Öppna kategorin

Hälsotillstånd gran?

3 inlägg 2904 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hälsotillstånd gran?

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240347 Hej
Jag är lyckligt lottad att ha två äppelträd, en liten hallonbuske, en liten syre'n buske, en silverbuske, ett lövträd, 1,5 Enbuske samt en gran ca20cm rotdiam och ca 7-8m hög på tomten.
Granen står bredvid en sten i det fuktigaste hörnet på tomten, sydvästlig riktning.
Såg nu idag att barren längst in på grenarna och ca 20-40cm ut blivit bruna, detta hela vägen upp i topp. Hade väl inte reagerat om det inte gått ända upp i toppen.
Till saken hör att jag stått i valet och kvalet om den ska stå kvar eller tas ned då det byggs en pulkabacke till ungarna i närheten.

Vad tror ni, är den på väg att traska vidare till de sälla jaktmarkerna eller är det så här de ser ut?
Hade vart lättare med bild, men hur jag än gör så syns det inte på bilden....

Mvh Christian



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hälsotillstånd gran?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240349 Ett barr på en gran lever 3-4 år, då trädet blir äldre dör barren närmast stammen och inga nya bildas. Trädet satsar istället på nya skott i toppen och ytterst på grenarna.

Avatar Fallback

Re: Hälsotillstånd gran?

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240351 Tack för det! :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).