Skogsmiljö och Trädlära

Vindfällen av tall med angrepp

4 inlägg 6219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindfällen av tall med angrepp

Katten003  
#240071 Här kommer lite dumma frågor från en som är ny som skogsägare.
I våras köpte vi grann-marken på ca 8ha, tidigare har vi endast haft en liten självföryngrad blandskog som vi tagit ved ur.

Nåväl, en del av den mark vi köpte är slutavverkad för ca 4 år sedan och har ett 80-tal frötallar stående men även 20-30 st som blivit vindfällen och nog tyvärr legat för många år. I vintras var dessa fortfarande gröna men under sommaren har de torkat och är nu bruna. Såg också att de har utgångshål från någon insekt :???: Går barkborre på tall eller vad tror ni att det är? Har inte satt sågen i någon stam än så jag vet inte om den bara gått ytligt eller ner i veden också.

Jag tänker att vi ska ta stammarna till egen ved nu när de ändå är angripna och torra. Alternativet är att sälja dem som - ja vad då? - och köpa färdig ved. Kan väl knappast vara lönsamt (men skulle spara tid).

En annan fråga, de där ca 80 frötallarna som står upp, hur länge ska man låta dem stå? I år har det börjat komma upp björk, tall och granplant på marken under (alltså ren självföryngring). När det är dags att plocka ner frötallarna, ska vi då anlita ett bolag för det eller är det för lite volym så vi ska göra det själva? Tänker lite på markskador också, med atw lär vi ju göra det skonsammare än en skotare. Är som sagt ren nybörjare (dock med körkort på sågen) som skogsägare och behöver lära mig massor.
Känns kul att får vara med från början och bygga upp en ny skog, inser dock att det finns många fel att göra men tänker - med er hjälp - försöka undvika dem :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfällen av tall med angrepp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240073 Gör ved av vindfällen spar några av dem för att bygga saker med längre fram. Barkar du dem så håller de ganska länge.
Jag tog dit en maskin för att ner mina frö tallar, de var väl ett 50- tal. Dels för att vara säker på rätt aptering men också för att så stora stockar som det blir av frötallar är för stora för att hantera praktiskt med en fyrhjuling. En eller två kanske, men inte 80 st. Men var noga med att var med och bestäm var framförallt skotaren ska för köra någonstans, det var inte jag.
Om du säljer bort dem, kolla noga i kontraktet när de tänker komma och avverka dem och vem som står för återställande av körskador. Jag var alldeles ny som du när jag tog ner mina och såg inte i kontraktet att de hade 2 år på sig att avverka från det jag skrev på! Körskadorna som blev stora fick jag återställa hjälpligt på egen bekostnad.

Avatar Fallback

Re: Vindfällen av tall med angrepp

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240076 Har vindfällena bara legat något år så är de bara angripna i ytveden och kan fortfarande ge ett bra utbyte som sågtimmer om man accepterar en viss blånad. Så behöver du sågtimmer kan det vara ide att be någon köra ut dem med en liten maskin.

Frötallarna bör man ta ned när innan de självsådda plantorna vuxit till 1m. Är de kortare bryts de inte av när maskinerna kör över dem. Jag tog ner drygt 100 frötallar i våras och vi fällde och kvistade manuellt så att vi fick så många rot- och toppändar att hamna på samma plats. Då kunde skördaren, i det här fallet en beståndsgående, minimera antalet nerkörda plantor och aptera flera träd på samma plats. Sedan räcker det med en liten skotare som hämtar stockarna.

Användarvisningsbild

Re: Vindfällen av tall med angrepp

Camwood  
#240131
Katten003 skrev:Här kommer lite dumma frågor från en som är ny som skogsägare.
I våras köpte vi grann-marken på ca 8ha, tidigare har vi endast haft en liten självföryngrad blandskog som vi tagit ved ur.

Nåväl, en del av den mark vi köpte är slutavverkad för ca 4 år sedan och har ett 80-tal frötallar stående men även 20-30 st som blivit vindfällen och nog tyvärr legat för många år. I vintras var dessa fortfarande gröna men under sommaren har de torkat och är nu bruna. Såg också att de har utgångshål från någon insekt :???: Går barkborre på tall eller vad tror ni att det är? Har inte satt sågen i någon stam än så jag vet inte om den bara gått ytligt eller ner i veden också.

Jag tänker att vi ska ta stammarna till egen ved nu när de ändå är angripna och torra. Alternativet är att sälja dem som - ja vad då? - och köpa färdig ved. Kan väl knappast vara lönsamt (men skulle spara tid).

En annan fråga, de där ca 80 frötallarna som står upp, hur länge ska man låta dem stå? I år har det börjat komma upp björk, tall och granplant på marken under (alltså ren självföryngring). När det är dags att plocka ner frötallarna, ska vi då anlita ett bolag för det eller är det för lite volym så vi ska göra det själva? Tänker lite på markskador också, med atw lär vi ju göra det skonsammare än en skotare. Är som sagt ren nybörjare (dock med körkort på sågen) som skogsägare och behöver lära mig massor.
Känns kul att får vara med från början och bygga upp en ny skog, inser dock att det finns många fel att göra men tänker - med er hjälp - försöka undvika dem :smile:

Köp ett minsågverk och såga upp dina vindfällen :grin: du anar inte vad skaparkraften och kreativeteten gör med ett parti egensågat gratis fint furuvirke :grin: och du har med stor sannolikhet tjänat in en stor del av investeringen på sågverket bara på dina vindfällen :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).