lör 05 okt 2013, 20:52#239387
Kör själv med en Bigab 10-14 efter en Case IH 1056. Renoverade draget efter de olyckorna. Kollar alltid noga att hakarna gått i ordentligt. Jag känner ingen oro när jag växlar tungt, kärran orkar inte lyfta traktorn iaf, jag har provat.
Bigab har tagit fram en ny utrustning som är tänkt för vagnar med fjädrade axlar, en viktöverföringscylinder, helt enkelt en kedja i toppstångsfästet som sträcks med en cylinder innan växling. Står man bara rakt med ekipaget så förefaller det omöjligt att hissa upp ens en liten traktor.
Ang olyckorna:
I det ena fallet hade föraren försökt att knixa på ett för tungt flak genom att backa när han drog upp, han reste traktorn på framhjulen och knäckte ur ringen ur kroken. Han avled sorgligt nog när draget kom in genom bakrutan. I det andra sas bara att draget öppnat sig men inte om det berodde på att det inte var låst eller att det var slitet. Där tror jag föraren klarade sig med blotta förskräckelsen när vagnsdraget landade på traktortaket.
Assumption is the mother of all fuck ups...