Motorsåg och handhållet

Röjsåg: 336FR eller 345FR

13 inlägg 17029 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg: 336FR eller 345FR

philiphatt  
#240000 Hej
Skall inhandla min första röjsåg och står inför ett val. Skall jag nöja mig med den lite klenare modellen, och spara ca 200€ eller gå på den lite större varianten.

http://www.husqvarna.com/se/products/336fr/ (ca 500€)
http://www.husqvarna.com/se/products/345fr/ (ca 700€)

Kommer jag som glad amatör att märka någon skillnad när jag röjer i skogen. Har ett bestånd som inom en snar framtid måste röjas. Skogen ca 15 år och väldigt tätt. Så där finns det att göra.
Hoppas det finns erfarenheter här.
/Philip



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240009 Är detta bestånd I England?

Knalla in till en ÅTF o titta å se lite vad som finns o rekommenderas. Kan vara väldans lärorikt o nyttigt.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

philiphatt  
#240010 England? Vad får dig att tro det?

Jo, jag skall kika in till en återförsäljare imorgon, men tänkte att det kunde finnas erfarenheter av båda modellerna här på forumet.

/Philip

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

philiphatt  
#240011 Ahaa... Du tänker säkert på valutan. Det är ju euro. Bor i Finland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240019 Just det...
De har ju pundare i England och inte Yro....

Har du nån handlare nära så knalla in o se vad de har o säga.
God relation med bra verkstad är ovärderligt!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

philiphatt  
#240021 Återkommer imorgon. Då blir det affär. Sedan kanske det blir att provköra i helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

totte  
#240023 Tror att 336 är lite för klen för allmän skogsröjning om det är mycket grova röjstammar. 336 passar nog bäst i rätt klen röjning. Så det hänger på vad du skall röja, är det mest sly och klent så är nog 336 bra är det mer uppvuxna bestånd så 345.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

jannee  
#240765 Satsa på det bästa, 355 som numera kallas 555, där har du en såg som räcker livet ut och lite till.
Maskinklippet säljer just nu ut dem" billigt" endast några hundra dyrare än 545an (gamla 345an.
Självklart väljer du en fxt
Har själv kört rs51, blev som ung på nytt när jag fick värme i handtagen, tänk om man kunde koppla en elkabel ned i tårna på stövlarna också.
Annars kan man lätt klara sig med en "något" klenar motor, viktigast är att klingan är vass, tyvärr har jag i alla fall inte förvärvat mig kunskapen om att fila klingan tillnärmelsevis lika vas som den är vid inköpet.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

alias  
#240768
jannee skrev:Satsa på det bästa, 355 som numera kallas 555, där har du en såg som räcker livet ut och lite till.
Maskinklippet säljer just nu ut dem" billigt" endast några hundra dyrare än 545an (gamla 345an.
Självklart väljer du en fxt
Har själv kört rs51, blev som ung på nytt när jag fick värme i handtagen, tänk om man kunde koppla en elkabel ned i tårna på stövlarna också.
Annars kan man lätt klara sig med en "något" klenar motor, viktigast är att klingan är vass, tyvärr har jag i alla fall inte förvärvat mig kunskapen om att fila klingan tillnärmelsevis lika vas som den är vid inköpet.


Filningen får man kläm på efter ett tag (när man tröttnat på att såga med slö klinga) - ett bra sätt att lära sig fila klingor är att lövröja självföryngringar av tall i gamla grustag.

Ska man ägna sig åt grövre röjning är skränkningen av klingan närapå lika viktig som filningen för att jobbet skall gå lätt och smidigt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

jannee  
#240782 Har själv ökat skrärkningen "något" en fördel vid grövre röjning.
Här i södra Småland har vi något ännu värre än björksly i ett grustag, grisar som sprätter upp jord och grus minst en halvmeter upp på omkringliggande stammar.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

tallen100  
#240783
jannee skrev: grisar som sprätter upp jord och grus minst en halvmeter upp på omkringliggande stammar.


Vilka Svin :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

philiphatt  
#240882 Hej och tack för all feedback!
Det blev en 345:a och jag har varit ute 2 ggr med den. Måste säga att jag är jättenöjd. Tur att jag inte valde den mindre 336:an.
Har varit i sten 2 ggr, så vässning har jag redan övet på. Inte alls svårt. Ungefär som att vässa en motorsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: 336FR eller 345FR

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240886 Klingor filar jag aldrig i skogen. Bättre att byta och fila hemma utan stress :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).