Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning pris

55 inlägg 45046 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning pris

conny  
#241077 Hej alla därute i vårt avlånga land, nu är det så att jag har lite slutavverkning som behöver till inom något år, det är ett par småställen, ett på 0.5ha och ett på ca 1ha sista är ca 0.3ha. Det är ca 500m mellan varje plats. Jag har inte haft skog så länge men alla säger till mig att det är mer lönsamt att ta dit maskiner än att såga själv?? Detta kan jag inte förstå?!! Hur kan det bli mer pengar över om jag tar dit maskiner? Dom som kör ska väl ha lön? Maskinerna måste ju ha ett pris per timme?
Kan någon därute som är duktig på att förklara för en novis hur detta kan gå till,, vore tacksam för synpunkter så jag kan sluta fundera på detta.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Kse  
#241078 Har du den utrustning som krävs samt kunskap och erfarenhet av trädfällning och korrekt aptering så är det väl bara att köra, är ju så pass små arealer det handlar om.

Ska du däremot börja att köpa in motorsåg, skyddsutrustning, lämplig maskin för att få ut virket ur skogen mm. och dessutom inte har någon större erfarenhet så är det nog bättre och billigare att leja bort jobbet.

Men som sagt har du allt som krävs och räknar egen arbetstid som gratis så är det självklart billigare att göra det själv.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#241080 Är man ovan på att aptera är risken att man apterar bort den eventuella inbesparing man gör på att göra jobbet själv. Som grädde på moset kommer utkörningen. Blir betydligt dyrare utkörning efter en manuell huggning, bara den delen äter upp eventuell vinst man skulle kunna gjort om man fällt och apterat helt perfekt.
All slutavverkning görs maskinellt, om man nu inte är ett proffs, antingen skolad eller självlärd.
Vindfälle, döda träd, s.k. plock och finn, görs med fördel manuellt.
De flesta ggr. är en liten jordbrukstraktor med vajerkran ganska optimalt.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Bergsmannen  
#241082 Vet inte vad snittet på total avverkningskostnad är just nu(varierar lite beroende på objektets utseende). Men säg att du kan "tjäna" 70-80kr kubiken på att göra det själv. Frågan är om det är värt det.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Fredrik Reuter  
#241101 Hej,
Inte sagt att du måste göra det men räkna gärna på eget arbete om du gör det själv. Kan det handla om drygt 1500 träd som ska ner, kvistas, apteras och köras ut till väg. Beroende på vad du använder för hjälpmedel så kan du räkna timmar utifrån det.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

T Landström  
#241126 Ska du ta ledigt för att hugga eller ska du göra det på helger?

Vi fick denna broschyren när jag tog motorsågskörkortet... Läs i den och räkna lite på det...

http://www.sakerskog.se/images/motors_gen_i_ett_uth_lligt_skogsbruk_slutversion_20100222.pdf

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Baggböla  
#241131
conny skrev:Hej alla därute i vårt avlånga land,, nu är det så att jag har lite slutavverkning som behöver till inom något år, det är ett par småställen, ett på 0.5ha och ett på ca1ha sista är ca 0.3ha. Det är ca 500m mellan varje plats. Jag har inte haft skog så länge men alla säger till mig att det är mer lönsamt att ta dit maskiner än att såga själv?? Detta kan jag inte förstå?!! Hur kan det bli mer pengar över om jag tar dit maskiner? Dom som kör ska väl ha lön? Maskinen kostar ju en slant i timmen??
Kan någon därute som är duktig på att förklara för en novis hur detta kan gå till,, vore tacksam för synpunkter så jag kan sluta fundera på detta.


Det blir det antagligen eftersom dessa maskiner producerar väldigt mycket i timmen. Därav en lägre totalskostnad. Det de maskinerna hugger och kör ut på några dagar, gör den oerfarne istället hela vintern. Ta dit en virkesköpare och säg att du vill ha en fast avverkninskostnad. Då har du en faktisk siffra att förhålla dig emot för dessa objekt.

