inte med lätthet, man måste ju först veta vad man letar efter. Se föregående svar.

4) Hur mycket kostar dessa kalibreringsfel?
Svar: Vet ej, men jag får antagligen svar här strax (hoppas jag :smile: ).

5) Vilket stöd har ni av Skogforsk?
Svar: Som skogsägare? Inget i detta fallet, om man inte möjligen letar på deras website där en del (många) artiklar finns. Men fortsatt är ju problemet att man måste vara tämligen insatt för att veta vad man ska leta efter.

6) Hur aktiva är ni skogsägare?
Svar: Tyvärr alltför passiva. Flertalet har antagligen heltidsjobb i andra områden och svårt att tränga in djupt i dessa frågor som tenderar att bli komplexa. Dessutom är det inget som uppmuntras att lära från något annat håll än det egna intresset. Så länge ingen lättfattlig manual skrivs lär det nog tyvärr fortsätta vara så.

Lite uppgivet kan tyckas, men jag tror att detta är sanningen nära. Vet ej hur många från skogsägarsidan som följer denna tråd, gissar att den främst intresserar yrkesfolk.

Utan en bra grund att stå på lär tröskeln fortsatt vara hög för gemene man. Och här menar jag inte bara ditt föregående inlägg utan kontroll av aptering överlag som görs i "den egna skogen".

Välkomnar därför en praktiskt orienterad checklista eller "lathund" som tar utgångspunkt i den "vanlige" skogsägarens vardag. Punktvis vilken data man ska begära och hur den sedan kontrolleras.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241664
towes skrev:Du är ihärdig Bertilsson, det är bra. Ger dig här nedan några ärliga svar som jag tror representerar en del av skogsägarsidan:

1) Hur många upptäcker dessa fel?
Svar: Antagligen ingen, eller möjligen mycket få.
Jag väntar ännu på fler synpunkter.
(Jag har blivit upptagen av en skogsägares virkesproblem som troligen omfattar ca 900.000 kr.)

- Varför har ni skogsägare inte begärt att få kalibreringsuppgifter?
- Har ni inte vågat begära?
- Har ni hört tidigare att kalibrering är ett omfattande problem?
- Tänker för många att det får andra jaga/arbeta med?
- Ni som läst "vidatråden" och hur illa Vidas entreprenör hade kalibrerat hos Sandén har väl fått betydande upplysning för många år sedan?
- Jag tror fortfarande att det finns uppgifter på flera skrivbord eller i låda som kunde presenteras här.

towes skrev:2) Vågar ni upptäcka dessa fel?
Svar: Naturligtvis ja, men hur?
Hur:
- Begär att uppgifter från SDC/VMF på er avverkning presenteras utskrivet till er.
- Begär även ktr-fil. Skogsforsk och några till kan hjälpa till med att skriva ut.
- Skogforsk kan bistå med programmet KTR-analysis om inte följande länk hjälper er.
http://www.skogforsk.se/en/About-skogfo ... earchIndex

Jag hoppas det inte är rädsla för inköpare eller andra som kan beröras av "upptäckter" vid mindre bra resultat.

(Nu återgår jag till "nästan" miljonuppgiften igen.)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241795
towes skrev:3) Kan ni upptäcka dessa fel?
Svar: Nej inte med lätthet, man måste ju först veta vad man letar efter. Se föregående svar.
Jag drar iväg en "salva" till med hopp om att det läker och uppfattas som plåster i slutet.

Hur långt räcker diagrammen som hittills visats på tråden för att att se att icke följsam intagning av mått från aggregatet betyder att stammens verkliga form och diameter inte använts i beräkning för stock?
Hur långt räcker kalibreringsresultaten som visar att 40% av bitarna är 5 mm och mer från rätt mått?

towes skrev:4) Hur mycket kostar dessa kalibreringsfel?
Svar: Vet ej, men jag får antagligen svar här strax (hoppas jag :smile: ).
Ett specifikt ex.
Stock apterad till 200 mm men är en mm klenare i verkligheten kuberas 1 cm klenare och tappar en prisklass.
En cm är här tämligen precis 10% volym.
En prisklass ca 20 kr/m3fub
Tillsammans är det en ersättningsminskning 50 till 70 kr/m3fub.
Risken för detta kan vara på var 4:e bit.

towes skrev:5) Vilket stöd har ni av Skogforsk?
Svar: Som skogsägare? Inget i detta fallet, om man inte möjligen letar på deras website där en del (många) artiklar finns. Men fortsatt är ju problemet att man måste vara tämligen insatt för att veta vad man ska leta efter.
Hur långt räcker hittills skrivet?
Givetvis kräver det förståelse omkring sådant som inte syns. Ungefär vad man kan göra med ex. Excel. Tråden inleddes med praktiskt exempel från entreprenör som ville förbättra sin mätning. Sen har jag försökt att förstärka insikt och behov av arbete på problemet. (Har jag möjligen varit FÖR återhållsam i beskrivningen?)
Borde Skogforsk avkrävas en beskrivning, storleksberäkning och instruktion?

