Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108648 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Jeep  
#240957 Det stämmer bra med den kursen jag gick i våras, både tid & pengar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#240958
Jeep skrev:Det stämmer bra med den kursen jag gick i våras, både tid & pengar.

Det är hälften av jag betalade. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Phantom  
#240963
stektlök skrev:Jag är nu anmäld på kurs som börjar nästa vecka. A och B kort skall tas under en kurstid på ca 30 tim till en kostnad på 3750 kr. Hur ligger detta pris och tidsåtgång till i jämförelse med er andra ?

Inkluderar det uppkörningen? Flera kurser har det priset, men man betalar extra för prov och uppkörning för att få kortet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

land cruiser  
#240965 Betalade 4000 kr och den va på 33 timmar och det inkluderade uppkörningen

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241029
Mange skrev:
Håller vi oss inom ramarna för vad som är nöjsam läsning får vi nog skriva vad vi tycker.


OK! så vad är "nöjsam läsning"? då :roll: vad som är "nöjsamt" för någon kanske inte är nöjsamt för någon annan! eller? vi tycker väl olika om saker å ting eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241031
Rollomatic skrev:
"Huggarns" påstående om att kursen skulle ha varit avklarad på 4 timmar visar ju på att detta måste ha varit en "andra sorteringens" utbildning med en totalt inkompetent instruktör som godkände personer som omöjligt kan ha uppfyllt kraven. Kurstiden normalt för AB-kort enligt Säker Skog är ju 3 dagar...


Ja just det ja!... "säker" skog kanske ska ta och kvalitetssäkra sina "utbildare" då kanske? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241047
Rollomatic skrev:Sedan har jag också svårt att förstå "Huggarns" tuggande om politik...

Ser detta ut att vara ett politiskt forum eller??? Att du är arg på "dom röda" har jag ju förstått...



Är inte ett dugg arg på "Dom röda"! :smile: tycker mest synd om dom stackarna som inte begriper bättre helt enkelt.....inte svårare än så! :wink:

Hurvida detta är ett "politiskt forum"? ...tja om du varit med ett tag här i livet och på detta forum så förstår du ganska snabbt att det mesta här i livet handlar om politik på ett eller annat vis! eller hur?.. när det gäller detta forum så har det haft en tråd som handlat om politik med två ganska tydliga "läger" när det gäller vissa saker!(som man absolut inte får prata om)... jag gav en "känga" till de "styrande" när jag tyckte att den helt uppenbart blev nerlagd pga att den "bananskalsrökande" sidan inte längre kunde ge svar på tal mm.....eller tyckte att "nån" blev för ärlig ang verkligheten och därmed blev lite "obekväm"! Dessa skickade PM till admin......som genast la ner pga klagomål!.....och det är helt ok!.....jag kommer härmed också att skicka klagomål till admin när det är något jag inte håller med om!...för det är ju så det numer ska fungera här tydligen!...tex en tråd om att nån tycker att jorden är platt och andra tycker att den är rund! och dom "runda" har ju uppenbarligen rätt enl vad vi vetat sedan några hundra år! :smile: men dom "platta" får ändå tråden nedlagd pga intensiv uppvaktning av admin!....de är väl jättebra va? :wink:

när det gäller "huggarns" medverkande i den tråden så skulle jag säga att den var ganska måttlig jämfört med vissa andra!......ska du/ni inte hacka på dom lite också? eller nån annan här som sagt nåt som du/ni inte håller med om? :roll:

/Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241065
Huggarn skrev:
Mange skrev:
Håller vi oss inom ramarna för vad som är nöjsam läsning får vi nog skriva vad vi tycker.


OK! så vad är "nöjsam läsning"? då :roll: vad som är "nöjsamt" för någon kanske inte är nöjsamt för någon annan! eller? vi tycker väl olika om saker å ting eller hur?


Tror det handlar lite om hur man utrycker sig.

Att vi två inte har samma åsikt om allt ser jag som en stor fördel och att mer än du inte har samma som jag förutsättning för att jag ska lära mig nåt.

Att jag inte är nån beundrare av X-torq/Stratocharge är nog ingen som undgått.
Jag behöver ju inte välja de grövre orden för att utrycka mitt missnöje om dem, det framgår nog ändå.

Tycker väldigt bra om dig o läser väldigt gärna mer från dig här på forumet. Det vet du sen innan! Det gör nog andra med, det är jag säker på!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

stektlök  
#241090
Phantom skrev:
stektlök skrev:Jag är nu anmäld på kurs som börjar nästa vecka. A och B kort skall tas under en kurstid på ca 30 tim till en kostnad på 3750 kr. Hur ligger detta pris och tidsåtgång till i jämförelse med er andra ?

Inkluderar det uppkörningen? Flera kurser har det priset, men man betalar extra för prov och uppkörning för att få kortet.


Ska ringa dom imorn och fråga om uppkörningen ingår i det priset då !

Vad brukar en uppkörning kosta då ?

mvh

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241102
stektlök skrev:
Phantom skrev:
stektlök skrev:Jag är nu anmäld på kurs som börjar nästa vecka. A och B kort skall tas under en kurstid på ca 30 tim till en kostnad på 3750 kr. Hur ligger detta pris och tidsåtgång till i jämförelse med er andra ?

