Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220488 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240364 Tänkte skapa en tråd för oss som gillar att vara i skogen med motorsåg. Skriv när ni har gjort ett dagsverke och tala gärna om hur det gått!

I dagens stillasittande samhälle uppmanas vi att träna och röra på oss. Den ultimata träningen är ju skogsarbete :) fysisk träning samtidigt som man gör något nyttigt!

Det är ju kul att fälla träd och man får snabbt en belöning för arbetet då man ser resultatet i en gallring. Att bli bättre på själva arbetet är också en utmaning, alltså att inte stensåga eller fälla fast något träd samt att aptera och fälla så att skotningen blir enkel.

Högg i fem timmar idag om jag räknar bort rasterna, bra träning, skönt när man har en hel dag att trötta ut sig på :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

sveakatten  
#240369 Röjde rent på granar så sjön och en gammal stenmur kom fram + att jag började röja ett ställe som det är så tätt så det börjar själv gallra. ca 5-6 timmars träning :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#240390
OAS-forests skrev:Tänkte skapa en tråd för oss som gillar att vara i skogen med motorsåg. Skriv när ni har gjort ett dagsverke och tala gärna om hur det gått!

I dagens stillasittande samhälle uppmanas vi att träna och röra på oss. Den ultimata träningen är ju skogsarbete :) fysisk träning samtidigt som man gör något nyttigt!

Det är ju kul att fälla träd och man får snabbt en belöning för arbetet då man ser resultatet i en gallring. Att bli bättre på själva arbetet är också en utmaning, alltså att inte stensåga eller fälla fast något träd samt att aptera och fälla så att skotningen blir enkel.

Högg i fem timmar idag om jag räknar bort rasterna, bra träning, skönt när man har en hel dag att trötta ut sig på :)

Och hur känns kroppen i morron biti! Men jag samstämmer med dig. Trädfällning och röjning är jättegod träning och man för sig mycket varierad. Känner att jag blir i bättre form för varje dag när jag höll på i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

ananders  
#240393 Röjt 5 timmar idag. Håller på med ett riktigt jävligt gudrunhygge med rejäla körskador och mägnder med sten som markberedaren brutit upp. Jag hoppas att två pass till ska räcka för att bli färdig med hygget så att jag kan byta röjsågen mot motorsågen :grin: .

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#240396 Det har blivit ett gäng dagar för mig också nu, först körvägen sedan första delen genom gallringen. Träningsvärk där jag glömt jag hade muskler men det är bara skönt.
Jag kommer aldrig behöva köpa något gymkort så länge jag håller på med huggning.
5-6 tim om dagen är i nuläget lämplig dag för mig, då är jag rejält trött men får ändå gjort så pass att jag är nöjd. Ser nu fram emot tre nya dagar i gallringsskogen :)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240566 Blev fyra timmar i skogen idag, varav tre effektiv huggning och en timme broschling :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#240576 Det är inte lite salt i såren att man sitter här med feber och ser din fina bild :) .. Nu måste jag fråga vad broschling betyder ?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#240577
husqvarna_med_sthil skrev:Det är inte lite salt i såren att man sitter här med feber och ser din fina bild :) .. Nu måste jag fråga vad broschling betyder ?
Det är nog dialektalt för- Brossling. Brossla betyder: samla, dra ihop.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

rikard_e  
#240579 Går oftast ut efter jag jobbat klart. Antingen går jag runt i skogen och markerar timmerträd, kollar grallringar eller kommande objekt. Dom senaste veckorna har jag kört röjning med röjsåg efter jobbet.

2-3 timmar när jag kommit hem, hoppas bara det inte mörknar för fort på kvällarna bara.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240591
anersimyra skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är inte lite salt i såren att man sitter här med feber och ser din fina bild :) .. Nu måste jag fråga vad broschling betyder ?
Det är nog dialektalt för- Brossling. Brossla betyder: samla, dra ihop.. :geek:

Stämmer bra det, vi har ett che-ljud med i ordet, trodde alla uttalade det så :)
Alltså det betyder att jag samlar det klena virket i högar genom att dra ihop det för hand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240594 Jag har hostat något kopiöst sedan mitten av augusti, först med halsfluss 2 ggr och sedan någon resistent och arg bakterie i näsan. Jag har ätit tre omgångar penicillin men jag blev inte bättre förrän jag tvingade ut mig förra fredagen och fällde och kapade upp fem träd på en tomt.
Trädfällning hjälper mot det mesta!

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#240603 OAS-forests : Jaha :) Här har det hetat och som jag också säger kort och gott.. lägga ihop men då har jag lärt mig något nytt igen !

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#240604
rikard_e skrev:Går oftast ut efter jag jobbat klart. Antingen går jag runt i skogen och markerar timmerträd, kollar grallringar eller kommande objekt. Dom senaste veckorna har jag kört röjning med röjsåg efter jobbet.

2-3 timmar när jag kommit hem, hoppas bara det inte mörknar för fort på kvällarna bara.


Nu mörknar det verkligen snabbt här uppe. Åkte ut igår just efter fyra och vid halv sju var det för mörkt för att lasta av lasset så det började jag med idag då jag kom hem sedan blev det vinterdäck på ena bilen.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

rikard_e  
#240787
svampbob skrev:
rikard_e skrev:Går oftast ut efter jag jobbat klart. Antingen går jag runt i skogen och markerar timmerträd, kollar grallringar eller kommande objekt. Dom senaste veckorna har jag kört röjning med röjsåg efter jobbet.

2-3 timmar när jag kommit hem, hoppas bara det inte mörknar för fort på kvällarna bara.


Nu mörknar det verkligen snabbt här uppe. Åkte ut igår just efter fyra och vid halv sju var det för mörkt för att lasta av lasset så det började jag med idag då jag kom hem sedan blev det vinterdäck på ena bilen.

Riktigt trökigt, när det är molnfritt så är det ljust till lite över sju. Blir till att nyttja helgerna istället

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

hedenfeldt  
#240835 Mycket trevlig tråd. Kan bara hålla med, skogsarbete är en av de absolut bästa fysiska aktiviteterna. Var ledig i vintras och gav mig på att gallra ett bestånd på drygt ett hektar. Jag höll på i en dryg månad med att hugga, dra och köra ut virket med vajerkran och ATV.

Detta medförde en viktminskning på 7 kg, och den har jag lyckats hålla fram till nu. Så slopa LCHF, 5:2 dieter mm och kör på skogsarbete istället så kommer ni att se ut som fotomodeller till våren. ^:)^

Nu håller jag på att brunnsröja 5 ha gudrunhygge, mycket trevligt. Senare i vinter blir det byte till motorsågen för att ta barkborreträd och gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).