Nästan alla skördare kan med program i datorn visa hur träd ser ut vid intagning av diametrar. (Tyvärr är diameterfall genom skala i diagram ganska otydliga.)
Dessa diagram kan genom tryck på tangenterna alt gr och prt sc samtidigt tas via Urklipp i Windows och läggas oftast direkt i ett mejl och skickas till skogsägare.

Har ingen läsare ett bra, normalt eller dåligt exempel att komplettera mina bilder med? Diameterintagningen är avgörande för aptering, betalning och ibland avverkningskostnad. Ganska viktiga saker.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242433 Tidigare visade kontrollresultat såsom diagram är siffermässigt användbart som "klubba i huvudet" på skogsägare, som undrar om maskinen mäter rätt. (Han tystas med sådant.)
- Ändå betraktas måtten värdelösa när "mätnoggrannheten" åberopas som bevis för virket som skall köras till sågen för mätning.

50% av bitarna skall ligga inom +-4 mm från vad klaven mäter. Här är det ca 30% bättre än kravet för godkänd mätning. Varför klagas det säger den som vill värja sig.

Vad är egentligen dessa mätningar värda, när de inte är särskilt värdefulla när skogsägaren vill använda dem?

Ligger stor del av "marknadsföringen" av mätningen på att driva förarna till sifferinsamling som kan användas för inbördes jämförelse, men på en nytta som har stora brister?
Skogforsk ansåg att dessa kontroller skulle snart "utkristallisera" vilka aggregat som var dåliga. Har ni sett några uppgifter?

(Frågor och svar är inte fullständiga, så fördjupa själv med den praktiska erfarenhet som alla läsare här förväntas ha.)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243579 Här visas diagram där skördares kapacitet framgår, när ett större företags uppgifter sammanställts.
- Den övre figuren visar resultat från maskiner som innan kvalitetssäkring var infört.
Denna bild ger onekligen bevis för att fusk förekommer. Ni ser att 5 maskiner har 100% av längdmåtten inom +-2 cm.
- Detta är i princip inte möjligt på så många maskiner i praktisk körning.
- Men det finns möjlighet att "skapa bra värde".

Figur två är skördare som ingår i kvalitetssäkringen.
- Varför har ingen skördare lyckats att få 100% när ändå resultatet visar att det är bättre maskiner som ingår i undersökningen?

Det finns anledning att besinna vad som försiggår i detta problem.
- Detta sker i en "sluten värld".
- Inte ens i en rapport från institution så vågar man ange företag eller göra någon beskrivning av maskinmärke. Följaktligen belastas avverkning med kostnad som tar på skogsägarens netto. Ändå får inte skogsägaren insikt i resultaten.
- Har kontrollerna med avsikt blivit arrangerade så skogsägaren inte skall begripa och än mindre få del av begripliga resultat?
- På ett par år skulle aggregatmarknaden saneras om resultat nådde ut.
- Icke medverkande virkesbolag skulle behöva "bekänna färg". De är troligen sämre än resultatet i figur nr 1.
- Skogsägaren skulle då få "valuta" för kostnader som de bidragit med.

Men mig veterligen hörs inget från skogsägare som skapar tryck i frågan.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243581 De på 100% och har väl tagit 50 stammar under året, de har ju fuskat, säger ju sig självt. Den fria kontrollen är ju just fri och kunskapen på många av de förarna lär vara låg i klavning och kalibrering gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243662
Sludent skrev:De på 100% och har väl tagit 50 stammar under året, de har ju fuskat, säger ju sig självt. Den fria kontrollen är ju just fri och kunskapen på många av de förarna lär vara låg i klavning och kalibrering gissar jag.
Jag känner anledning att förstärka det skrivna.
I denna "utomstående" grupp är ofta nödvändig klavningskunskap lägst, dock inte alltid känt eller medvetet i gruppen. (Inte ens företagsrepresentanter var efter 5 års användning kompetenta.)

Denna "vilda västern-mentalitet" gör att verksamheten kan vara ihåligare än en riktig ihålig ost.
De kompetenta maskingrupperna får inte sina fördelar och täckning för sina kostnader.
Dessa grupper vågar inte träda fram och förändra verksamheten.
Hela verksamheten blir präglad av småfusk och återhållsamhet.
Speciellt "virkesbolag" har låg moral i ämnet.
- De vill inte lämna maskinuppgifter.
- De lämnar inte rätt uppgifter.
- De försvårar.
- De begär sekretess så hårt att underförstått hot uppfattas.
- Ex. Vida har kört många år utan att seriöst ta i förhållandet. Trots "maffigt" utspel för flera år sedan.
- Dessa konkurrerar mot mera seriösa köpare.
- Dessutom finns det skogsägare som inte alls bryr sig om problemet. De har aldrig begärt kalibreringsuppgifter eller stamfiler.
- Följaktligen konkurrerar nästan alla på "en lägre nivå".

