Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102443 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236012 Sakta men säkert :smile:

Lackar allt med 2K så det är lite pyssel men skönt att få det ordentligt.

Tanken skyntar bakom traktorn, den ska få sig en omgång med Restom tankbehandling. Jag vågar inte lita riktigt på min svetsning :???:

Hydraulproblemet beskrivet tidigare i tråden börjar bli lite akut, har inte klurat ut hur jag ska göra riktigt.
Hittade info som beskrev en inkoppling med en "serienippel" men mitt ventilpaket i traktorn saknar den extra porten som tydligen behövs för detta. Jag har bara tryck o retur :sad: .

Hoppas detta trådlyftet kan ge nån ny ide :smile:

DSC_0584.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#236014 Det är väl bara att koppla på där oljan kommer ut ur originalpaketet, och koppla vidare till kranpaketet, därifrån fri retur till tanken.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236091 Nja, går ju inte om jag kopplar loss skogskärran!
I normala fall sätter man en serienippel i ett speciellt uttag men på mitt orginalpaket finns ingen sån port.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236152 Har börjat koppla nu med en 3vägsventil efter pumpen som jag tänkte från början. Det får duga så länge tills jag kommer på nåt bättre.
Kämpar med nästa problem! Ventilpaketet har mm-gänga i alla portar :???: Verkar vara ganska ovanligt. Å trångt är det oxå. Men problem är ju till för att lösas så det ska nog gå :smile:

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#236167 Det finns nipplar med rörgänga -mm.gänga.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236170 Jo men det är så trångt att jag skulle behöva en banjonippel med r-gänga ut o m18 på banjobulten. Har hittat banjobult med m-gänga men bara för pressning.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236331 Nu har jag nog fått ihop schemat till ett fungerande system. Prioventilen finns hos OIE o kostar 1400 spänn. Om nån ser att det där går aldrig så säg gärna till.

Hydraulschema.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241182 Snart dags för provkörning :smile: Hydrauliken är klar, elen är på gång, Tak o framruta är monterat.

DSC_0670.jpg
DSC_0682.jpg
DSC_0680.jpg
DSC_0683.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#241185 Hoppas allt går bra så du snart kan få vrida om nyckeln :)

Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#241186 Mycket imponerande jobb du har gjort med den här!

Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#241194 Intressant projekt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241195 Tack det värmer :smile: . Har köpt en kranvagn oxå :smile: Inget märkvärdigt men prisvärt.
För ett par år sen gjorde jag iordning en kran från en Terri o satte på en Mohedakärra, det var min svågers o nu skulle han sälja så vi gjorde affär.

Mohedan är 165cm bred o passar bättre bakom Holdern som är 155cm.
Nyholmskärran jag hade är 180cm bred.

Den har en del brister gällande slangar o ventilpaket men det ska byggas om o anpassas till Holdern framöver. Nu i vinter får den vara som den är då den ska hänga bakom Fordson.
Holdern blir kvar hemmavid i vinter, ska fixa frontlyft med snöblad, dörrar o lite annat innan jag flyttar den till Torpet o skogen.

Bild0273.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#241237 Ett tips när kopplingsviren går av, går det att annvända Volvo 240 handbromsvire pris ca. 150 kr. Gäller Holder A 55.

Avatar Fallback

Re: Holder

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241255 Rolig tråd att följa, snyggt jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241286
foton skrev:Ett tips när kopplingsviren går av, går det att annvända Volvo 240 handbromsvire pris ca. 150 kr. Gäller Holder A 55.

:-D Låter som att det inte är "om" utan mera "när"! Kanske ska fixa så jag har en klar i reserv:-) Jag köpte nog nån BMW vajer på biltema till handbromsen som jag fick korta lite.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).