Gallring

Gran på åker.

30 inlägg 16976 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

jannee  
#240986 Har planterat gran på åker, är inte så lyckat. Har planterat tätt, gallrat VÄLDIGT försiktigt ändå växer de så de spricker.
Gjort sammalunda på mossodlingar, planterade dock betydligt glesare, vill undvika tidig gallring på grund av bärighet, där växer granen utomordentligt bra + inga sprickbildningar.
På åkermark bör man nog först ta väck en stor del av matjorden eller hägna in området och plantera hybridasp/poppel = omloppstid på under 30 år..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

T Landström  
#240987 Jag håller på att gallra ett sådant område just nu... Vet inte riktigt när det är planterat men 60-talet kanske...
Detta är andra gången gången som vi är inne detta området... Farsan va där och högg ur björken för 15-20 år sedan...
Det syns tydligt på kant träden när björken försvann där har dom rusat i tillväxt...
Har inte synat stubbarna inne i området...ska göra det imorgon!

Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240993 Det är väl bara att låta det växa fullt ut,genererar ju mer i massa eller energivedsvältan om det står på ytterligare tillväxt fastän det inte råkar bli något timmer.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

Fredrik Reuter  
#240994 Hej,
Jag har varit och rotat i flertalet granåkrar (gallrat då).
Jag har olika erfarenheter men tyvärr (ja, tyvärr) så är det något som gör att granen utvecklas konstigt tycker jag.
Det finns undantag, men platt åker som är planterad första gången verkar vara svår. Contortakvist på huvudstammarna, mycket spröt och avsmalning som morötter. Dessutom har jag märkt att de kan bli väldigt kortkrokiga på sina ställen. För att inte tala om toppbrotten!

Ekonomin kan nog finnas där ändå, men gillar man lång "pelarsal" är det lite tråkigt för skogsögat.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

JensSkoog  
#241039 Har gallrat gran på gammal betesmark, och tyckte det var rent för mycket röta och even många längdsprickta träd. Blir inte mycket sågtimmer från det hygget vill jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

bodaedet  
#241042 Löv ska det vara på betes och åkermark, iaf blandat med granen. Annars mår inte granen bra.

Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

jannee  
#241069 1949 planterade min morfar en åker, knappt 1 ha med gran, en västtysk proveniens som tyvärr ingen noterade vilken det var, inte ens skogvaktaren var säker. Var en proveniens som någon skogskunnig tagit hem på försök.
Avverkade den för något år sedan, blev över 450 meter på detta knappa ha, dessutom högsta kvalitet.
m.a.o. hittar man rätt proveniens kan det kanske gå att plantera gran och få ett bra resultat.
Tilläggas bör att åkern låg i en sluttning mot öster, visserligen bra jord men gått om stora stenar, av den orsaken planterades den igen, annars väldigt ovanligt på den tiden.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

JensSkoog  
#241081
jannee skrev:1949 planterade min morfar en åker, knappt 1 ha med gran, en västtysk proveniens som tyvärr ingen noterade vilken det var, inte ens skogvaktaren var säker. Var en proveniens som någon skogskunnig tagit hem på försök.
Avverkade den för något år sedan, blev över 450 meter på detta knappa ha, dessutom högsta kvalitet.
m.a.o. hittar man rätt proveniens kan det kanske gå att plantera gran och få ett bra resultat.
Tilläggas bör att åkern låg i en sluttning mot öster, visserligen bra jord men gått om stora stenar, av den orsaken planterades den igen, annars väldigt ovanligt på den tiden.

Interessant. Proveniens betyder säkert mycket, men också att sluttningen var mot öster. Hur är det med vatten i den?

Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

jannee  
#241091 Troligtvis är det ganska mycket med rörligt (ytligt) vatten eftersom åkern låg nedanför ett högre markskifte, och på detta högre liggande markskifte fanns en ganska vidlyftig mossodling - numera igenplanterad.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

bodaedet  
#241099 Friskt, rörligt vatten tror jag är a och o för granen. På bra mark tror jag även att lövet håller undan rötan från granen. Har inget vetenskapligt belägg för detta, men jag tycker mig märka att granen är friskare när den stått ihop med björk.

Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

Chainsaw Charlie  
#241118 Proveniensen har stor betydelse. "Rumänerna" är kända (eller ökända) för att spricka. Det sattes en hel del rumänska provenienser på 50-60 talet där nästan alla bestånd har mycket sprickor. De värst skadade lär väl vara avverkade vid det här laget.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

JensSkoog  
#241120
Chainsaw Charlie skrev:Proveniensen har stor betydelse. "Rumänerna" är kända (eller ökända) för att spricka. Det sattes en hel del rumänska provenienser på 50-60 talet där nästan alla bestånd har mycket sprickor. De värst skadade lär väl vara avverkade vid det här laget.

Rumänerna! Jag vet att fältet jag skrev om var planterad på sextiorna och troligen med vad vi kallar tsjekker eller tyskergran. Kann det vara det samma?
Mener jag läst att forskarar har funnit att nästa generation av sydeuropeiska gran har anpassat sig, och går bättre med nordisk klimat. (allt är pica abies)

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

Baggböla  
#241128
bodaedet skrev:Friskt, rörligt vatten tror jag är a och o för granen. På bra mark tror jag även att lövet håller undan rötan från granen. Har inget vetenskapligt belägg för detta, men jag tycker mig märka att granen är friskare när den stått ihop med björk.


Rörande rotröta.

Det finns ett samband med rotröta och bonitet. Högre bonitet desto högre sannolikhet för infektion med rotröta. Åkermark har ju vanligtvis höga boniteter. Högre bonitet innebär också högre tillväxt, vilket innebär större rotbildning, vilket innebär mer rotkontakter, vilket främjar rot-rotspridning.

Försök (Tönnersjöheden?) har visar att inblandning med björk har visar ha lägre frekvens av rotröta bland gran. Men då rörde det sig om stor andel björk. Det man tror sig bero på är att björken resistenta rötter blir ett hinder för rotrötan vid rot-rotspridning. Är det björkrötter emellan så sprids den mest via sporspridning mellan granarna. Varav en minskad rotrötefrekvens. Så din tanke är väl inte helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Gran på åker.

halvproffs  
#241153 Admin skrev om toppbrotten/snöbrotten vilket jag kan intyga om. Många ha dålig åkermark som planterades här på 60-70-talet är illa tilltygade av snön.
Efter sjösänkningar på 1940-talet blev det höga boniteter på den torra myrjorden och i stort sett helt rötfria bestånd. Har själv gjort 2 slutavverkningar på sammanlagt 2ha och en rötgran totalt. Ena skiftet var på 0,4 ha och 40-70 cm i stubben och mellan 70-90 år gammalt 28 m lång gran och gav 200fub.

Avatar Fallback

Re: Gran på åker.

Martin_G  
#242774 Fredrik,

Jag håller med om att det "gör ont i skogsögat" med dessa åkermarksplanteringar.
Vår kulturgran är mörk och "tråkig" att gå i. Alldeles invid ligger betesmark, planterad med tall.
Den ser helt annorlunda ut! Intrycket är luftigt och ja, nästan vackert! undervegetation är gräs, örter, hallon, björnbär och Ask i mängder.

Min erfarenhet (ta det för vad det är, dvs. 1 erfarenhet), är att vi har mer problem med tallen (bördig betesmark) än med granen (bördig åkermark). Tallen mår INTE bra. Nu är den 45-55 år gammal. När jag själv mäter blir grundytan uppemot 27-30. Men det självgallrar ngt vansinningt i det just nu. Det blåser ner och det torkar. Vår gamle jägmästare har muttrat ngt om honungsskivling, och att liknande erfarenheter finns för andra tallbestånd på bördigare mark. Jag vet inte, men lite orolig är man. Granen ska ju ner när som helst, och det blir ju volym. Men tallen oroar jag mig för, tanken var väl att den ska stå många år till (särskilt då det är bortåt 15 ha mark)...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).