Avatar Fallback

Sydved: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245620 Sydved svarar skogsägare som frågar om han kan få stamfiler från sin avverkning.

Sydved svarar: "Nej, lämnas normalt inte p.g.a högt kompetenskrav och tidsaspekten för entreprenören."

Uppenbart vet inte Sydved nyttan med att studera stamfiler.
Möjligen vet man att stamfilerna ser för ofta inte bra ut och avslöjar problem vid diameterintagning och därför vill förhindra denna upptäckt.
- Kunskapsbrist kanske också avslöjas i svaret.
- Kanske är det båda delarna.
Detta är som att ana att man har diabetes men inte vågar söka doktor för det.

Andra gången stamfiler hanteras tar inställning ca 30 sekunder. Avstängning tar ännu mindre tid. Därefter är det tiden att sända ett mejl som återstår.
Detta anses inte hinnas med som service av Sydved.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249446 Den 21 nov. skrev jag om Sydveds ovilja att lämna stamfiler ock kalibreringsresultat. Är det så kunskapskrävande?
Den 21 okt. erbjöd jag mig att utan kostnad göra stamanalys om någon vill skicka in uppgifter på detta.
Inget har skett. Är det kunskap som saknas?
- Ni maskinförare kan väl snabbt samla in 400 vuxna stammar och skicka in.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250085 En skördare som testat en gångtidigare har skickat stammar från upparbetning av vindfällen.
Jag blev lika glad som om det varit julklappar som fick öppnas genast.
Dessa stammar kommer från person som med omsorg har testat och sett vad som ger bättre stamhållning.
- Resultat har inte uteblivit.

Stammarna är i medeltal 288 mm.
Avsmalningen är helt normal.
Endast 5% av matad timmerdel har intagen nollavsmalning som är 1 m eller längre.
Det tydligaste beviset på bra jobb är, att kraftiga diameterfall (12 mm på 3 dm matad längd) förekommer endast på var 36:e m.
Detta nafsar Br. Bjelkenberg Hyssna i "hasorna", som har det bästa resultatet, och deras stammar var grövre och tyngre.

Nu inkomna stammar är ett suveränt resultat. Grattis!
Se bild på de 10 första stammarna, som ni zoomar ut.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250362 Här kommer ett "julkort" till.
Det ni ser är nästa 10 stammar i sändningen. Lika fina är dessa tio, som de tidigare visade.

De krusningar ni ser är oftast den påverkan som stigningen vid kvistvarv orsakar på knivarna.

Det är enbart granar som visas.

Att bedöma vad detta gör på apteringsgraden (virkesvärdet) är givetvis vanskligt. Så här bra borde vara när 5 kr/m3fub.
När bra resultat upptäcks bruka man kunna se fler förhållande som är bra. Fritt tolkat kan en grupp som tar fulla ansvar och vet vilka frågor som bör ställas och när till skogsägare kan tior öka värdet på utfört arbete av bra maskin.
- På annat forum har skogsägare prisat stamresultatet som presterats och han hoppas att denna grupp får sin belöning och inte konkurreras ut av de som kör "innerkurvan".

Motsatsen är "skit in blir skit ut" och några fel följs ofta av många fel. Vidas arbete som beskrivs i följande tråd har resulterat i 113 punkter.
viewtopic.php?f=29&t=8975&st=0&sk=t&sd=a&start=855#p161920

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250504 Här kommer ett "julkort" till.
Detta är stammar från en helt annan och stor skördare, som avverkade i behaglig slutavverkning. Jag väntade på stammarna när de kördes.
Föraren var öppen och intresserad av resultatet. Han hade aldrig sett stamfiler tidigare.
- Skördaren arbetade åt ett större sågverksföretag.
Skördaren användes av maskintillverkaren för test och metodutveckling. Den hade ganska ofta kontakter med tillverkarens servicepersonal.
- Visningen är över de tio första stammarna.

Resultatet fick ägaren senare att bli besviken på föraren. Dock utan skäl visade det sig.

Notera att skalan är något större, men stammarna är något klenare än tidigare visning.
- Här hittas lätt stamhack på 3-4 cm.
Värdeminskningen är stor på träden.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250933 För att inte förra inslaget skall bli sista minnesbild över hur stamfiler bör ser ut så kommer en 10-serie ytterligare.

Är det tänkbart att någon skogsägare blir sugen på att samla stam och förmedla något hit, när ni ser vad som är möjligt?
5 kr/m3 som säkra pengar vid bra mätning är ju 4.000 kr "rent netto" på avverkning på 800 m3.
En skördare som avverkar 50.000 m3/år representerar förbättring på 250.000 kr.
Jag tror 60% av skördarna kan bli 50.000 kr/år bättre genom att studera denna tråd.
Ni kan på olika sätt bidra. Som skogsägare kan ni sätta fokus på problemet, genom att begära en staminsamling. Låt inte någon respekt från närstående hindra er, ex. svärfar mm.

Är det någon som kan var oberörd?
Njut av vad denne skördare har åstadkommit i denna "julkalender", som öppnas dag för dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).