Små skogsmaskiner och övriga maskiner

fördelar och nackdelar på resp atv märke

49 inlägg 38071 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239882
anersimyra skrev:
Uvskogen skrev:
ryared skrev:Dina kättingar var dom billigare än kedjans ab. och varför tog du dom i stället. Är dom bättre tycker du eller var det en prisfråga?


Provade med de billigare från Nyvab. De sprack på första resan, plus att de rasade ner i mönstret. Nu sitter det Kedjans på runt om. Som en stenget i min backiga skog nu. Blev en ganska perfekt kombo med "bigfoot" däcken. Bra flyt på blöt mark och bra grepp där det är löst samtidigt grymt bra grepp på sten och rötter.

Du ser Uvskogen!! Nu är vi två som är "frälsta" av TB kedjan, som sagt, inget i kedjeväg kommer ens i närheten :smile: :smile:

Fick tag på kenda bearklav däck som är 14 tum breda. Dock bara 27 tum höga. Men, men man kan inte få allt. Tänkte bara höramed er som har tb kedjan. Hur bra passade dom från fabrik. Säljarn sa till mig att det oftast blir problem när man skall passa in dom. Tyckte det var bättre att välja kedjor som var utformade för just dom hjulen. Hur mycket fick ni pröjsa paret.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239884
axwell skrev:
ryared skrev:Fick ett bra pris av säljaren på moose hydraulsystem. Och han sa att det hydruliska var mycket starkare än warns pivot elsystem. Vilket märke har du på ditt?


Fabrikatet är HPD, ett av det vanligaste märkena på marknaden.

Hopplockade delar, för att vara tydlig. Fått cylindern till skänks av en som i sin tur fått den som varuprov. Snöbladet är från en Belos med mekanisk låsning, tre lägen.

Hydraulcylindern är ev. inte konstruerad för både tryckande och omväxlande utdragande krafter. Det är bara i ena riktningen som det är för klent, kolvstången kan vara för grov så att det blir för liten area över till funktionen att hålla inne den.

Obehagligt när jag inte är helt säker på vad som ger efter.

En specialkonstruerad från Moos har ju säkert anpassat alla komponenter för ett optimalt resultat. Högst troligt tillräckligt stark men hur snabb, vilket flöde har du?

Lutar för egen del åt vinschalternativet, kostnad ca. 1400 kr inkl. moms och syntetlina(8 mm skotlina).

Slipper då även problemet med överisade hydraulsnabbkopplingar som behöver värmas före inkoppling där ute i snöstormen.



Här är den axwell.


http://www.rinab.nu/atv-a/Arctic-Cat/Pl ... -Moose.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

axwell  
#239904
ryared skrev:är är den axwell.


http://www.rinab.nu/atv-a/Arctic-Cat/Pl ... -Moose.htm


Det där blir nog bra, fast inte direkt billigt.

Anser att jag snöröjer för lite för att motivera den kapitallåsningen.

Som alternativ har jag redan en 150 cm snöskopa och en 154 cm bred nybyggd oprovad spetsplog.

Dessutom ett bakblad som jag ev. bygger om till sidovinge om spetsplogen är så bra som jag tror.

Känner ingen oro för att klara de snömängder som vi brukar få i dessa trakter.

Skulle det knipa får väl Hondas banddrivna snöslunga träda in.

Nu blev jag nog lite sugen på att anta utmaningarna från "knugen" Bore.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Hema  
#239913
axwell skrev:Dessutom ett bakblad som jag ev. bygger om till sidovinge om spetsplogen är så bra som jag tror.


Det ser vi fram emot :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).