Gallring

Gallring av blandskog

20 inlägg 17174 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240156 Kul att lära sig om klibbalen, tror inte jag sett någon sån här men ser på wikipedia att de kan förekomma upp efter norrlandskusten så helt omöjligt är det väl inte.

Alen har ju fantastiskt volymproduktion men mina bestånd har fått stambrott pga snö flera år i rad nu så jag tror jag avvecklar det och satsar på ett gran under en björkskärm.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

machonisti  
#240160 Skulle beteckna det som klokt, men en och annan al kommer likväl att dyka upp i nästa gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

Blivande snickare  
#240178 Gick i ett rent al bestånd i går. Långa fina å raka stammar, vissa säkert halvmeter grova i brösthöjd å kvistfria upp till en sex sju meter! :surp:
Verkligen en upplevelse å gissa om det kliade i gasfingret :wink:
Så nu kan man bocka av ännu en sak på listan 99 skogssaker å göra innan man dör! :lol:

Avatar Fallback

Re: Gallring av blandskog

jannee  
#240384 Satsa på huvudstammarna, om det sen är al, björk eller gran spelar mindre roll.
Trädslaget som trivs (passar) bäst kommer att växa fortast och ge mest ekonomisk behållning.
Granplantorna som kommer underifrån, friställ dem med 2 meters mellanrum glöm al och björkstammarna, björk och al bör stå betydligt glesare.
Är en självlärd gammal gubbe som börjar lära mig av mina misstag.
Blandskog är den skog som ger bäst ekonomi. Den klarar stormar, snöbrott, torkperioder, ohyra (borrar) och är minst rötbenägen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av blandskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240410 Tack för era synpunkter!
Detta är verkligen en blandskog, jag räknade idag till sju trädslag; det är mest tall, gran och björk men det finns även al, asp, rönn och sälg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).