Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

ADR-S undantag för tankar under 450 lit?

19 inlägg 31021 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ADR-S undantag för tankar under 450 lit?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190385 Lyfter denna tråd pga artikel i ATL idag.

Skulle det vara bättre att köra av vägen med en diesetank i plåt på flaket - är den mer hållbar än en "färsk" dieseltank i plast?

Intressant är ju att många (alla??) traktorer o bilar idag har diesel/bensintankar i just PLAST..
Och där är det aldrig tal om att man ska byta tank efter 5 år.

Om inte min flaktank i plast duger, måste jag då byta tanken på Kingcaben oxo?

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: ADR-S undantag för tankar under 450 lit?

machonisti  
#190389 Kingcaben följer en annan regelbok!!!

Avatar Fallback

Re: ADR-S undantag för tankar under 450 lit?

bonnläppen  
#239872 Har läst och begrundat inläggen om undantagsregeln och jag skulle vilja bidra med några saker.
- åberopar man undantagsregeln så är det så enkelt att ADRs regelverk INTE gäller längre.
dvs
-behöver ingen utbildning enligt 1.3.1, ingen dokumentation, personligskyddsutrustning osv osv.
- förpackning man transporterar i får innehålla max 450 lit, den får rymma ex 3000lit men vid transporten bara innehålla max 450lit.
- förpackningen behöver inte vara typgodkänd (UN märkning)men ska klara samma krav som en sådan.
- inget besikningskrav
- plast behållare går bra att använda då så som bekant ADRs besiknings krav gäller endast när man kör enligt ADR, Kör man på undantagsregeln gäller inte ADRs regler.
- en plastbehållar blir heller aldrig för gammal om man kör enligt undantags regeln.
-Msb ser gärna att man kontrollerar dom i alla fall med jämna mellan rum.
-Msb ser gärna också att man använder IBC klassade behållare
- Men märk väl en IBC på max 450 lit som körs på undantags regeln ja då gäller inte ADRs regler, den behöver inte heller besiktigas, det är ju bra om man gör det.
- nu godkänner vissa bolag och certifierings organ inte ej UN klassade behållare vad dom inte tänkt på är att tar man ett olje fat med rätt UN beteckning 30 år gammalt aldrig besiktigat rostigt och fult men helt, ja då är det helt plötsligt ok att transportera diesel i.
-har jag då en behållare i plast som uppfyller undantagsregeln men saknar UN märkning som den ju inte behöver ha enligt nyss nämnda undantagsregel då är den inte användbar längre.
- problemet i denna soppa är att ett avtal kan ha vilka krav som helst, avtalet som man skriver med bolag eller cert organ kan ställa krav på vad som helst. Vill man då var med så är det bara att rätta sig i ledet.
-Nu tycker ju jag att man ska ifråga sätta om kraven går över lagen. Vilket jag jobbar på.
/ bonnläppen

Avatar Fallback

Re: ADR-S undantag för tankar under 450 lit?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239880 Här i landet diskuteras mest skillnaden mellan certifieringarna
Alla skogsägare är PEFC certifierade medan skogsbolagen är FSC certifierade.
På en FSC arbetslats får man inte förvara bränsle i skogen,inre ens med nya,dubbelbottnade plåttankar,medan det är ok att ha 2 rostiga fat på pickisflaket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).