Motorsåg och handhållet

kedjerengöring?

21 inlägg 7332 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239174 Det funkar bra att värma kedjan med varmluftspistol också.

Jag har veg-olja på mina sågar utan att de klibbar ihop, har tänkt fråga kunderna om de har sågen i pannrummet, om värmen gör att det till slut klibbar ihop? (jag jobbar deltid på verkstad och råkar ut för dessa ihopklibbade kedjor lite då och då)

Mina står kallt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239228 Mina stod också "kallt" på den tiden jag körde med vegolja men det hjälpte inte. Kedjan fastnade under sommaren då sågarna inte inte kördes och det var ett elände att få igång dem när avverkningssäsongen började.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

totte  
#239235 Det finns olika vegoljor, somliga klibbar inte ihop, andra gör det. Men att kunna ta reda på vilken som är bra är i det närmaste omöjligt utan att själv genomföra långtidstester, ingen producent anger några som helst relevanta uppgifter om sina oljor, i varje fall har jag aldrig hittat något. Finns heller inget som säger att ett visst märke är detsamma över tid, vad som ingår kan bytas utan att det framgår.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

JensSkoog  
#239256
totte skrev:Det finns olika vegoljor, somliga klibbar inte ihop, andra gör det. Men att kunna ta reda på vilken som är bra är i det närmaste omöjligt utan att själv genomföra långtidstester, ingen producent anger några som helst relevanta uppgifter om sina oljor, i varje fall har jag aldrig hittat något. Finns heller inget som säger att ett visst märke är detsamma över tid, vad som ingår kan bytas utan att det framgår.

Därför holler jag mig til Stihl delsynthetisk kedjeolja. Då vet jag vad jag har i tanken! Vegoljan jag provat var inte bra - klibbade och klumpig när det blev under 10 grader. Skulle möjligvis vara fin å steke biff i!!!

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

axwell  
#239307
JensSkoog skrev:Därför holler jag mig til Stihl delsynthetisk kedjeolja. Då vet jag vad jag har i tanken! Vegoljan jag provat var inte bra - klibbade och klumpig när det blev under 10 grader. Skulle möjligvis vara fin å steke biff i!!!


Ren rapsolja direkt ur "Boa"(livsmedelsaffären) blir trög vid minus 20 grader, fin att steka i eller ta sig en slurk ur flaskan, fast rent smör är ännu bättre att steka i(men sämre att dricka !).

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

lars11  
#239994 det finns ju lite olika sorters sågrengöring, Oregon, Stihl mm. Har aldrig provat, men det kanske funkar på klibbolja. Eller är det bara till kåda o sånt?

Nån som provat?

Av alla generella rengöringsmedel så tycker jag klassisk Yes i skitvarmt vatten är grymt bra på fet smuts, även oljiga händer.

Diskmaskinsmedel är också alltid effektivt, men skarpt. Lägg kedjor och annat i en hink, häll i ett mått maskindisk, häll i några liter kokande vatten och rör om då och då. Behövs egentligen inte nån maskin.
Kör även det i termosar med fastklibbat kaffe, blir som nya. Glöm bara inte att skölja ur ordentligt!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).