Planteringen och röjningen är ju något man enklare kan göra själv.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#241135 Baggaböle skrev något om En virkesinköpare - fel.
Du bör istället vända dig till 3 olika, begär ett FAST pris där avverkning + utkörning ingår = NETTOPRISET utkört vid bilväg. Priset ska också vara preciserat på snittlängd, klentimmer och massaved.
KRÄV också att ALLT ris ska köras ut + skyldighet att sälja den, minipris på 100krm3 för flisen minus kostnad för utkörningen.
Är själv VÄLDIGT OTROGEN GENTEMOT VIRKESINKÖPARE, låter dem hålla på att överbjuda varandra, kan ta några månader innan alla bitar fallit på plats, men det är där de stora pengarna finns att tjäna.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

husqvarna_med_sthil  
#241136 Varför ska man ge bort ett roligt jobb till ett bolag ? Kanske tjänar man på det men det beror på hur man räknar enligt mig. Jag har funderat fram och tillbaka på detta nu ett tag. Kunskaper går att skaffa, erfarenhet och utrustning likaså. Om man vill fortsättningsvis hålla på kan utrustning vara bra, någonstans ska man börja om man tänker vara självverksam och ingen av oss ägde något vid födseln.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Blivande snickare  
#241150
jannee skrev:KRÄV också att ALLT ris ska köras ut

Varför tycker du det?
Jag menar man kan ju grönrisplantera eller så kan det ju vara riktigt "dålig" mark å man vill ha lite näring kvar. Jag tror att man måste lämna kvar minst 10% av riset enligt rekommendationer eller finns det till och med nån sån lag kanske?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

conny  
#241156 Ok det är nog så att har man lite volym så är det bättre att ta dit maskiner,, men var går gränsen tycker ni?? Jag har haft maskiner i skogen två ggr och så som dom kört sönder så blir det aldrig mer någon skog där,, maskinerna är på tok för stora anser jag!! Så att ta dit sådana bjässar som förstör för all framtid är inget kul!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#241158 Mina erfarenheter är att tar man bort så mycket av hyggesresterna som är ekonomiskt försvarbart. lyckas föryngringarna betydligt bättre.
Snytbaggarna trivs sämre
Gräsväxten blir svagare
Betydligt mindre med björnbärsrevor
Betydligt mindre med ormbunkar.
Har experimenterat under årens lopp, bl.a planterat behandlade barrotsplantor i grönriset - de dog året efter, jag fick sedan vänta till hösten, gjorde en bra markberedning, planterade följande vår. Blev senare tvingad att gå med ryggsprutan och spruta HELA fällan med roundup. Det växte hejdlöst med björnbär, hallon men inte minst ormbunkar.
Har man g32 eller g34 marker, förespråkar jag, bort med allt ris.
Conny, en stor maskin behöver INTE göra större eller djupare avtryck efter sig än en mindre, allt beror på föraren + undvika körning när underlaget inte vill bära optimalt.
Överallt där jag slutavverkat och eller gallrat finns spår men 5 år senare har naturen läkt alltihop. M.a.o. se bara till att maskinförarna sköter sitt jobb på rätt sätt, det finns nämligen anvisningar (regler) om hur man ska bete sig vid både avverkning och skotning.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

conny  
#241161 Då har jag haft fel gubbar i maskinerna här,,, det var först en som fastnade sedan två,,, och den tredje slet sönder säkert tio stora fina träd för att få bort dom två första,,,,,spåren är två meter djupa,,, suck!! Men är det inte så att en fullastad skotare packar åt marken så vattnets naturliga vägar blir förstörda?? Andra omgången jag hade maskiner här så bad jag om extra försiktighet,, nu flera år efter står det klarvatten på området ovanför det som avverkades ??? Har enligt dom gamla här i området aldrig stått nåt vatten där innan?? Mycket att tänka på! Det är ju tydligen så att man lätt blir lurad som nybörjare!

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241193 Tänk på att när skogen avverkas höjs grundvattennivån vilket kan få att det står vatten på ställen där det inte gjort det tidigare, skogen var troligen äldre än de "gamla" som inte upplevt det under sitt minnet.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#241197 Det är naturens gång att mark sjunker, inte minst mossmark. av den orsaken är det EXTRA viktigt att underhålla diken (rensa), tillåtet att även göra nya diken för YTLIG vattenavledning (markavvattning) vid just slutavverkningar.
S.k. slutavverkningar är ett ganska nytt påfund vilket gör att sådana vattensamlingar som du råkat ut för aldrig kom till på den s.k. gamla goda tiden.
Skotarföraren ska alltid köra sina sista lass bredvid tidigare körda spår, på så sätt att han/hon jämnar ut terrängen
Marktrycket från en skotare är LÄGRE per kvadratcentimeter än det blir med motsvarande jordbrukstraktor.
Djupa fula spår (diken) är bevis på nonchalans och att avverkning/utkörning skett på fel tidpunkt eller med fel utrustning. Finns nämligen band att lägga på om bärigheten är dålig eller något mindre skotare - som är mer lämpad för vattensjuk terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).