Öppna kategorin

Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

11 inlägg 7632 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

ÅsaNisse  
#239756 Vilken typ av slunga ska man satsa på för att röja en garageinfart och gårdsplan med grus och gräs i botten?
Södra Sverige med ömsom blötsnö och kallväder.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

Nolltax AB  
#239759 Ensteg torde väl räcka?
Får Ni en halvmeter snö så vad ska du ut å göra då??
Hämta posten? Dom lär inte ta sig fram....

Användarvisningsbild

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239761 Har en sån här goding på jobbet. :grin:

http://www.toro.com/intl/sv_se/home/sno ... 28oxe.html

Den tuggar på bra även i snövallar om dom inte är frusna. En finess är att man smidigt kan ändra utblåset under resans gång.

Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

Nolltax AB  
#239762 -Skåda min gårdsplan! Snöfri!! Jag är kung över snön!!
Åsså vänder man sig om å konstaterar att vägen hem, typ 2 km, är övervräkt av snödrivor....
-Mummel å f*n också..... In med slungan i garage å ridå....

Användarvisningsbild

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

totte  
#239799
ÅsaNisse skrev:Vilken typ av slunga ska man satsa på för att röja en garageinfart och gårdsplan med grus och gräs i botten?
Södra Sverige med ömsom blötsnö och kallväder.


Hur stor yta handlar det om?

Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

ÅsaNisse  
#239984 Jag har ca 3x30 m infartsväg och 10x 20m gårdsplan. sedan är det 40 m gångar mellan hus och vedbod mm.
Vad jag hört m slungor så är ensteg bra när det är lite snö och klarar även blötsnö, vilket tvåstegare tycks ha problem med. Är det körteknik eller konstruktionen som gör skillnaden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

axwell  
#239996
ÅsaNisse skrev:Jag har ca 3x30 m infartsväg och 10x 20m gårdsplan. sedan är det 40 m gångar mellan hus och vedbod mm.
Vad jag hört m slungor så är ensteg bra när det är lite snö och klarar även blötsnö, vilket tvåstegare tycks ha problem med. Är det körteknik eller konstruktionen som gör skillnaden?

Helt solklart, här duger bara en tvåstegare. Enstegsmaskinerna kräver att inmatnigsskovlarna går med ljudets hastighet för att ge något resultat. Skrivet "ljudets" eftersom det krävs så högt varv att det blir rent plågsamt för mekanikerörat.
En 5,5-9 hp Honda, Yamaha eller 8-12 hp av annat fabrikat

Vill hävda motsatsen beträffande blötsnö och för att vara på den säkra sidan bör snöslungor vaxas invändigt åtminstone, varje höst.

Även på den punkten brukar totte instämma, fan va smart totte är.

Användarvisningsbild

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

totte  
#239997 Jamen visst axwell, instämmer helt, "great minds think alike" :D . Noterade nu också att underlaget är grus och gräs, ytterligare ett argument mot enstegarna, dom bör gå på plana hårdgjorda ytor. På det här underlaget sliter du skovlar i racerfart.

Jag har inte haft problem att köra blötsnö med mina gamla Gilson, det man märker är att kastlängden blir märkbart mindre och man kan behöva växla ner, helt naturligt eftersom det är mycket större massa som skall igenom, jämfört med lätt kallsnö. Men nog tuggar det sig igenom en halvmeter kompakt sur snö och på en dm blötsnö märker man knappt skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

Jeep  
#240006 Större är definitivt bättre i det här fallet. Jag skulle aldrig satsa på något under 8hk och elstart samt bra belysning.
Har själv köpt en liten 4hk 2-stegslunga men den åkte ut efter första blötsnön då det gick fortare att skotta för hand...

Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

röjjare  
#240113 Band är helt överlägset hjul också.

Avatar Fallback

Re: Ensteg Snöslunga Tvåsteg????

axwell  
#240159
röjjare skrev:Band är helt överlägset hjul också.

Instämmer till fullo, konstigt nog tycker inte alla det.
En kompromiss men fördelarna är så mycket starkare än ev nackdelar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).