Socialt (mer om oss)

Sluta med nikotin!!!!!

221 inlägg 75323 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

halvproffs  
#239088 Man undrar ju lite hur det gått för er som försökt slutat med röka och snus.

Tex, för Famag; en sån stark och förnuftig människa kan väl inte ha börjat röka igen när det bara är att läsa lite ur en bok för att belöningscentrat ska få sitt :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239091 Slutade tvärt med både snus och cigaretter för 2,5 år sedan. Det har gått hur bra som helst även om jag ibland, fortfarande, i vissa situationer bli sugen på att röka. Märkligt det där.
Nu hade ju jag en väldigt bra anledning att sluta, men riktigt stark motivation är nyckeln.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

värmSkog  
#239094 Sluta röka för snart ett år sedan. Varför jag slutade var för att jag ville ha bättre kondition till skogsarbete och jag kan lova att det är stor skillnad :surp: Nu snusar jag visserligen ca 1,5 - 2 dosor i veckan, Men hällre det än att röka drygt ett paket om dagen. Nu är tanken att trappa ner snuset ännu mer för att sedan sluta.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

totte  
#239095 Slutade med rökningen 79 första gången, återfall tidvis fram till 85, sen har jag inte tagit ett bloss. Men hur många ton snus jag konsumerat sen dess har jag inte räkning på.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

JensSkoog  
#239096
totte skrev:Slutade med rökningen 79 första gången, återfall tidvis fram till 85, sen har jag inte tagit ett bloss. Men hur många ton snus jag konsumerat sen dess har jag inte räkning på.

Kommer i håg en gammal gubbe i Elverum som hade ätit snus hela livet - han var ensam och dom tomma doserna kastade han inn genom et knust fönster i drängstugan - rummet var halvvägs til taket fylld av tomma doser!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

totte  
#239154 Räknat lite: Sedan 1979 har jag snusat i stort sett konstant, säg ca tre dosor i veckan.

34 år x 52 veckor x 3 x 50 g -> ca 265 kg snus, så nej, några ton blev det inte. Men ett hyggligt rågat kärrlass för tvåhjularn blir det.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

JensSkoog  
#239158
totte skrev:Räknat lite: Sedan 1979 har jag snusat i stort sett konstant, säg ca tre dosor i veckan.

34 år x 52 veckor x 3 x 50 g -> ca 265 kg snus, så nej, några ton blev det inte. Men ett hyggligt rågat kärrlass för tvåhjularn blir det.

Jag tugger i mig en dosa om dan, 3/4 om jag är snäll gosse, så det blir 5 - 6 i veckan, och så har det varit senn ungefär 1972. Före det var det tio år med tre i veckan. Det skulle bli ungefär 13800 doser. Om det är 42 gram i en dosa (står så dosan framför mig) så blir det 580 kg! Drygt ett halvt tonn. Med dagens prisar i Norge skulle det bli 1.175.550 kronor! Men, det har varit värd vart enda öre. Vad skulle jag annars brukt pengerna på!
Skulle i övrigt kunne ha byggt et torn på 317,4 m av dom toma doserna! Varför har jag inte det!!!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239167
JensSkoog skrev:Skulle i övrigt kunne ha byggt et torn på 317,4 m av dom toma doserna! Varför har jag inte det!!!

Aldrig för sent att börja!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

JensSkoog  
#239170
Uvskogen skrev:
JensSkoog skrev:Skulle i övrigt kunne ha byggt et torn på 317,4 m av dom toma doserna! Varför har jag inte det!!!

Aldrig för sent att börja!! :smile:

Tror jag låter bli - min fru kunde få en aning om hur mycket snus det går!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

machonisti  
#239173
totte skrev:Räknat lite: Sedan 1979 har jag snusat i stort sett konstant, säg ca tre dosor i veckan.

34 år x 52 veckor x 3 x 50 g -> ca 265 kg snus, så nej, några ton blev det inte. Men ett hyggligt rågat kärrlass för tvåhjularn blir det.

Undras, vad grannfrun trott du lastat! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239184
JensSkoog skrev:
Uvskogen skrev:
JensSkoog skrev:Skulle i övrigt kunne ha byggt et torn på 317,4 m av dom toma doserna! Varför har jag inte det!!!

Aldrig för sent att börja!! :smile:

Tror jag låter bli - min fru kunde få en aning om hur mycket snus det går!


Det blir nog lugnast så. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

JensSkoog  
#239188 Min grannfru är en av mina bästa "handla i Sverige"-vänner. Hon tar ferjan til Strömstad och kommer mig i håg med nogra doser innom lagens kvot! Men hon har lovat att aldri kyssa mig, och det sätter min fru pris på!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239192
JensSkoog skrev:Min grannfru är en av mina bästa "handla i Sverige"-vänner. Hon tar ferjan til Strömstad och kommer mig i håg med nogra doser innom lagens kvot! Men hon har lovat att aldri kyssa mig, och det sätter min fru pris på!


:lol: :lol: Bra där!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

machonisti  
#239201
JensSkoog skrev:Min grannfru är en av mina bästa "handla i Sverige"-vänner. Hon tar ferjan til Strömstad och kommer mig i håg med nogra doser innom lagens kvot! Men hon har lovat att aldri kyssa mig, och det sätter min fru pris på!

Tummad på prisen, Jens!

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

M-F  
#254211 Slutade röka i måndags efter att ha rökt i över tjugo år! :-ss Har hittills gått mycket bättre än jag trodde! :shock: Hoppas man inte börjar igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).