Inkluderar det uppkörningen? Flera kurser har det priset, men man betalar extra för prov och uppkörning för att få kortet.


Ska ringa dom imorn och fråga om uppkörningen ingår i det priset då !

Vad brukar en uppkörning kosta då ?

mvh
kolla även om priset är exklusive eller inklusive moms.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#241206
Zixten skrev:Kursen jag gick var så här om jag minns rätt...
Två kvällar med teori, första var nog mest bara en information och genomgång om motorsågskörkortet.
Sen var det en dag på vedbacken få vi sågade trissor, övade på instick och träning på rikt och fällskär.
Vi hade även en kväll hos den lokala såghandlaren och hans verksstad, där vi fick förevisat hur man skall ta hand om såget och fila. (sen fick vi bra rabatt på allt i butiken denna kvällen, vilket var lite extra trevligt.)

Sen var det ett antal dagar i skogen där vi tränade på att fälla och kvista träd, har för mig att vi fällde ett eller två träd var och diskuterade gemensamt efter varje träd vilka fel som vi gjorde, vilka olycksrisker som fanns osv.

En dag hade vi en "riktigt" instruktör ute som visade hur det skall gå till och gav oss tips, detta var nog den mest givande dagen av alla, samtidigt som man blev lite knäckt av hur enkelt allt såg ut när han sågade.

Till sist var det teoriprov och uppkörning, när vi klarat detta sa snubben som godkände oss att nu kunde vi så mycket att vi på ett säkert sätt kunde gå hem och träna själva.... underförstått att vi inte skulle tro att vi var experter på detta....

Tror att alla i vår grupp klarade sig, men på uppkörningsdagen var det med två andra från en annan kurs som inte klarat sig tidigare och fick en ny chans hos oss...
Detta är alltså ett exempel på studiecirkelupplägg med cirkelledare som verkar seriöst och som sig bör där deltagarna har viss vana från innan EJ att förväxla med Kurs där Instruktör har gruppen i tre heldagar + en uppkörningsdag :geek: 8)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#241208 Jag betalade 4500 för A-kortet och 5700 för B-kortet.

Kurserna naordnades av Studieförbundet vuxenskolan i Stockholm/Söderort
Kurserna var vardera 16h förlagda till lö-sö + 4h uppkörning helgen efter.
På A-kursen fick vi även prova på B-moment inom trädfällning då det blev tid över.

Det var inte moms på priserna som jag förstår (ingen moms angiven på fakturen).

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#241218 1 - Vet vi att olyckor med motorsåg ökat?
[/quote]

Jag läste på denna webbplats att antalet olyckor är flera tusentals varje år, har även hört att det är ett tiotal människor som dör varje år. Låter helt sjukt, kan inte vara sant. Någon som vet vart finns denna statistik finns?[/quote]
www.av.se finns statistik men deras instrument är knöligt o iaf för mig svårläst. Ja tyvärr det dör mellan 6 o 12 människor varje år, mest misslyckad fällning/nedtagning fastfällt träd

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241258
Homo abies skrev:
Zixten skrev:Kursen jag gick var så här om jag minns rätt...
Två kvällar med teori, första var nog mest bara en information och genomgång om motorsågskörkortet.
Sen var det en dag på vedbacken få vi sågade trissor, övade på instick och träning på rikt och fällskär.
Vi hade även en kväll hos den lokala såghandlaren och hans verksstad, där vi fick förevisat hur man skall ta hand om såget och fila. (sen fick vi bra rabatt på allt i butiken denna kvällen, vilket var lite extra trevligt.)

Sen var det ett antal dagar i skogen där vi tränade på att fälla och kvista träd, har för mig att vi fällde ett eller två träd var och diskuterade gemensamt efter varje träd vilka fel som vi gjorde, vilka olycksrisker som fanns osv.

En dag hade vi en "riktigt" instruktör ute som visade hur det skall gå till och gav oss tips, detta var nog den mest givande dagen av alla, samtidigt som man blev lite knäckt av hur enkelt allt såg ut när han sågade.

Till sist var det teoriprov och uppkörning, när vi klarat detta sa snubben som godkände oss att nu kunde vi så mycket att vi på ett säkert sätt kunde gå hem och träna själva.... underförstått att vi inte skulle tro att vi var experter på detta....

Tror att alla i vår grupp klarade sig, men på uppkörningsdagen var det med två andra från en annan kurs som inte klarat sig tidigare och fick en ny chans hos oss...
Detta är alltså ett exempel på studiecirkelupplägg med cirkelledare som verkar seriöst och som sig bör där deltagarna har viss vana från innan EJ att förväxla med Kurs där Instruktör har gruppen i tre heldagar + en uppkörningsdag :geek: 8)


Ja det var i form av studiecirkel, snubben som var ledare var kanske inte den bästa, men helt ok och fick fram bra diskussioner. Det som han inte kunde lära ut / visste tog vi med instruktören när vi träffade honom...

Deltagarna hade viss vana ja, av 8 var en helt nybörjare och en nästan nybörjare, resten hade gått med såg innan.
Denna blandning tyckte jag var bra.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#241259 Min kurs va oxå i studiecirkel...blir ju lite billigare så...
Han som va kursledare va gammal skogshuggare från Ångermanland och jobbade som lärare på Lillerud... Lugn och metodisk...man såg ju att han använt motorsåg tidigare...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).