Skotare

Vilken skotare är värst

44 inlägg 15995 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skotare är värst

Ponsse  
#24025 okej grabbar/tjejer,nu ska vi se vilken stor skotare som är värst (alla med standart lastbärare) ni har att välja mellan
JD 1710D
Valmet 890.3
Eco-log (stora skotarn)
Ponsse elephant
Rottne F-18
Jag säger 1710D iallafall :wink:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Thunborg  
#24028 Den värsta / grymmaste missa du TIGERCAT 1075 :lol:
Den effektivaste med standard lastbärare borde bli ECO-LOG 594 C tackvare bankbreddningen.( kanske fler som har)
Annars är dom "värstingar alli hopa" med rätt förare :lol:

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24034 Det måste ju vara Elephanten :) en elephant med ALS :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24036 Elephanten låter ju som ett tröskverk inne i hytten,får dom ordning på de transmissionsljuden kan de få vara med och "leka" med de stora grabbarna. (valmet & john deere)
Eco logen finns väl endast i ett exemplar än så länge?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24112 har ju inte några stora invändningar i detta ämne , men kan säga att jag vet en som kör 890,3 paralellt med en 1710 och dessa män har konstaterat att timberjacken gick längre ... kanske för att dom har en planetväxel mot boggielådorna :) annars är det väl tyska NAF som levererar boggielådorna till dom flesta tillverkare ?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24113
Engstrand skrev:Elephanten låter ju som ett tröskverk inne i hytten,får dom ordning på de transmissionsljuden kan de få vara med och "leka" med de stora grabbarna. (valmet & john deere)
Eco logen finns väl endast i ett exemplar än så länge?


vet du vart den finns i drift , och om den går bra 8)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24129 594an som stod på Nolia förra gången det var kördes i hälsingland nånstanns till en början,sen hörde jag att den skeppats utomlands åt nå håll,kommer dock inte ihåg vart.
Gick även rykten att eco-log inte skulle satsa nåmer på den utan att nåt annat företag från annat land skulle ta över. Men det är som sagt bara nå rykten.
Han som "testade" den körde hade en 1710 i vanliga fall,1710an gick bättre. Eco-logen lastade mer,men man har ju ingen aning om hur den kommer att hålla. Bankarna såg ut att vara i vekaste laget!
Senast redigerad av Engstrand sön 23 mar 2008, 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24130
Engstrand skrev:564an som stod på Nolia förra gången det var kördes i hälsingland nånstanns till en början,sen hörde jag att den skeppats utomlands åt nå håll,kommer dock inte ihåg vart.
Gick även rykten att eco-log inte skulle satsa nåmer på den utan att nåt annat företag från annat land skulle ta över. Men det är som sagt bara nå rykten.
Han som "testade" den körde hade en 1710 i vanliga fall,1710an gick bättre. Eco-logen lastade mer,men man har ju ingen aning om hur den kommer att hålla. Bankarna såg ut att vara i vekaste laget!


Jag antar att du menar 594án. Dina farhågor om hållbarheten stämmer, den ska tydligen ha varit lappad o lagad enligt personer som sett den.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24133 japp! ok , men jag antar att du syftade på nyskapelsen 594C jag vet inte , men jag såg den på skogsnolia i umeå , när det var premiärvisning , vilket monster . men jag håller med .. bankarna såg lite klena ut .. men även valmet och timberjack har ju haft samma problem? även med ramar, jag tror att det går att knäcka vilken skotare man vill , om man lastar för mycket och kör för fort... men det ska man ju inte göra 8) det är knepigt att det har blivit så mycket strul med skotarna numera . tex så har vi en valmet 886 K -86 (med lock-up) en av de sista som snart fyller 29 000 tim varav ca 9000 tim hos oss som har haft en ägare före oss , och den är i ett sjukt bra skick , (vårdad av mig ) .. det har hänt att "storfräsarna" sett hur vi vräkt fram virke med denna nostalgimaskin och kommenterat att den är fin , men samma med kockum 85 -35 KR . typiskt odödlig maskin . och ösa/ timberjack 18- nåt .. helt otroliga maskiner .. men dessa hade ju ett lastutrymme som var normalt . idag är ju inte ramar , boggielådor o.s.v annpassat för att ha ett lass på dubbelt så mycket som "svajar" utanför maskinen och belastar en boggie i taget när det slår fram o tillbaka

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24147 jag säger då 890.3

Avatar Fallback
890.3  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24149 Helt enig.Ingen slår 890.3

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24155 Helt klart valmet 890!! Kan hända att en grön går lite mjukare med då håller 890n istället. Och dom som provat bägge säger att 890ns kran är i en klass för sig när det säger styrka. Nej men 1710 är också säkert en grym maskin, men det varkar vara lite väl mycket kranar som går av och problem med boggiar :(
Men frågar ni mig så finnns det bara två alternativ om vilken som är den grymmaste skotaren och det är en röd eller grön just eftersom att dom finns med ALS och loadflex.
Skotare med vanlig lastbärare vill man inte ens se på om man provat en med brett lastutrymme...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24161 jovars. men det har ju hänt en hel del senaste 22 åren :lol:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24164 Har det :?: :roll:
Sex el åtta hjul ,midja ,stol, kran ,...... :wink:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24315 javisst, en del maskiner har t.o.m bytt namn och design .. 8).. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).