Traktorn i skogen

Frakta 8 tons grävare.

38 inlägg 42952 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

micke.a  
#239239 vi fraktar vår 8tonare på en bigab 12-15 o drar med en 170 hästars traktor ,det behövs en stor o tung
traktor för att få en stabil o säker på o avväxling

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239247 Just det som avhåller mig från lastväxlare bakom traktorn.
Det skedde ju en dödsolycka med en lastväxlare bakom traktor för nåt år sedan
och om jag minns rätt så var det just traktorns vikt en delförklaring.
Draget lyfte upp traktorn, släppte och kom in i hytten.

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

Robertberg  
#239252 Hydralisk boggiböockering är ett krav om man ska växla på tunga lass.

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

JD 2006  
#239337
Slurfi skrev:Just det som avhåller mig från lastväxlare bakom traktorn.
Det skedde ju en dödsolycka med en lastväxlare bakom traktor för nåt år sedan
och om jag minns rätt så var det just traktorns vikt en delförklaring.
Draget lyfte upp traktorn, släppte och kom in i hytten.


Jag håller helt med dig.

Visst så har man boggiblockering så ska det lösa det men man är ju ändå lite fundersam då man inte har tillgång eller möjlighet att ha en stor och (dyr) dragare.

Jag har möjlighet att dra med en 90Hk jordbrukare i dagsläget :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

Tosca  
#239354 De olyckor som inträffat med lastväxlare har väl rört sig om överlast, lastar man inte mer än kärran tål ska det inte vara några problem vid lastningen.
Man får väl tänka på att tyngdpunkten blir ganska hög med en grävare på lastväxlaren, men kör man med förstånd så brukar det lösa sig.

Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

Skogstomte  
#239387 Kör själv med en Bigab 10-14 efter en Case IH 1056. Renoverade draget efter de olyckorna. Kollar alltid noga att hakarna gått i ordentligt. Jag känner ingen oro när jag växlar tungt, kärran orkar inte lyfta traktorn iaf, jag har provat.

Bigab har tagit fram en ny utrustning som är tänkt för vagnar med fjädrade axlar, en viktöverföringscylinder, helt enkelt en kedja i toppstångsfästet som sträcks med en cylinder innan växling. Står man bara rakt med ekipaget så förefaller det omöjligt att hissa upp ens en liten traktor.

Ang olyckorna:
I det ena fallet hade föraren försökt att knixa på ett för tungt flak genom att backa när han drog upp, han reste traktorn på framhjulen och knäckte ur ringen ur kroken. Han avled sorgligt nog när draget kom in genom bakrutan. I det andra sas bara att draget öppnat sig men inte om det berodde på att det inte var låst eller att det var slitet. Där tror jag föraren klarade sig med blotta förskräckelsen när vagnsdraget landade på traktortaket.

Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

Skogstomte  
#239397
JD 2006 skrev:
Slurfi skrev:Just det som avhåller mig från lastväxlare bakom traktorn.
Det skedde ju en dödsolycka med en lastväxlare bakom traktor för nåt år sedan
och om jag minns rätt så var det just traktorns vikt en delförklaring.
Draget lyfte upp traktorn, släppte och kom in i hytten.


Jag håller helt med dig.

Visst så har man boggiblockering så ska det lösa det men man är ju ändå lite fundersam då man inte har tillgång eller möjlighet att ha en stor och (dyr) dragare.

Jag har möjlighet att dra med en 90Hk jordbrukare i dagsläget :-ss


Har man för lätt traktor eller man gör fel så kan det gå åt pipan med besked. Med rätt balans mellan traktor och vagn och en förare som är medveten och noggrann anser jag att riskerna är små. Med viktöverföringscylinder blir ju en lätt traktor ganska tung om man gör rätt (står rakt).

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

vedförsäljan  
#239474 Lagom traktor är cirka 140 hk till 10-14. Man ska ju också komma hem :lol:

Ang,oloyckor. Använd bondförnuft och ta det lugnt så är det inga fara

Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239484 Jo det låter vettigt, men för att balansera debatten om traktorstorlek/lastvikt så måste jag
åter nämna att vi drog en 9-tons grävare på tvåaxlad trailer bakom en 54hk traktor.
Med lastväxlare hade vi alltså behövt en 100hk större dragare och det finns inte ens på kartan.

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

vedförsäljan  
#239498 Tungt måste du väll gått slurfi?

Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

loppan  
#239500 Du behöver en hyfsat stor växlarkärra för att dra på en 8 tonnare och därtill min 6 ton traktor framför.
Bygg en liten lågbyggd kärra i stället så räcker det med 3 ton traktor framför.

Här ett förslag.

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

macke  
#239504 Jag kör med en bigab 10-14 och är det boggieblockering så är det ingaproblem att växla .Har du också en lastare så är det ytterligare en säkerhet .Det är ett helt suveränt system att ha med sig vid grävning.
Jag kör med en jd 6220

Användarvisningsbild

Re: Frakta 8 tons grävare.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239517
vedförsäljan skrev:Tungt måste du väll gått slurfi?

Jo såklart men det gick, även relativt branta backar forcerades.
Man får ju använda lägre växel ibland, det är inte fusk.

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239573 Det kanske var en blå traktor...

Avatar Fallback

Re: Frakta 8 tons grävare.

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239612 Det behövs inga 170hk för ett sånt ekipage. 90 hk funkar fint. Som slurfi skrev: det är inte förbjudet att växla ner i backarna!:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).